Afbeelding
Foto door Ron Lach via Pexels

Tips voor het bevorderen van meer veiligheid op het werk

26 april 2022 om 07:46 Partnercontent

Veiligheid op de werkplek is erg belangrijk. Of je nu op kantoor werkt of op een bouwplaats, de werkgever moet ervoor zorgen dat de veiligheid en gezondheid van de werknemers worden gewaarborgd. Dit vereist werkgevers om bepaalde regels en voorschriften te volgen om de veiligheid te garanderen. Vraag jij je af wat dit zijn en hoe je de veiligheid op de werkplek kunt waarborgen? Lees dan verder. Wij geven je graag meer informatie.

Beleid

Voor het voorkomen van ongelukken op de werkplek, is het een goed idee om van tevoren regels te stellen. Zo weten de werknemers waar ze op moeten letten en wat ze moeten doen om ongevallen te voorkomen. Daarom moet een handleiding worden opgesteld met alle regels en maatregelen. Hier kun je denken aan het dragen van een helm op het werk of het gebruik van bepaalde apparatuur. Het is belangrijk op te merken dat personeel dat bepaalde apparatuur gebruikt of bedient, gecertificeerd moet zijn.

Communicatiesystemen en alarmen

Het is ook belangrijk om een communicatie- en alarmsysteem in jouw organisatie te hebben. Dit kan bijvoorbeeld een intercom zijn voor noodgevallen of een alarm voor ernstige incidenten zoals brand. Op die manier weet de hele organisatie onmiddellijk wat er aan de hand is en of het nodig is het gebouw te evacueren. Hierdoor kunnen werknemers in het hele gebouw met elkaar communiceren in geval van nood of stroomuitval.

De bewakers van bijvoorbeeld een groot warenhuis of een bank hebben er groot belang bij dat al hun collega’s nauw met elkaar in contact kunnen blijven. Daartoe hebben zij een doeltreffend en betrouwbaar communicatiemiddel nodig. De walkietalkie is een goed voorbeeld van zo’n communicatiemiddel: verschillende teams kunnen er gemakkelijk gebruik van maken om de hele dag door met elkaar te communiceren en te praten. Met een walkietalkie is er de beschikking over veel kanalen, zodat men zich geen zorgen hoeft te maken over lawaai en miscommunicatie, zelfs in gevaarlijke situaties.

BHV

Vandaag de dag moet elke organisatie een BHV’er in dienst hebben. Dit betekent dat zij cursussen hebben gevolgd en weten wat zij moeten doen in geval van een arbeidsongeval, bijvoorbeeld als iemand ziek wordt of een ongeluk krijgt op het werk. Dan moet er iemand zijn die op je let en weet wat te doen. Het is zinvol om meer werknemers op te leiden om als BHV’er te werken. Op die manier kan er elke dag ten minste één BHV’er op de werkplek zijn. Als werkgever kun je dit eenvoudig bijhouden via diensten en producten van Firecom

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie