Afbeelding
Ted Walker

Broers Lukas en Tom aan het roer bij Intratuin: ‘Aan tafel ging het soms alleen maar over de zaak’

15 april 2024 om 18:23 Bvld BVLD

BARNEVELD Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat ze het stokje zouden overnemen van hun vader. Toch staan broers Lukas en Tom Uljee alweer een aantal jaar aan het roer van Intratuin Barneveld. Een gesprek met twee jonge, ambitieuze ondernemers. ‘Onze vrije tijd is spaarzaam.’ 

Klanten helpen bij het inladen van hun aankopen, winkelwagentjes terug in de rij zetten en vervolgens ‘hopen op een gulden’. Het is een van de herinneringen die Lukas (35) en Tom Uljee (32) hebben aan de zaak van hun vader, waar ze van kleins af aan de vloer platliepen. Dat was nog op de vorige locatie, waar tegenwoordig Jumbo Buru staat. ‘Destijds woonden we naast de winkel’, vertelt Tom. ‘De zaak was bijna een kinderdagverblijf voor ons. We liepen er altijd rond.’ 

BLIJ MET VRIENDINNEN

In het voorjaar van 1980 opende Ton Uljee Tuincentrum Barneveld, dat na een grote verbouwing in 1989 Intratuin Barneveld werd. In 2002 verhuisde de zaak naar de huidige locatie, naast de A30. Tom en Lukas verdienden als tieners hun eerste zakgeld bij de Intratuin en ook hun moeder draaide een dag in de week mee. Aan de keukentafel werd soms nauwelijks over iets anders gepraat, blikt Lukas terug. ‘Soms ging het alleen maar over de zaak en de retailbranche.’ Lachend: ‘Mijn moeder en zus waren blij toen we later onze vriendinnen meenamen, zodat het ook eens over andere dingen ging.’
Inmiddels bemannen Lukas en Tom het kantoor op de eerste verdieping van de Intratuin, waar de vloer is bedekt met kunstgras en de ramen zicht bieden op de winkel. Op een tablet staat een digitaal getekende plattegrond van de bovenverdieping open. ‘Verrekte handig’, zegt Lukas, terwijl hij op het schermpje inzoomt. ‘Alles is op schaal weergegeven, zelfs de producten. Zo kunnen we heel precies de indeling bepalen.’ ‘Dat is het leuke aan een tuincentrum’, reageert Tom, die tegenover zijn broer aan de lange tafel zit. ‘We bewegen altijd met de seizoenen mee en vragen ons elk jaar opnieuw af: hoe gaan we het deze keer doen? We gaan altijd op zoek naar verbetering.’


(foto Ted Walker)

FAMILIEBEDRIJF

Als je de broers zo hoort praten, is het lastig voor te stellen dat het eigenlijk helemaal niet hun plan was om de zaak over te nemen. ‘Ik wilde wel graag iets in retail doen, maar had geen concreet plan’, zegt Tom, die na zijn hbo-opleiding een master Business Administration volgde in Londen. In 2015 vroeg zijn vader hem om bij te springen, nadat hij de zaak na een tussenpauze van zeven jaar terug overnam van de toenmalige eigenaar. Tom: ‘Dat leek me een mooie kans. Het leuke aan retail vind ik dat het werk heel concreet en tastbaar is; je ziet direct resultaat.’
Broer Lukas maakte tijdens zijn studie ook een uitstapje naar het buitenland en behaalde zijn masterdiploma in de Verenigde Staten, waarna hij als consultant aan het werk ging bij de Nyenrode Business University. Een jaar na Tom besloot ook hij in het familiebedrijf te stappen. ‘Dat Spartaanse heb ik net als Tom altijd leuk gevonden: vandaag werken, morgen resultaat. Maar ook het team speelde een rol bij mijn keuze. Dat bestaat voor een deel uit mensen die we al ons hele leven kennen en die bijna als familie voelen.’

De afgelopen vijf jaar waren een achtbaan

REIZEN EN LEKKER ETEN

Zo geschiedde: Tom richtte zich vanaf dat moment op de tuinmeubelen en Lukas op de kamerplanten. ‘Thuis ging het altijd meer over retail dan over groen, al is dat natuurlijk ook een heel belangrijk onderdeel. Toen ik ‘hoofd kamerplanten’ werd, kreeg ik ook daar vanzelf lol in.’ Inmiddels eist de dagelijkse leiding alle aandacht op van de broers. Tom richt zich met name op het assortiment en de inkoop, waar zijn oudere broer zich meer bezighoudt met het personeel en het winkelbeeld op de korte en lange termijn. Net als hun vader zijn ze overtuigd van het bestaansrecht van fysieke retail. Lukas: ‘Mensen komen vooral naar onze winkel omdat ze het leuk vinden, niet per se omdat ze iets nodig hebben – dan zouden ze het ook online bij ons kunnen bestellen. Ze komen hier voor de sfeer, of omdat ze behoefte hebben aan menselijk contact. Daarom zorgen we dat het hier levendig is en dat er altijd ruimte is voor een praatje. Die voordelen van fysiek winkelen vergroten we steeds verder uit. We zetten bijvoorbeeld sterk in op productgroepen waar onze vakmensen waarde aan kunnen toevoegen, zoals zijdebloemen.’
‘Wat dat betreft komt onze visie grotendeels overeen met die van onze vader, al doen we dingen wel op onze eigen manier’, vervolgt hij. ‘Dat heeft ook te maken met de tijden die veranderen. Gelukkig kunnen we goed discussiëren en zijn we altijd eerlijk tegen elkaar. Dat maakt ook dat Tom en ik goed kunnen samenwerken.’
Wat ook helpt, is dat hij en Tom onderling naar eigen zeggen niet zoveel verschillen: ‘Tom is misschien wat meer een mensenmens, ik eerder de visionair. Maar buiten werk hebben we grotendeels dezelfde interesses.’ Welke dat zijn? Lachend: ‘Horloges en auto’s. Wel een beetje typisch, hè?’ Ook reizen en lekker eten doen beiden graag.


(fotoTed Walker Fotografie)

GENIETEN

Voor andere hobby’s blijft doorgaans weinig tijd over: de mannen werken allebei zes dagen per week. Naast zijn werk heeft Lukas, die tegenwoordig in Amersfoort woont, ook een gezin dat zijn aandacht vraagt, met twee dochters van 3,5 jaar en één van 8 maanden. ‘We wonen misschien niet meer naast de zaak, maar de balans tussen werk en privé bewaken is soms een uitdaging.’ De in Barneveld woonachtige Tom beaamt dat: ‘Mijn vriendin zou het ook niet erg vinden als ik wat vaker thuis zou zijn. Maar ik zorg er wel voor dat ik bewust omga met mijn vrije tijd en dat we samen veel leuke dingen ondernemen.’
Zo komen de broers in het weekend ook regelmatig met hun ouders samen om te eten. ‘We zijn elkaar nog niet helemaal beu, nee’, lacht Lukas. ‘Het scheelt ook dat Tom vaak bij leveranciers over de vloer is. We zitten niet de hele dag op elkaars lip.’ Op zaterdagen is het alle hens aan dek bij Intratuin Barneveld en lopen Lukas en Tom allebei rond op de winkelvloer. ‘Waar nodig springen we bij. Het blijft mooi om te zien als de boel lekker draait en de sfeer goed is.’ Ook voor Tom zijn dat de ‘genietmomentjes’ op de zaak. ‘Net als de inkoopmomenten. Daaraan gaat een heel plan vooraf: eerst bedenken we hoe alles eruit gaat zien, dan maken we een plattegrond en dan kopen we in. Zo hebben we deze week alweer de spullen voor kerst volgend jaar ingekocht.’

LEUKE CLUB

De afgelopen vijf jaar waren volgens Lukas ‘een achtbaan’, mede door corona. Net als de meeste andere winkels moest ook de Intratuin tijdelijk de deuren sluiten, maar die tijd werd onder meer benut door de entree te verbouwen. ‘Daarna werd het juist extra druk omdat mensen door de lockdowns nog meer belang hechtten aan een gezellig huis en een fijne tuin.’ Na de coronacrisis stonden de ontwikkelingen even wat meer stil, maar nu zijn Tom en Lukas weer volop bezig met de toekomst. De bovenverdieping wordt verbouwd, met meer ruimte voor ‘Aan de Dis’ – de afdeling met keukenaccessoires – en meer focus op het buitenleven en veranda’s. Lukas: ‘Veel beslissingen maken we op basis van boerenverstand en onderbuikgevoel. Dat pakt tot nu toe goed uit.’
Gevraagd waar ze terugkijkend het meest trots op zijn, noemen de heren hun team van trouwe medewerkers. Tom: ‘We hebben nu een leuke club bij elkaar. Onder wie mensen met bakken ervaring, maar ook nieuwe mensen die hun eigen frisse ideeën meebrengen. Religie en achtergrond maken bij ons niet uit, we behandelen elkaar met respect en onderling hebben we de grootste lol. Daar zijn we het meest trots op.’


Dit artikel is onderdeel van bvld, het glossy magazine voor en door Barnevelders. Het magazine wordt in de week van 14 april huis-aan-huis verspreid.
Alle artikelen verschijnen ook online op de website van de Barneveldse Krant. Een mooi verhaal over jouw bedrijf in de volgende uitgave van bvld?

Neem contact op voor de mogelijkheden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie