De sportieve honger van Edwin van Ginkel

28 december 2013 om 00:00 Nieuws

Scherpenzeler hoeft zich in Zuid-Amerika niet meer weg te cijferen

SCHERPENZEEL - ,,Het heeft tien jaar geduurd, maar hier hebben we ooit naar uitgekeken.'' Scherpenzeler Edwin van Ginkel staat op 4 januari 2014 voor de vijfde keer op het startpodium voor de Dakar Rally. Van Ginkel (41) debuteert echter als wedstrijdrijder. ,,Het is allemaal nieuw. Het gaat allemaal sneller en ik weet niet goed wat ik precies moet verwachten.'' Van Ginkel weet wel wat zijn doel wordt. ,,Als ik met een goed gevoel aan de finish sta dan is de missie geslaagd. We zijn bezig met een project dat de komende drie jaar tot succes moet leiden in de Dakar Rally.''

Door Berry Kamphorst

Edwin van Ginkel is met zijn broer Wuf eigenaar van GINAF Service in Ederveen, Arnhem en Utrecht. Tien jaar geleden sloeg het Dakar-virus toe en sinds die tijd heeft Van Ginkel een doel voor ogen gehad. ,,We hebben altijd naar deze situatie toegewerkt. We hebben nu een team met drie wedstrijdrijders en een grote serviceploeg. We zijn hier ooit mee begonnen om op deze manier mee te strijden met de toppers in het vrachtwagenklassement.''

Van 2009 tot 2013, met uitzondering van 2012 (,,na het faillissement van GINAF Trucks in 2011 ben ik uit zakelijke overwegingen thuis gebleven''), bestuurde Edwin van Ginkel de truck van GINAF Rally Service. ,,We hebben op de assistentietruck ook goede dagen gehad en laten zien dat we met de top mee kunnen komen. Toch is het anders, omdat je in dienst rijdt van andere rijders. Nu gaan we volledig voor ons eigen kans en worden nu zelf in onze rug gesteund door de mannen van GINAF Rally Service.''

Het Ederveense rallyteam, dat onder leiding staat van Wuf en Edwin van Ginkel, heeft een driejarenplan gelanceerd. ,,We hebben voor dit project een nieuwe truck gebouwd. Ook de grote sponsoren hebben zich voor drie jaar aan dit project verbonden. Dat geeft een vorm van rust. We hebben als doel om in 2016 het podium te bereiken. De ambitie is natuurlijk om ooit de Dakar Rally te winnen. In deze Dakar Rally zullen we vooral de truck in de praktijk kunnen testen. De auto moet dan doorontwikkeld worden. Er kan nog veel meer uitkomen. In 2014 moeten we de eerste stap zetten. Voor 2015 zijn we bijvoorbeeld bezig met een automatische versnellingsbak. Motorenleverancier Cummins is al bezig met het blok voor de rally van 2015.''

Het team van GINAF Rally Power bestaat naast Edwin en Wuf van Ginkel uit Hooglander Jos Smink. ,,We hebben drie goede equipes. Ik ben heel blij met de rol van Jos Smink als wedstrijdrijder. Ook hij mag voor zijn eigen kansen gaan. Er is absoluut geen verschil tussen ons. We willen alle drie zo hoog mogelijk eindigen. Op de rustdag kan het wel zo zijn dat we de tactiek iets aanpassen, maar dat is afhankelijk van de stand in het klassement. We rijden niet tegen elkaar, maar met elkaar.''

Voor Edwin van Ginkel zal het optreden in Zuid-Amerika een totaal andere beleving vormen. ,,Ik wil niet onnodig druk op ons team leggen. Ik weet ook niet wat ik kan verwachten. We weten niet hoe de truck het doet ten opzichte van de rest. De eerste dagen zal ik zeker de kat uit de boom kijken. We nemen geen risico. De truck waarmee we nu rijden is veel sneller en lichter dan de truck die ik gewend ben. Als ik het goede ritme en de snelheid heb gevonden dan kan ik naar voren kijken. Het gevoel is echter goed. Het feit dat ik niet meer hoef te stoppen als er iemand stil staat dat is nieuw. Ik kan me gelukkig goed focussen op de piste en ik weet dat ik zeker geen brokkenpiloot ben.''

Edwin van Ginkel vormt in de Dakar Rally 2014 een equipe met navigator Herman Vaanholt en monteur Emile Megens. ,,Ik ben heel blij met Herman Vaanholt als navigator. Herman is een ervaren co-piloot en krijgt ieder jaar veel verzoeken om ergens in te stappen. Ik ben blij dat hij voor ons heeft gekozen. Ook Emiel Megens kennen we al lange tijd en is een uitstekende monteur. We hebben overigens als GINAF Rally Power en GINAF Rally Service een uitstekend team. We gaan met 33 mannen naar Zuid-Amerika. Inclusief de teams waar we tijdens de rally service aan verlenen is de ploeg 46 man sterk.''

Omdat de teameigenaren zich vooral willen richten op de prestaties op de piste is de dagelijkse leiding uit handen gegeven. ,,Wuf en ik richten ons vooral op het resultaat. Dat is de opzet. Willem Tijsterman (voormalige navigator van Wuf van Ginkel, BK) is teammanager van GRP, Jan Snel is de leider van GINAF Rally Service en Jan van Holland staat, zoals de laatste zes jaar, aan het hoofd van de technische ploeg.''

Edwin van Ginkel is op gepaste wijze ,,trots en tevreden'' als hij kijkt naar 'zijn' team. ,,Vanaf 2004 zijn we al bezig. We hebben een hele trouwe groep sponsors. Je moet verder ook een beetje geluk hebben. Wij hebben nu met Cummins, MOBA, GINAF Trucks en Peet Borst grote partners. Zonder deze partijen was het absoluut niet mogelijk geweest. Ons team is gericht op professionaliteit gekoppeld aan gezelligheid. De laatste jaren zijn de prestaties duidelijk minder geweest. Daar sluiten we onze ogen zeker niet voor. We denken echter te weten wat er nodig is om de top te behalen. We willen daarom nu nog één keer alles uit de kast halen om de top te halen. Hier hebben we ooit naar uitgekeken. Onze opa is de oprichter van GINAF (Ginkel Autombiel Fabriek) en nu rijden Wuf en ik samen in een team de Dakar Rally. Natuurlijk is het leuk om met en tegen je broer te rijden. Het geeft toch iets extra's aan het geheel. Ik kijk er met veel plezier naar uit,'' aldus de Scherpenzeelse rallyrijder.

Voor Edwin van Ginkel wordt het de komende drie jaar 'alles of niets'. ,,Ik ben, veel meer dan Wuf bijvoorbeeld, een planner. Ik stippel doelen uit. Ik ga er ook alles aan doen om ons doel, het podium in de Dakar Rally, te bereiken. Maar ook in de Dakar Rally zijn de tijden veranderd. Het fysieke aspect wordt steeds belangrijker. Daarnaast is het mentale deel net zo belangrijk. Vermoeidheid heeft iedereen. Het gaat er om hoe je met tegenslag om kunt gaan. Hoe zwaarder de etappes, hoe beter het voor ons is. Dat geldt zeker ook voor Wuf. Het is een uitdaging. De Dakar Rally moet geen WRC-evenement worden, waarin alleen op topsnelheid wordt gereden. De Dakar Rally is een slijtageslag en dat moet zo blijven.''

Edwin van Ginkel: ,,We willen nog één keer alles uit de kast halen om de top te halen.''

Edwin van Ginkel in de truck van GINAF Rally Service. ,,Het feit dat ik niet meer hoef te stoppen als er iemand stil staat dat is nieuw.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie