Afbeelding
Wouter van Dijk

Snelheid op snelweg A1 bij Barneveld terug naar 120 kilometer per uur

2 september 2019 om 12:41 Verkeer en vervoer

BARNEVELD/APELDOORN De maximumsnelheid op snelweg A1 over de Veluwe tussen Barneveld en Apeldoorn gaat per 1 oktober terug naar 120 kilometer per uur. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit besluit is een direct gevolg van de stikstofuitspraak van de Raad van State eind mei.

Wouter van Dijk

Dat schrijft de minister vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. De stikstofuitspraak van de RvS leidt ertoe dat de overheid geen besluiten meer mag nemen die leiden tot meer uitstoot van stikstof vlakbij natuurgebieden. Ook de verhoogde snelheid op de A1, ingevoerd in februari 2016, valt daaronder. Het zogeheten Programma Aanpak Stikstof (PAS) kan niet meer als onderbouwing voor de verhoogde maximumsnelheid gelden. Ook op twee andere snelwegen op de Veluwe geldt straks een lagere maximumsnelheid: de A28 tussen Strand Nulde en Zwolle en de A50 tussen Apeldoorn en Epe. 

De eerder ingevoerde snelheidsverhoging op de A1 leidde de afgelopen jaren tot een drukkere ochtend- en avondspits, stelden onderzoekers van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens begin dit jaar. Een verklaring hiervoor is volgens de onderzoekers te vinden in de grotere snelheidsverschillen tussen de voertuigen op de weg. Zware vrachtwagens rijden er ongeveer tachtig kilometer per uur. Op een 120-weg is het snelheidsverschil dus 40 kilometer per uur, bij een maximum van 130 is dat 50 kilometer per uur. ,,Dit betekent dat een 'snelle' auto daar harder op z'n rem moet staat als hij een langzame (vracht)auto tegenkomt. Achterliggers overcompenseren dit remgedrag vaak, waardoor er vertragingen ontstaan en de capaciteit afneemt."

Al vanaf het moment dat in 2015 bekend werd dat de maximumsnelheid op de A1 verhoogd zou worden, waren er bezwaren tegen dit plan, met name vanuit de Gelderse Natuur- en Milieufederatie (GNMF) en de provinciale fractie van GroenLinks. De GNMF stelde eind 2015 in deze krant dat de snelheidsverhoging een ,,zeer negatief effect'' heeft op de direct aangrenzende natuurgebieden, doordat er meer stikstof wordt uitgestoot zodra een auto harder rijdt.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie