Afbeelding
Foto: Pexels

Tips voor startende ondernemers

Partnercontent

Je hebt een bedrijfsplan of idee waarmee je de markt op wilt. Je bent ervan overtuigd dat dit een succes gaat worden en je gaat voor jezelf beginnen. Wat zijn dan precies de stappen die je moet nemen en bij wie moet je zijn? We geven je hier tips over wat je het beste kunt doen als je voor jezelf wilt beginnen.

Is je idee levensvatbaar?

Jij kunt natuurlijk vinden dat je een goed idee hebt, maar vinden andere mensen dat ook? Het beste is om te beginnen met een ondernemingsplan. Het is een flinke investering om een ondernemingsplan te schrijven, maar het gaat je enorm helpen. Met een ondernemingsplan krijg je inzicht in de levensvatbaarheid van je idee en wat je allemaal moet regelen om het van de grond te krijgen.

Naast je persoonlijke gegevens en je eigenschappen, schrijf je je idee op papier. Daarnaast vermeld je welke rechtsvorm je kiest, welke bedrijfsnaam je hanteert, of je vanuit huis start of een pand nodig hebt en welke verzekeringen, vergunningen en verplichtingen je hebt. Zeker het uitzoeken van de verzekering is belangrijk om uit te zoeken. Er zijn verschillende verzekeringen voor ondernemers, zoals een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Bij een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ben je verzekerd wanneer jij of een medewerker schade toebrengt aan anderen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat tijdens de werkzaamheden je een laptop van een bureau afstoot. Of dat je per ongeluk iemand raakt en dat daardoor de persoon tijdelijk geblesseerd is. De kosten die hierbij komen kijken zijn dan verzekerd. Kijk goed welke verzekering handig is voor jouw onderneming om af te sluiten. Naast een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zijn er een tal van andere verzekeringen die je kunt afsluiten als ondernemer, maar ze zijn niet allemaal even relevant.

Vermeld ook in je plan wat je algemene voorwaarden zijn, of je personeel aanneemt en waar je over een paar jaar wilt staan met je bedrijf. Zo heb je iets waar je naartoe kunt werken en kun je tussendoor meten of je op de goede weg zit. En regel ook wat je gaat doen met je pensioen.

Schrijf een marketingplan

Bij een marketingplan ga je meer in op je doelgroep en doe je klantonderzoek. Daarnaast maak je een zogenoemde SWOT-analyse. Hier ga je in op de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen voor je bedrijf. Maak daarna een omschrijving van jouw doelgroep. Schrijf alles op wat je weet over jouw potentiële klanten. Dit gaat je later helpen in je communicatie. Vertel in je plan ook over je merk. Wat ga jij uitstralen naar je klanten en concurrenten? 

Geef vervolgens een helder beeld van je product/dienst, de prijs die je hanteert, waar je gaat ondernemen en hoe je reclame maakt. En niet onbelangrijk, wat is je budget voor deze onderneming? Het scheelt natuurlijk per onderneming hoeveel budget je nodig hebt om te starten. En maak vervolgens een heldere planning. Wat ga je wanneer doen en houd je hier ook aan.

Inschrijven

Heb je je marketingplan klaar en is je idee helder en goed? Dan ga je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je maakt hiervoor online een afspraak en gaat vervolgens naar de KvK om je inschrijving te doen. Daarna ben je officieel ondernemer.

En dan?

Nu heb je officieel een onderneming. Wat ga je nu doen? Het ligt er natuurlijk wat er allemaal geregeld moet worden, maar dat kun je terugvinden in je ondernemingsplan. Wacht in ieder geval niet met daadwerkelijk starten totdat alles tot in de puntjes is geregeld. Veel ondernemers willen alles tot in de puntjes geregeld hebben voordat ze daadwerkelijk starten en dat is niet nodig en werkt vertragend.

advertentie