Afbeelding
Foto Pexels

Verkopen via een marketplace als Amazon

Partnercontent

Bedrijven zijn steeds op zoek naar manieren om hun verkoop te optimaliseren. Internet is hierbij de afgelopen decennia een steeds belangrijkere rol gaan innemen als verkoopkanaal. Waar de online omzetgroei het afgelopen decennium regelmatig ‘double digits’ behaalde, was er de afgelopen twee jaar zelfs sprake van een nog veel grotere groei. Mede vanwege de coronapandemie verdubbelden de internetverkopen in 2020 bijna, en was er in 2021 sprake van een groei van 25 procent. Willen bedrijven ook kunnen profiteren van de toenemende bereidheid tot online verkoop, dan zullen ze goed moeten inspringen op nieuwe trends. Hoe zit dat bijvoorbeeld met de mogelijkheid om producten te verkopen via een marketplace als Amazon?

Customer journey begint steeds vaker op een marketplace

Er zijn voortdurend nieuwe online ontwikkelingen die het bereik van (B2C- of B2B)-klanten beïnvloeden. Eerder oriënteerden potentiële klanten zich bijvoorbeeld voornamelijk via zoekmachines op een bepaald product. Ze werden dan via de zoekmachine (mogelijk door SEO- of SEA-marketing) doorgelinkt naar de website van een bedrijf. Tegenwoordig begint de customer journey echter veel vaker via een online platform. Marketplace Amazon bijvoorbeeld is als een van drie grootste wereldwijd opererende platforms goed voor 310 miljoen klanten. Dit maakt verkopen op Amazon interessant voor zowel kleine als grote bedrijven.

Weloverwogen starten met verkopen op Amazon

Die 310 miljoen potentiële klanten, die zien bedrijven uiteraard wel zitten. Vergeet echter niet dat als je met je bedrijf producten op Amazon wil gaan verkopen, je niet de enige bent. Dagelijks melden zo’n 3.700 nieuwe verkopers zich aan bij de marketplace. Amazon biedt dus een enorme marktpotentie, maar er is tevens sprake van een behoorlijk competitief speelveld. 

Een Amazon webshop starten is dus iets dat je weloverwogen moet doen, wil je er zakelijk succesvol mee zijn. Zo kun je bijvoorbeeld met allerlei plugins tegenwoordig de hele webshop koppelen aan een marketplace. Of dit aan te raden is, is echter nog maar de vraag. Net zoals dat eigenlijk voor marketing via andere online verkoopkanalen geldt, moet er ook bij marketplaces een goede online strategie zijn. Denk hierbij aan het ontwerpen en opzetten van brandstores, advertenties, SEO geoptimaliseerde content en het bijhouden van prestaties en optimalisatie. Heb je als bedrijf geen knowhow op dit gebied, schakel hiervoor dan een Amazon specialist in.

Hoe werkt het verkopen via Amazon?

Verkoper worden op Amazon kan veel nieuwe omzet opleveren, maar vraagt wel een tijdsinvestering. Het registratieproces omvat diverse stappen, zoals het kiezen van een verkoopplan (waarover hieronder meer), en het doorgeven van een zakelijk emailadres, bankrekening- en creditcardgegevens, bedrijfsregistratiegegevens (waaronder het btw-nummer). Na toegang gekregen te hebben tot je Seller Central-account kun je vervolgens producten gaan toevoegen, en dien je aan te geven hoe wil gaan verkopen op Amazon. Dit laatste wordt ook wel FBA (Fullfillment by Amazon) genoemd. De kosten zijn afhankelijk van of je producten zelf gaan verzenden of Amazon de logistiek laat afhandelen.

Naast een tijdsinvestering, zijn er ook kosten verbonden aan verkopen via Amazon. Bij de eerste registratie kies je een van de twee aangeboden verkoopplannen. Of je betaalt een vast bedrag per verkocht item, of je betaalt een vast bedrag per maand. Houd naast het abonnementsgeld overigens ook rekening met bijkomende kosten, waaronder verkoopkosten (een commissie per verkocht item of variabele afsluitkosten) de hierboven al genoemde kosten voor fullfillment en transportkosten.

advertentie
advertentie