Afbeelding
Photo by Campaign Creators on Unsplash

E-mail marketing voor een persoonlijke aanpak

9 september 2022 om 10:14 Partnercontent

De wereld is steeds meer digitaal aan het worden. We halen het meeste nieuws van apps en internet. Aanbiedingen zien we niet in de folder of winkel, maar via online advertenties en nieuwsbrieven. Waar we vroeger gesprekjes aanknoopte bij de bushalte en in de supermarkt, gebeurt dit tegenwoordig vooral online. Het lijkt allemaal wat afstandelijker geworden. Maar ook met e-mail marketing kun je voor een meer persoonlijke aanpak kiezen, zodat je nieuwsbrief minder voor spam wordt aangezien en juist actief wordt gelezen.

Spreek je lezer aan

Kijk zelf eens in de prullenbak van je e-mailaccount en tel de ongelezen nieuwsbrieven. Vraag je daarbij eens af waarom je de mail ongelezen in de digitale prullenbak hebt gegooid. Komt het doordat je de afzender niet goed herkende? Sprak de onderwerpregel niet aan? Of kwam het doordat je de nieuwsbrief niet interessant meer vindt en eigenlijk (nog) geen zin had om je uit te schrijven? Het zijn allemaal legitieme redenen voor een nieuwsbrief om ongelezen te verdwijnen in de prullenbak. Kies daarom voor een meer persoonlijke aanpak. Met goede e-mail marketing software is het namelijk mogelijk om de naam van de ontvanger in de onderwerpregel of aanhef te plaatsen. Spreek in je tekst de lezer aan met je (of u als dat in je bedrijfsbeleid past) en richt je ook echt tot de lezer. Natuurlijk maak je nieuwsbrieven voor al je klanten, maar het is toch fijn om persoonlijk aangesproken te worden. Dit kan bijvoorbeeld gemakkelijk met de verschillende features van de Belgische e-mail marketing tool van Flexmail. En vergeet niet om een persoonlijke groet aan het einde van de nieuwsbrief te plaatsen. Dit doet het namelijk ook altijd goed.

Persoonlijke aanbiedingen

Door het gebruik van cookies en het laten aanvinken van interesses voor onderwerpen en producten, kun je zelfs heel persoonlijke aanbiedingen doen via e-mail marketing. Heb je wel eens op een website gezocht naar een bepaald product en vervolgens een dag erna een e-mail erover gekregen? Door middel van verschillende tracking tools kun je dan heel persoonlijke mails maken. Hierdoor breng je het nog een keertje onder de aandacht, wat wellicht tot een aankoop leidt. Vergeet dan ook zeker niet om de ‘bestel hier’-knop aan de mail toe te voegen. Het krijgen van persoonlijke aanbiedingen wordt door veel klanten op prijs gesteld. Het bedrijf waar ze iets bestellen, denkt namelijk mee. Let wel dat je deze mails niet te vaak stuurt. De mogelijkheid dat de mails voor spam worden aangezien zitten namelijk in een klein hoekje.

Duidelijke afzender

Nog een tip als het om wat je wel of niet doet bij e-mailmarketing gaat, is dat je duidelijk laat weten dat jij de afzender bent van de mail. Mail dus vanuit het bedrijf of merk. Zo kan de ontvanger meteen zien dat het van een favoriete webwinkel afkomstig is of een geliefd dagje uit. Deze mails worden beter en sneller gelezen, dan mails met een vage afzender. Bovendien zien veel e-mailproviders vage afzenders aan voor spam, waardoor het niet eens bij de lezer aankomt. Zo kun je veel klandizie kwijtraken. Een duidelijke afzender is daarom zeer gewenst.

Stuur op een gewenst tijdstip

Wanneer wordt je nieuwsbrief het beste gelezen? Dat is een vraag waar e-mail marketingbureaus zich zeker mee bezig houden. Want wanneer levert je nieuwsbrief het grootste bereik op? Je kan hier hele onderzoeken op los laten, maar het is aan te raden een mail of rond lunchtijd of in de avonduren (tussen 18.00 uur en 22.00 uur) te sturen. Dit zijn vaak de momenten waarop de privémail gecheckt wordt. Een nieuwsbrief op maandag en donderdag doet het bij de lezers het beste. Stuur geen nieuwsbrieven vlak voor een evenement of op vrijdagavond, deze worden niet goed gelezen. Jongeren zijn overigens vooral in de avond goed bereikbaar, ouderen openen liever in de ochtend hun e-mail om nieuwsbrieven te lezen.

Hou het kort en krachtig

Tot slot nog een goede tip voor een goede e-mail marketing: hou je nieuwsbrief kort en krachtig. Je wil graag dat je lezer doorklikt op een button of link in de tekst. Met korte teksten, een leuke afbeelding of GIF die past bij je tekst en een button trek je meer bezoekers naar je website toe. Stel een vraag, prikkel met een stelling en biedt iets aan waar je lezer iets aan heeft. En vraag gerust om feedback op de nieuwsbrief. Persoonlijke e-mail marketing is namelijk altijd veranderlijk. Al is het wel fijn dat je voor de opmaak en het versturen van de nieuwsbrief altijd terecht kan bij een betrouwbare partner, zoals Flexmail. Dit Belgische bedrijf biedt namelijk ook software voor de Nederlandse markt, zodat je al je nieuwsbrieven de beste en meest persoonlijke uitstraling kan geven. Want een persoonlijke noot in een digitale wereld spreekt je lezer aan.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie