
Greengiving: ‘EcoVadis-certificering is een kroon op ons werk’
2 oktober 2023 om 14:39 BvldBARNEVELD De vraag naar ‘groene’ relatiegeschenken is booming. Sinds duurzaamheid hoog op de agenda is komen te staan bij bedrijven en (overheids)organisaties, heeft Greengiving de wind flink in de zeilen. Het Barneveldse bedrijf zag de afgelopen jaren zijn assortiment en afzetmarkt stevig groeien. En het verduurzaamde zelf ook flink.
In januari 2009 begon oprichter en eigenaar Florus Floor met Greengiving. Toen nog met een aanbod van honderd duurzame producten. Tegenwoordig zijn er in de webshop meer dan 1.400 relatiegeschenken en promotieartikelen te koop. ‘Producten die het goed doen zijn bijvoorbeeld groeipapier, Dopper-flessen en katoenen tassen’, geeft Florus aan.
‘Greengiving begon meteen met een webshop. Toen er vanuit België steeds meer vraag kwam, hebben we in 2016 een Belgische website toegevoegd. Duitsland volgde twee jaar later en inmiddels is er ook een Engelstalige website die zich richt op de rest van Europa.’ Klanten variëren van onderwijsinstellingen en overheidsinstanties tot het mkb en non-profitorganisaties.
Green Score
Door de jaren heen zijn de duurzame producten sterk doorontwikkeld’, zegt Florus. ‘Daardoor moesten we keuzes gaan maken welke producten we wilden blijven verkopen. We zijn toen gaan werken met een richtlijn waar producten aan moeten voldoen. Eerst was dit de Groene Grondwet, recentelijk is deze vervangen door de Green Score. Hierbij brengen we middels een rating per product aspecten als grondstof, herkomst en verpakking in kaart.’ Klanten worden steeds kritischer op duurzaamheid, hergebruik en recycling. En ze willen ook meer informatie over de producten, volgens Florus. ‘De verantwoording is belangrijker geworden. En je ziet dat dit door certificeringen ook transparanter wordt. Zeker vergeleken met tien jaar geleden is daar al veel verbeterd, maar die ontwikkeling gaat nog steeds door.’
EcoVadis-certificering
Dat geldt ook voor Greengiving zelf. Sinds maart 2023 heeft het een EcoVadis-certificering. EcoVadis is een internationale, onafhankelijke partij die bedrijven beoordeelt op duurzaamheidsprestaties. Daarbij onderscheiden ze vier thema’s: milieu, arbeids- en mensenrechten, ethiek en duurzame inkoop. ‘Deze certificering is wel een kroon op ons werk’, zegt Florus. ‘Toen we ons huidige bedrijfspand lieten ontwerpen, besloten we al om geen gasaansluiting te nemen. Daardoor zijn we als bedrijf nu energieneutraal of eigenlijk energiepositief. Verder richten we het hele werkproces zo duurzaam mogelijk in. In onze eigen drukkerij passen we bijvoorbeeld digitale druktechniek toe. Dat werkt veel efficiënter en je houdt geen afval over. Ook hergebruik van verpakkingsmaterialen, slim en efficiënt inkopen en klimaatneutraal verzenden van producten spelen mee. De EcoVadis-certificering geeft richting klanten meer duidelijkheid over onze eigen duurzame status.’
Dit artikel is ook te lezen in glossy magazine Bvld
