Afbeelding
Foto: Unsplash

De prijs voor containervervoer blijft stijgen

Partnercontent

Nog nooit eerder was de prijs voor het vervoeren van zeecontainers zó hoog. En het bijzondere is, deze prijs blijft stijgen. Waar we eind 2020 al krantenkoppen zagen als ‘2020, recordjaar met stijgende prijzen van de wereldwijde containervaart’ en er werd geopperd dat het tekort aan opslagcontainers waarschijnlijk wel tot in 2021 zou blijven bestaan, zitten we er momenteel nog steeds middenin. Eind 2021! De effecten van de Corona crisis op de levering van goederen in combinatie met de stijgende vraag maakt dat er geen stop zit op de prijsstijging. De scheepvaartindustrie maakt dan ook gouden tijden door en verdient het meeste geld sinds 2008. Denk je dit te kunnen omzeilen en te kiezen voor producten die hier geen effecten van ondervinden dan kom je voor een flinke uitdaging te staan. De zeevaart is namelijk goed voor het verschepen van zo’n 80% van de totale wereldhandel en heeft daarom in bijna elke tak van de economie enige mate van invloed. 

Een groei van 500%

Of jij nu producten koopt bij de Action, een nieuwe auto hebt gekocht welke verscheept moet worden of een houten schutting in de tuin laat plaatsen - de effecten zijn overal voelbaar. Leveranciers zoals Procter & Gamble en Unilever verhoogden zelfs al de prijzen van producten om op deze manier de stijgende grondstofprijzen en transportkosten te dekken. Het is slechts een kwestie van tijd totdat andere leveranciers dit ook gaan doen.

Niet alleen kunnen wij als consument zijnde de effecten voelen als het gaat om de verkoopprijs van producten, wil jij als particulier of ondernemer op dit moment een container van China naar Europa laten verschepen dan kun je rekenen op een prijs die flink veel hoger ligt dan een jaar geleden. Omgerekend kost het momenteel namelijk meer dan 12.000 euro om een container over deze route te verschepen, wat een groei is van meer dan 500% (!) vergeleken met een jaar eerder. Dit maakt het bijna onmogelijk voor leveranciers om dit niet door te rekenen aan de consument, gezien het feit dat er nog steeds evenveel producten op een specifiek schip passen als een jaar eerder. Als er überhaupt zoveel producten worden verscheept. Helaas is het namelijk nog steeds zo dat er af en toe terminals in havens gesloten moeten worden vanwege Corona uitbraken, wat de wereldwijde bevoorradingsketen verstoort. En dan hebben we het nog niet eens over hele fabrieken die zo nu en dan stil komen te liggen. Kortom, genoeg factoren die van invloed kunnen zijn. 

De toekomst van de containervaart

En het einde is nog niet in zicht, alhoewel sommige rederijen ervoor hebben gekozen om hun prijzen te bevriezen om zo de relatie met hun klanten in stand te houden. Natuurlijk weten de klanten dat rederijen dit niet oneindig vol kunnen houden, wat ervoor zorgt dat veel producenten op zoek zijn naar alternatieven. Zo wordt er gekeken naar alternatieve manieren van vervoer of wordt de productie dichterbij gezocht. De toekomst van de containervaart is dus nog onzeker, welke kant zal de munt opvallen?

advertentie
advertentie