Afbeelding
Foto door Patrik Michalicka via Unsplash

Zo bouw én behoud je een sterke merkidentiteit

25 maart 2024 om 12:09 Partnercontent

In de huidige maatschappij worden consumenten overspoeld met keuzes en informatie. Daarom is het belangrijk dat je een sterke merkidentiteit hebt om toch op te kunnen vallen, zowel voor start-ups als voor ervaren ondernemers. Een sterke merkidentiteit gaat niet alleen om een goede slogan en een mooi logo, je moet er namelijk voor zorgen dat je klanten trekt die loyaal blijven aan je merk, zelfs in de competitieve markt. In deze blog delen we hoe je dat doet.

Wat houdt je merk in?

Voordat we ingaan op de verschillende strategieën die je kunt inzetten om een sterke merkidentiteit te creëren, is het eerst belangrijk om te begrijpen wat je merk vertegenwoordigt. Je merk is niet alleen de producten en/of diensten die je aanbiedt, want dit wordt waarschijnlijk ook door veel concurrenten aangeboden. Nog belangrijker zijn de kernwaarden van je bedrijf. Wat vind je belangrijk en waar sta je voor? Deze identiteit maakt dat je je kunt onderscheiden van de vele concurrenten. Het begrijpen van de kern van je merk begint met het nadenken over wat jij belangrijk vindt en wat je met je merk wilt uitdragen. Wat drijft je? Zijn er principes waar je absoluut niet van wilt afwijken? Deze verschillende elementen vormen de bouwstenen van je bedrijf en spelen een grote rol in het nemen van verdere beslissingen.

Consistentie

Een van de belangrijkste factoren van het opbouwen van een sterke merkidentiteit, is consistentie. Denk hierbij aan de vormgeving, zoals je logo, lettertype en kleurenschema, maar ook aan andere aspecten zoals communicatie en klantenservice. Mensen houden van zekerheid en vinden het niet fijn als ze niet weten waar ze aan toe zijn. Daarom is het belangrijk om consistent te zijn binnen je bedrijf, zodat mensen kunnen rekenen op jou en je service en ook precies weten wat ze kunnen verwachten. Denk bijvoorbeeld aan relatiegeschenken of promotiemateriaal. Laat je polsbandjes bedrukken om cadeau te geven bij iedere bestelling? Zorg er dan voor dat klanten meteen kunnen zien dat het om jouw bedrijf en merk gaat. Alles moet bij elkaar passen en dezelfde kleur- en vormgevingselementen hebben. 

Bouw vertrouwen op

Door daarbij ook nog eens consistent te zijn in je communicatie en klantenservice, zul je klanten altijd tevreden kunnen stellen. Ze weten namelijk dat ze van jou de beste service kunnen verwachten en een fout altijd netjes opgelost wordt. Is de kwaliteit van het product niet zoals gewoonlijk? Dan stuur jij, zonder extra kosten te rekenen, een nieuw product op met daarbij een relatiegeschenk van maxilia.nl als bedankje. Ze laten namelijk merken dat ze jou toch vertrouwen als bedrijf en dat hoef je niet ongezien te laten gaan. Wees eerlijk over je producten en/of diensten, luister goed naar feedback van klanten en neem die verantwoordelijkheid voor fouten wanneer het dus nodig is. Door een vertrouwensband met je klanten op te bouwen, creëer je een loyale klantenbasis die je merk zal blijven steunen. Je bouwt op deze manier vertrouwen op en versterkt de boodschap van je merk. Het geeft klanten een gevoel van stabiliteit, herkenbaarheid en daardoor een gevoel van vertrouwen waardoor ze sneller terug zullen komen bij jouw bedrijf én mond-tot-mondreclame zullen maken. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie