Nathaniël van Dijk: ,,Ik ken het soort jongens dat ik les mag geven. Zo was ik vroeger namelijk ook.''
Nathaniël van Dijk: ,,Ik ken het soort jongens dat ik les mag geven. Zo was ik vroeger namelijk ook.'' Pauw Media

Automonteur gooide roer om na overlijden dochter en werkt nu als docent. ‘Vrij betekent nu echt vrij’

8 maart 2024 om 15:11 Baan Dichtbij

BARNEVELD ‘Ik wil otomontuur worden’. Als Nathaniël van Dijk op zijn zesde een autogarage binnenloopt, weet hij meteen: ‘Hier ben ik thuis’. En dus schrijft hij bovenstaand zinnetje in zijn schoolschrift. Na een carrière als automonteur en bedrijfsleider draagt de 36-jarige zij-instromer tegenwoordig als docent Mobiliteit & Transport zijn kennis en kunde over op De Meerwaarde.

Als Nathaniël op zesjarige leeftijd de autogarage van zijn oom binnenloopt, is hij op slag verliefd. ,,Mijn blik werd meteen getrokken door een motorblok dat helemaal uit elkaar lag. En die geur…heerlijk!’’ Vanaf dat moment wil hij nog maar één ding: automonteur worden.

Na de basisschool kiest hij voor het vmbo. Niveau vier blijkt iets te hoog gegrepen - ,,ik spijbelde te veel, vandaar’’ -, maar een treedje lager (niveau 3) slaagt hij met vlag en wimpel. Op zijn achttiende wordt zijn droom werkelijkheid en gaat Nathaniël aan de slag als automonteur bij Autofix, een garage met drie medewerkers. Als de chef drie jaar later met een dubbele hernia in de ziektewet belandt, wordt Nathaniël naar voren geschoven als bedrijfsleider. Hij maakt lange dagen en veel uren, maar de Ermeloër geniet met volle teugen van zijn werk. 

OVERLIJDEN DOCHTER Het overlijden van zijn dochter Vayenne aan de gevolgen van leukemie, inmiddels drie jaar geleden, betekent een keerpunt. ,,Ik wist al heel vroeg dat het lichamelijk niet vol te houden is om tot je pensioen actief te blijven als automonteur. 

Door het overlijden van mijn dochtertje begon ik ook meer belang te hechten aan mijn vrije tijd. Ik wil zo veel mogelijk herinneringen maken, samen met mijn gezin. Vandaar dat ik om me heen ben gaan kijken. Dat ik uiteindelijk in het onderwijs ben beland, is wel bijzonder. In mijn schooltijd zeiden twee docenten al dat ze in mij een leerkracht zagen. Waarschijnlijk omdat ik goed kan organiseren en makkelijk contact maak met anderen.’’

De boomlange docent uit Ermelo - 2.07 meter lang - vertelt vol passie over zijn nieuwe baan. Hij laat trots de werkplaats zien waar de leerlingen alles krijgen te horen en zien over auto’s. Op de muur hangen stoere posters van snelle wagens, terwijl in de lucht levensgrote 3D-modellen hangen van populaire merklogo’s zoals Ferrari, Peugeot en Audi.  

COMPLIMENTJES Nathaniël, die momenteel werk met studie combineert, geniet van zijn baan. ,,Ik snap de doelgroep, ik ken het soort jongens dat ik les mag geven. Zo was ik vroeger namelijk ook. Ik hou me niet alleen bezig met de stille jongens of de etterbakken; die vallen namelijk al genoeg op. 

Ik richt me ook op leerlingen waar je je eigenlijk geen zorgen over hoeft te maken, omdat zij het toch wel halen. Ook deze jongens willen gezien worden, zijn blij als ze een complimentje krijgen. ‘Ik zie dat jullie het snappen, zeg ik dan’. Daar groeien ze van.’’ Nathaniël probeert de toekomstige automonteurs te inspireren en motiveren. ,,Soms zegt een leerling tegen mij: ‘Ik snap er helemaal niks van’. Maar als ik dan de juiste vragen stel, dan weten ze meer dan ze zelf beseffen. Daarmee voed ik hun zelfvertrouwen. 

‘Eerst de relatie, dan de prestatie’. Dat is een belangrijk motto bij De Meerwaarde. Een band opbouwen is veel belangrijker dan kennis overbrengen. Hoe krijg je deze jongens aan de gang? Hoe zorg je ervoor dat ze gemotiveerd raken en blijven? Dan moet je eerst weten wie ze zijn en hoe je ze kunt raken.’’

VAKANTIEDAGEN Groot voordeel van zijn nieuwe baan is het aantal vrije dagen. ,,Ik had eerst vijfentwintig vakantiedagen, nu heb ik er zestig. Dat is een hele vooruitgang. En vrij betekent echt vrij. Op deze manier heb ik veel meer tijd om in en rond het huis te klussen en er met mijn gezin op uit te trekken. Dat is een groot voordeel van werken in het onderwijs.’’

Ondertussen besteedt Nathaniël veel tijd op zijn nieuwe school, waar hij in september 2023 begon. ,,Ik heb plezier in mijn werk, vind het geen probleem om lange dagen te maken. Sterker nog, dat doe ik graag. Ik schrijf bijvoorbeeld nieuwe praktijklessen, die nog beter aansluiten bij de leerlingen. Samen met mijn collega’s Bart Hanekamp en Norbert Gersen zorg ik ervoor dat onze afdeling voortdurend in beweging is. Ik voel vertrouwen, ik krijg de ruimte om vragen te stellen, verbeteringsvoorstellen in te dienen en initiatieven te ontplooien. En krijg daar ook nog eens schouderklopjes voor. Hoe mooi is dat?’’

SFEER Ook de sfeer bij De Meerwaarde beschouwt Nathaniël als een groot pluspunt. ,,Het voelde meteen vertrouwd hier. Het christelijke karakter van de school spreekt me aan. We werken allemaal vanuit dezelfde normen en waarden, zoals aandacht voor elkaar en omzien naar elkaar. Dat vind ik ontzettend belangrijk. Mooi dat je hier in de wandelgangen zomaar een gesprek kunt hebben over het geloof.’’

Naast zijn uren op school besteedt Nathaniël ook de nodige uren aan zijn opleiding. Hij volgt een zij-instroomtraject bij Fontys in Eindhoven, wat in twee jaar tijd moet leiden tot een tweedegraads bevoegdheid. Vanuit de school, die zijn opleiding betaalt, hoeft hij slechts zeventien lesuren te geven in plaats van de normale tweeëntwintig uur. De andere vijf uur kan hij besteden aan zijn studie. ,,Ik ga elke week één middag en avond naar school. Daarnaast ben ik in mijn eigen tijd nog vijf à zes uur bezig met huiswerk en opdrachten. Mijn grote voordeel is dat ik thuis ben in programma’s als Word, Excel en Paint. Daar pluk ik de vruchten van.’’

OVER WERKEN Komende dinsdag (12 maart) organiseert De Meerwaarde een avond met als titel ‘Over werken’. Tussen 17.00 en 20.00 uur staan docenten klaar om mogelijke zij-instromers te laten zien hoe mooi hun vak is. ,,Een betere reclame is er niet’’, vertelt HR-medewerker Jenny Jansma. ,,We hebben enthousiaste docenten, die aan mogelijke toekomstige collega’s kunnen laten zien dat we een geweldige school hebben met fijne collega’s, uitgebreide faciliteiten en prachtige leerlingen. We krijgen altijd complimenten over de sfeer en onze onderlinge betrokkenheid. We zijn attent, zorgzaam en vriendelijk. Je komt hier terecht in een warm bad. We geloven in elk talent, is ons motto. Ook in het talent van onze collega’s.’’
Dat betekent niet dat De Meerwaarde geschikt is voor iedereen. ,,Feeling hebben met het vmbo is een belangrijke voorwaarde. Je moet houden van deze doelgroep, je moet de relatie aangaan, het groepsproces op gang brengen. Als je meer gericht bent op kennisoverdracht, dan ben je misschien beter geschikt voor de havo of het vwo.’’

COACH Zij-instromers worden begeleid door collega’s. ,,Elke nieuwkomer krijgt een coach, die meekijkt en tips geeft. Je moet niet vergeten dat een docent zes verschillende rollen heeft: hij of zij is pedagoog, didacticus, coach, afsluiter, gastheer en presentator. Bij al die rollen kun je wel wat hulp gebruiken van een ervaren collega.’’

Meer informatie en aanmelden voor de avond Over werken via www.demeerwaarde.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie