Extra aanpassingen Tolnegenweg

11 oktober 2013 om 00:00 Lokaal nieuws

STROE - Door enkele aanpassingen door te voeren op de eerder heringerichte Tolnegenweg in Stroe, wordt de nieuwe verkeerssituatie verduidelijkt en de weg veiliger. Twee geleiders worden verplaatst, er komen bomen langs de weg en keien in de berm.

Dat stelt het college van burgemeester en wethouders in antwoord op vragen van de CDA-fractie over de ontstane situatie op deze weg. De fractie stelde vorige maand dat bewoners de weg juist gevaarlijker vinden dan voorheen. Het gaat hierbij om het gedeelte van de Tolnegenweg vanaf de Wolweg tot aan het viaduct van snelweg A1. Eerder dit jaar werd de weg aangepast met een trottoir en op vier plaatsen zijn obstakels geplaatst, zogeheten geleiders waardoor de automobilisten moeten slalommen en op elkaar moeten wachten. Die maatregel werd genomen nadat uit metingen bleek dat er vaak te hard gereden werd op dit weggedeelte.

De CDA-fractie vroeg zich af of de obstakels niet te ver op de rijbaan zijn geplaatst en of ze wel voldoende zichtbaar zijn. Om de geleiders te passeren, moeten automobilisten op de relatief smalle weg gebruikmaken van de fietssuggestiestroken. ,,Ik heb zelfs het idee dat er automobilisten zijn die het slalommen tussen de obstakels als attractie zien", aldus één van de bewoners destijds in deze krant.

Uitwijken via de fietssuggestiestroken is volgens het college geen probleem. ,,Dat is gebruikelijk en toegestaan." Wel blijkt nu volgens het college dat twee van de vier geleiders iets te ver van de fietssuggestiestrook af staan. ,,Deze worden op korte termijn naar de juiste locatie verplaatst."

Om daarnaast de zichtbaarheid van de obstakels te verbeteren denkt het college erover deze te voorzien van een led-lampje of een reflector. De zogeheten verdrijvingsvlakken die daarvoor en daarna liggen worden verlengd. Ter hoogte van de geleiders aan de oostkant van de weg gaat de gemeente daarnaast keien in de berm plaatsen om te voorkomen dat automobilisten de geleiders aan de verkeerde kant passeren.

Verder worden er volgende maand nog langs de weg bomen geplant. Dat is geen extra maatregel, maar wegens het plantseizoen een later onderdeel van het originele plan, stelt het college. ,,Naar verwachting zorgen deze bomen voor een snelheidsverlagend effect en voorkomen ze dat over het trottoir en door de berm gereden wordt." Dat laatste is ook een zorgpunt van bewoners, zo bleek in september, omdat de stoep op dezelfde hoogte ligt als de weg. Volgens het college heeft dat als reden dat de aanliggende percelen een stuk lager liggen dan de weg. ,,Met een verhoogd voetpad zou een groot hoogteverschil tussen voetbad en percelen ontstaan. Het zou te ingrijpend en kostbaar worden om de percelen erop aan te sluiten."

Ook over de goot tussen de rijbaan en het voetpad, bedoeld voor afwatering, uitten bewoners hun zorgen. Fietsers zouden er met hun wiel in vast kunnen komen te zitten. Antwoord van het college hierop: ,,De goot is niet bedoeld om doorheen te fietsen. Daarom is deze bewust uitgevoerd in een afwijkende en opvallende kleur. Voor de fietser is op de fietssuggestiestrook voldoende ruimte beschikbaar."

Aan één bezwaar van bewoners, namelijk extra geluidsoverlast door optrekkend en afremmend verkeer, kan het college naar eigen zeggen niets doen. ,,Een snelheidsremmende maatregel heeft logischerwijs afremming van het verkeer als gevolg. Dit verkeer zal na het afremmen weer moeten optrekken."

Nadat de bomen langs de weg geplant zijn, zal de verkeerssituatie geëvalueerd worden met behulp van een snelheidsmeting, meldt het college.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie