Foto ter illustratie.
Foto ter illustratie. ANP/Koen van Weel

Rijkswaterstaat werkt dit weekend met koudeprotocol; pechgevallen snel van de weg

9 januari 2026 om 19:27 Verkeer en vervoer

UTRECHT/REGIO Rijkswaterstaat stelt zaterdag vanaf 18.00 uur het zogenoemde koudeprotocol in. Dit betekent dat dit weekend extra bergers en weginspecteurs aan het werk zijn. De verwachting is dat het zaterdag en zondag behoorlijk gaat vriezen in Nederland. Het protocol geldt voor alle provincies, tot maandagochtend.

Als het zo koud is, is het onverantwoord voor mensen die bijvoorbeeld pech hebben om lange tijd stil te staan langs de weg. Gestrande reizigers en hun voertuigen worden zolang dit protocol geldt zo snel mogelijk naar een veilige locatie gebracht, zoals een tankstation of een andere plek met voorzieningen. Weggebruikers krijgen het advies goed voorbereid op pad te gaan door voldoende eten en drinken mee te nemen en eventueel een warme deken of jas.

ZONDAG ZEER KOUD Rijkswaterstaat zet het koudeprotocol doorgaans in als wordt voorspeld dat de gevoelstemperatuur -15 graden of lager kan worden. Het KNMI waarschuwt dat het zondag ,,waarschijnlijk droog en zeer koud” wordt. De gevoelstemperatuur kan dan -15 graden worden. In het noordoosten kan dat zelfs dalen naar -20 graden, met ook kans op ,,hardnekkige mist”.

DOOIEN EN IJZEL Maandag gaat het dooien, maar verwacht het weerinstituut in de ochtend ook nog sneeuw en daarna ijzel. Na maandag voorspelt het KNMI gemiddelde temperaturen en van tijd tot tijd regen. (ANP)

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie