De ABN AMRO-vestiging aan het Torenplein 63-65 in Barneveld.
De ABN AMRO-vestiging aan het Torenplein 63-65 in Barneveld. foto van 't Land

Ook ABN AMRO sluit deuren

1 april 2021 om 14:58 Maatschappelijk

BARNEVELD De ABN AMRO-vestiging aan het Torenplein 63-65 in Barneveld sluit vrijdagavond 4 juni definitief de deuren. Het is het tweede bankkantoor in Barneveld dat binnen een half jaar dicht gaat. Eind oktober sloot ING al haar kantoor aan de Jan van Schaffelaarstraat. De twee medewerkers die nu nog in het Barneveldse ABN AMRO-filiaal werken, worden niet ontslagen maar gaan elders binnen de organisatie aan de slag.

,,Door de toegenomen digitalisering bezoeken steeds minder klanten het kantoor. Met name de afgelopen vijf jaar is die ontwikkeling erg snel gegaan’’, licht woordvoerder Hans Sjouke Koopal de sluiting van het ABN AMRO-kantoor toe. ,,En in het coronajaar is die ontwikkeling nog verder versneld. Steeds meer mensen ontdekken hoe handig het is bankzaken digitaal te regelen. Voor het aanvragen van een vervangende betaalpas of het wijzigen van een adres hoef je niet meer naar het kantoor toe. En mensen vinden het tegenwoordig juist prettig om bijvoorbeeld ‘s avonds aan de eigen keukentafel te videobellen met een professionele adviseur en zo hun bankzaken te regelen, via Beeldbankieren. Die trend is hard gegaan en die is inmiddels ook zo groot dat het verantwoord is het filiaal te sluiten.’’

LANDELIJKE TREND Koopal spreekt over een landelijke trend. ,,Overal in het land sluiten bankkantoren, niet alleen in dorpen, maar ook in grote steden. Waar we wel voor zorgen is dat er een landelijk dekkend netwerk is: we hebben ruim negentig kantoren verdeeld over het hele land. Het dichtstbijzijnde ABN AMRO-kantoor voor Barnevelders staat aan de Arnhemseweg in Ede. Daar kunnen klanten naartoe voor persoonlijk financieel advies over bijvoorbeeld beleggen, hypotheken en verzekeringen.’’

SENIOREN ABN AMRO beseft dat de sluiting voor bijvoorbeeld senioren vervelend is, zegt Koopal. ,,We laten hen niet in de steek. Speciaal voor hen hebben we daarom zorgcoaches in dienst. Die helpen ouderen niet alleen met financieel advies, maar helpen hen ook de digitale snelweg op door bijvoorbeeld de app te installeren en uit te leggen hoe alles werkt. De coaches komen daarvoor desgewenst ook bij mensen thuis. Bovendien gaan we na de sluiting ouderen proactief opbellen om te vragen of er problemen zijn ontstaan en hoe we kunnen helpen. We hebben ook standaard, als enige bank in Nederland, een seniorenlijn. Ouderen kunnen die bellen als ze ergens hulp bij nodig hebben.’’ Het oprichten van een steunpunt, zoals ING bij de Bruna in de Jan van Schaffelaarstraat heeft gedaan, heeft ABN AMRO niet overwogen. Koopal: ,,Daarvoor in de plaats hebben wij onze zorgcoaches.’’

ONTZETTEND JAMMER Centrummanager Kitty Schueler betreurt het vertrek van opnieuw een bank uit het centrum van Barneveld. ,,Het is ontzettend jammer dat na de ING nu het ABN AMRO kantoor sluit. Met name voor ouderen is dat heel vervelend, want die hebben vaak een vertrouwenspersoon en die valt nu weg. Ja, je kunt via video contact hebben, maar dat is toch heel anders. Voor belangrijke zaken is en blijft het, zeker voor de oudere generatie belangrijk dat je zo naar binnen kunt lopen en persoonlijk contact hebt.’’

Schueler sluit haar ogen echter niet voor de trend. ,,Het zou me niet verbazen als de banken langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnen en alles digitaal gaat.’’

KLANTGEDRAG Na de sluiting van ING en ABN AMRO blijven alleen Rabobank Gelderse Vallei, SNS Bank Dijkje en RegioBank Barneveld nog over in het Barneveldse straatbeeld. De Rabobank heeft nadrukkelijk geen plannen Barneveld te verlaten, zegt directeur Marcel Wijnen van Rabobank Gelderse Vallei. De sterke trend van digitalisering en de wijze waarop de consument daarmee omgaat hebben hem echter wel verbaasd. ,,Het klantgedrag is de laatste vijf jaar enorm veranderd. Door de technische ontwikkelingen kun je steeds meer en steeds makkelijker je bankzaken regelen via bijvoorbeeld de smartphone of laptop. Vooral het videobellen is enorm populair geworden, als gevolg van corona. Ouderen die aanvankelijk niet veel voelden voor de Rabo App zijn door hun kinderen en kleinkinderen het afgelopen jaar aangespoord over te gaan op de smartphone om bijvoorbeeld te zoomen. Zo kwamen ze erachter dat wat aanvankelijk zo moeilijk leek, eigenlijk heel toegankelijk is. Ook wat videobellen met de bank betreft had men aanvankelijk wat koudwatervrees en was de gedachte dat je bij belangrijke gesprekken elkaar fysiek moest ontmoeten en elkaar recht in de ogen moest kunnen kijken. Het afgelopen jaar heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden naar virtueel contact. En ook voor hypotheekgesprekken kiest men nu steeds vaker voor ‘video’. Het tempo waarin dat is geadopteerd heeft me verbaasd.’’

DIENSTVERLENING Wijnen ziet ook dat banken als gevolg van de digitale ontwikkelingen hun dienstverlening aanpassen en dat met name kleine kantoren sluiten. ,,Maar voor de Rabobank is de vestiging op het Torenplein in Barneveld geen klein kantoor. We hebben hier heel veel klanten die we graag van dienst blijven zijn. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar sluiting van onze Barneveldse vestiging is nu totaal niet aan de orde. Fysiek contact zal ook altijd nodig blijven voor de echt belangrijke dingen in het leven zoals het kopen van een huis. En voor ondernemers gaat het dan om bijvoorbeeld over een bedrijfsovername, het kopen van een pand of het sparren over de financiële gezondheid. We willen ook echt een ‘dichtbij bank’ zijn. We zijn lokaal betrokken en geven veel terug aan de lokale maatschappij via bijvoorbeeld het Rabofonds en Rabo ClubSupport. Ook ondersteunen we Barneveld Tomorrow. We hebben echt een plek in Barneveld en die geven we niet op.’’

De Volksbank, waaronder de SNS Bank Dijkje en RegioBank Barneveld vallen, laat ook weten geen plannen te hebben de kantoren in Barneveld te sluiten. ,,De SNS Bank die twee maanden geleden is verbouwd en de RegioBank blijven in Barneveld’’, zegt woordvoerder Daphne Andriesse. ,,Daar waar de grote banken hun filialen sluiten, is ons uitgangspunt dat we juist dichtbij de klant willen zijn en hiermee voorzien in een klantbehoefte. Wij hebben de overtuiging om onze kantoren laagdrempelig beschikbaar te houden voor laagdrempelig, breed advies en we zijn ervan overtuigd dat dat bijdraagt aan het versterken van de klantrelatie.’’

André van der Velde

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie