Centrummanager Kitty Schueler tijdens de tweede lockdown. ,,Inmiddels zie je weer leven in de winkelstraten.''
Centrummanager Kitty Schueler tijdens de tweede lockdown. ,,Inmiddels zie je weer leven in de winkelstraten.'' Pauw Media

‘Lokaal winkelen? Schroom niet, reserveer een tijdsblok’

6 maart 2021 om 07:33 Economie

BARNEVELD Hoe beperkt de versoepelingen voor winkels ook nog zijn, het positieve effect is al duidelijk terug te zien in het centrum van Barneveld. ,,Je ziet echt weer leven in de winkelstraten, daar kan ik nu weer volop van genieten’’, zegt centrummanager Kitty Schueler.

,,Het is ook een mooi gezicht om de winkeliers gewoon weer in hun winkel te zien staan, druk bezig met klanten. Dáár hebben we een winkelstraat voor.’’

Afgelopen woensdag werden de strenge coronamaatregelen weer iets versoepeld. Niet alleen kappers, schoonheidsspecialisten en pedicures mochten weer aan de slag, ook de detailhandel mocht weer open .Winkeliers konden na het invoeren van de lockdown half december eindelijk weer klanten in hun winkel ontvangen. Maar daar zitten wel voorwaarden. Zo moeten consumenten zich minstens vier uur van tevoren aanmelden. Ze krijgen dan een tijdslot waarop ze dan minimaal tien minuten met twee klanten per verdieping naar binnen mogen.

VERWARRING Die voorwaarden leidden de eerste dagen na de versoepeling tot wat verwarring, zo hoorde Schueler van verschillende Barneveldse winkeliers. ,,Er leven enkele misverstanden bij het winkelend publiek, zoals de tien minuten winkeltijd en de gevoelde verplichting tot kopen. Sommige mensen hebben aangegeven geen nut te zien om te reserveren voor slechts tien minuten winkelen. Maar die tien minuten is de minimale tijd. De tijd die je nodig hebt, verschilt van branche tot branche. Als je snuisterijtjes wilt kopen, kom je prima uit met tien minuten of een kwartier. Voor kleding, schoenen of zeg een bank heb je natuurlijk veel meer tijd nodig. Juist tijdens het reserveren kun je dat met de winkelier bespreken en de duur van het tijdsvak afspreken.’’ Ze vervolgt: ,,Die tien minuten zijn tussen de oren van mensen gaan zitten, maar kloppen dus niet.’’

KOOPVERPLICHTING Een tweede misverstand dat Schueler de wereld uit wil helpen, is de gevoelde koopverplichting. ,,De consument voelt na reservering van een tijdsvak de druk om ook wat te kopen. Natuurlijk is het zo dat de winkelier hoopt iets te verkopen, maar wat hij vooral wil, is tevreden klanten. Aan klanten die iets tegen hun zin in hebben gekocht, heeft hij niets. Dat werkt op de lange termijn tegen hem.’’ Het gaat hem of haar er in eerste instantie om het assortiment te laten zien en bijvoorbeeld samen iets te zoeken wat de klant echt wil. De ondernemer wordt er zeker niet chagrijnig van als dat niet lukt. Dus ga zonder schroom een naar winkel, kijk of er iets van je gading bij zit en als je niet slaagt, is dat geen enkel probleem.’’

Schuelers indruk is dat er al veel gereserveerd wordt. ,,Het moet nog groeien, het is in feite nog maar net in gang gezet, maar het loopt al goed.’’ Ze hoopt dat de winkeliers de komende tijd overstelpt worden met reserveringen. ,,De ondernemers in Barneveld hebben het heel erg zwaar. Er is ontzettend veel leed achter de winkeldeur. Daarom is het heel belangrijk dat Barnevelders lokaal kopen. We hebben een uniek centrum met heel bijzondere, echte zelfstandige ondernemers. Op hen moeten we zuinig zijn. We zitten niet te wachten op een centrum met veel leegstand. Het zou doodzonde zijn als we over een paar jaar constateren dat we ooit zo’n gezellig winkelcentrum hadden.’’

Door André van der Velde

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie