Afbeelding
Pauw Media

'Betere sportwinkel dankzij tegenslag'

11 juni 2018 om 09:49 Nieuws

BARNEVELD Midden in de economische crisis waagden ze zonder enige ervaring de sprong naar het zelfstandig ondernemerschap. Na zeven zware jaren hebben Fred (55) en Anneke Rijnders (53) met hun sportzaak in Barneveld eindelijk de stijgende lijn te pakken.

Geertjan Jansen

De tropische temperaturen in het centrum van Barneveld zijn overgeslagen naar de etalage van Rijnders Sport aan de Jan van Schaffelaarstraat 56. Paspoppen met luchtige badkleding trekken de aandacht. Bij de ingang staat een rek met afgeprijsde schoenen. Ook dat is onderdeel van de nieuwe, uitgekiende winkelinrichting ,,Zo´n kortingsactie voor de deur vind ik persoonlijk geen gezicht, maar klanten zijn er gek op. De consument bepaalt, dat is echt iets wat ik heb moeten leren´´, vertelt Fred Rijnders, terwijl hij in de winkel een paar shirts recht hangt.

De nieuwe realiteit in de sportzaak tekent de ontwikkeling die Fred en Anneke de laatste jaren hebben doorgemaakt. Ondernemen doen de Lunteranen tegenwoordig meer met het verstand, in plaats van puur op gevoel.

OP EIGEN BENEN Als ze in 2011 sportshop Jan Smit overnemen hebben ze nog weinig kaas gegeten van het zelfstandig ondernemerschap. Fred heeft meer dan tien jaar ervaring als verkoper van relatiegeschenken, terwijl Anneke haar sporen heeft verdiend als kapster. Maar in loondienst werken is wat anders dan zelf aan het roer staan. Hadden ze überhaupt enig idee wat het inhoudt om een eigen zaak te runnen? Anneke: ,,We wisten dat het heel veel tijd en energie zou gaan kosten en hielden rekening met tegenslagen. Maar niet zo extreem...´´

In 2011 gaat het al mis bij de inkoop van de nieuwe collectie. De ondernemers volgen daarbij blindelings de koers waarmee hun voorganger Jan Smit jarenlang succesvol was: een breed assortiment met een ruime keuze aan artikelen en merken. ,,De verkopers beloofden ons natuurlijk gouden bergen en onwetend als we waren lieten we onze zaak gewoon volstoppen´´, blikt Fred terug. ,,Maar het was crisis. De sportartikelen vlogen niet meer over de toonbank. De winkel was stampvol, want we hadden ook nog restanten van de oude collectie, onderdeel van de overname. Een valse start: alles dat blijft hangen kost geld.´´

KORTING Om klanten te binden geeft Fred veel klanten de korting waar ze om vragen. ,,Maar daar kwam ik al snel op terug, want je snijdt jezelf in de vingers. Mensen denken vaak dat de prijzen meerdere keren over de kop gaan, maar dat is niet zo. De marges zijn laag en leveranciers werken met adviesprijzen. Met lage prijzen ga je de oorlog niet winnen als kleine zelfstandige winkel.´´

Juist op het moment dat Rijnders Sport eindelijk iets beter begint te draaien, opent concurrent Nummer 12 de deuren in Barneveld. Een flinke tegenvaller, want de conclusie van het marktonderzoek in 2011 was klip en klaar: in Barneveld is slechts ruimte voor één sportzaak. De concurrentiestrijd die in 2014 losbarst, doet beide ondernemingen geen goed. Anneke en Fred doen er alles aan om Rijnders Sport overeind te houden en hebben veel steun aan elkaar. ,,Gelukkig zaten we nooit tegelijkertijd in een dipje´´, zegt Anneke met een glimlach. ,,De één kon de ander weer moed inspreken. Dat is het voordeel van samen een winkel runnen.´´

KRUIDENIER Begin 2017 valt het doek voor Nummer 12. Fred en Anneke zitten op dat moment midden in een verbetertraject, waarvoor ze onafhankelijk adviseurs in de arm hebben genomen. ,,Dat is onze redding geweest. Zowel voor als achter de schermen is er enorm veel verbeterd en we blijven stappen zetten´´, doelt Anneke onder meer op de inkoop en de positionering.

De grootste verandering zit ´m volgens Fred in de samenstelling van het assortiment. ,,We waren een soort kruidenier, verkochten van alles een beetje. Dat werkt tegenwoordig niet meer. Je moet specialist zijn en geen generalist. We denken nu in doelgroepen en richten ons vooral op voetbal, volleybal, korfbal, fitness en running.´´

De nieuwe indeling van de winkel is het directe gevolg van de focus op bepaalde sporten. Artikelen zijn per sport gesorteerd en achterin de winkel is een hoek voor de 'Sale'. Grote rode borden vestigen de aandacht op de afgeprijsde producten. ,,Deze presentatie staat haaks op wat ik mooi vind, maar is wel beter voor de zomerse verkoop. Vooral de vakantiegasten zijn er dol op´´, spreekt Fred uit ervaring. Enthousiaster is hij over het mini-voetbalveld waar kinderen hun 'voetbalskills' kunnen testen, terwijl hun ouders shoppen. ,,Een schot in de roos.´´

KANTELPUNT Dankzij de begeleiding en de aanpassingen hebben de ondernemers voor het eerst het gevoel dat ze echt grip hebben op hun zaak. ,,Vorig jaar was het kantelpunt en nu gaat het langzaam de goede kant op. We onderscheiden ons met een strakke winkel, vriendelijke medewerkers en goed advies en verder willen we gewoon de beste service leveren´´, zegt Fred. ,,Daar blijven we keihard aan werken, want de gunfactor is alleen mooi als je hem kunt behouden.´´ En hoe staat het met de korting? ,,Die heeft plaatsgemaakt voor een spaarsysteem.´´

Na zeven magere jaren hopen de ondernemers nu op zeven vette. Anneke is blij met de vaste klantenkring en constateert tevreden dat Rijnders Sport steeds meer clubs uit Barneveld en omgeving van teamkleding voorziet. Fred: ,,Ons doel is natuurlijk om de stijgende lijn vast te houden en daarnaast blijven we vernieuwen. Op ons wensenlijstje voor de winkel staat bijvoorbeeld een baan waar we lopers filmen voor schoenenadvies. We filmen nu ook al, maar zo'n vaste loopplek is beter voor de beleving.´´

SAMEN Hoewel ze hun ondernemersavontuur anders hadden voorgesteld, zijn de Lunteranen trots op wat ze hebben neergezet. ,,Achteraf is het makkelijk praten, maar alle tegenslag heeft zeker tot een betere winkel geleid. Een sprong in het diepe is leerzamer dan een gespreid bedje´´, lacht Anneke. ,,Natuurlijk was het soms pittig en ik weet ook wel dat het niet gezond is om op zaterdagavond tot half twaalf te werken. Aan de andere kant zie je ook dat alle inzet zich uitbetaalt: het geeft veel voldoening om samen iets moois op te bouwen.´´

Fred sluit zich daarbij aan. ,,In vergelijking met acht jaar geleden verdienen we minder geld, hebben we meer zorgen en moeten we veel harder werken. Toch staan we nog altijd tweehonderd procent achter onze keuze. Gaaf om dit samen te kunnen doen.´´


Bewust geen webshop

De fysieke winkel heeft bestaansrecht, is de overtuiging van Fred en Anneke Rijnders. ,,Natuurlijk heeft het internet veel invloed, maar niet alle winkels worden weggevaagd. Een dagje winkelen blijft een uitje, zeker in een mooi en sfeervol centrum als Barneveld´´, zegt Fred.

De ondernemers hebben overwogen om zelf ook een webshop te openen, maar kwamen tot de conclusie dat dit geen haalbare kaart is. ,,De concurrentie is moordend en alles draait om de laagste prijs. Daarnaast moet je de hoeveelheid extra werk niet onderschatten en ben je verplicht om een enorme voorraad te hebben.´´  

Dat betekent overigens niet dat Rijnders Sport het web links laat liggen. Binnenkort lanceert de zaak een online koppeling met de webshop van Hummel, zodat sportkleding eenvoudig online besteld kan worden via de Barneveldse sportzaak.

Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie