Ondernemers Mark en Hiske van Beek: ,,Het zijn onzekere tijden.''
Ondernemers Mark en Hiske van Beek: ,,Het zijn onzekere tijden.'' Lieke vd Made

'Spannend, een grote investering in onzekere tijden'

25 juni 2019 om 12:30 Nieuws

VOORTHUIZEN Terwijl om hen heen steeds meer winkels de strijd met online concurrenten verliezen, houden ondernemers Mark (40) en Hiske van Beek (39) onverstoord vast aan hun vertrouwde formule van persoonlijk contact en specialistische producten. Mét succes. Desondanks luidde de grote verbouwing van hun kledingwinkel Van Beek Mode in Voorthuizen een spannende periode in. ,,Het zijn toch onzekere tijden."

Lieke van der Made

Met de zomervakantie in aantocht breekt er opnieuw een drukke periode aan voor de Voorthuizense ondernemers en modeliefhebbers. Nog even en toeristen uit het hele land overspoelen de Veluwe, onder wie ook vaste klanten van Van Beek Mode. ,,Sommigen van hen komen elk jaar langs en verlaten onze winkel standaard met gevulde tassen. Ondergoed, broekjes, hemdjes: niet alleen voor zichzelf, maar soms ook voor vrienden en kennissen die fan zijn van onze kleding”, vertelt Mark van Beek in zijn zaak aan de Apeldoornsestraat.

Samen met zijn vrouw Hiske runt hij als derde generatie het familiebedrijf, waar felgekleurde sokken met vrolijke prints de hoek van de etalage sieren. Die etalage zag er tot voor kort nog heel anders uit. De meest recente verbouwing moest de uitstraling van de modezaak opfrissen, om klanten aan te spreken die hun kleding anders wellicht op het web hadden besteld.

OORLOG Hoe anders was dat in 1937, toen het internet nog niet bestond en Evert en Gerarda van Beek hun kleermakerij begonnen aan de Molenweg in Voorthuizen. In een poging de vraag van hun klanten bij te benen, groeide de kleermakerij al snel uit tot een volwaardige winkel met een assortiment dat alsmaar uitbreidde. ,,Tijdens de oorlog verkocht je alles wat je kon verkopen: niet alleen kleding, maar ook speelgoed en huishoudelijke artikelen”, weet Mark, die Van Beek Mode in 2010 overnam van zijn ouders. ,,Zo’n groot assortiment bleek niet houdbaar en de winkel had uiteindelijk nog weinig met kleding te maken. De specialisatie in dameskleding en lingerie die volgde, zetten Hiske en ik op onze beurt door.”

Voor Van Beek’s specialisme zitten klanten uit verschillende delen van het land gerust een poosje in de auto, vertelt het tweetal. ,,Onze kleding moet je zien, voelen en passen”, licht Hiske toe. ,,Dat geldt ook zeker voor de speciale lingerie en borstprotheses.” De keuze om hun artikelen niet online aan te bieden, was dan ook een bewuste. Mark: ,,Een webshop is niet heilig, wij geven liever persoonlijk advies. Daarbij zie je vaak dat online winkels artikelen teruggestuurd krijgen, soms gedragen of zelfs beschadigd. Dat is zonde. We investeren liever in ons personeel en in de huidige winkel.”

UP-TO-DATE Dat laatste deden Mark en Hiske eerder dit jaar, met een uitgebreide verbouwing die in totaal vier maanden in beslag nam. Een witte pui aan de voorkant, een andere vloer, nieuwe verlichting en moderne kleuren moesten vanaf april zorgen voor een ruimere en overzichtelijke winkel. ,,Ook hebben we wat gesneden in ons assortiment”, voegt Mark toe. ,,Nu kun je beter door de etalage de winkel in kijken.” De twee hopen dat dit hen bij de eindstreep nieuwe klanten oplevert. ,,Je moet er tegenwoordig van uitgaan dat een klant alles kan kopen, overal. De lat ligt hoger dan ooit. Het is dus van belang dat onze winkel up-to-date is en er aantrekkelijk uitziet.”

De Voorthuizenaren zijn blij met het eindresultaat, al was de weg ernaartoe niet altijd makkelijk. Hiske blikt terug: ,,Het blijft spannend om in onzekere tijden als deze, waarbij veel winkels failliet gaan, een grote investering te doen. Daarbij waren de veranderingen in het pand best ingrijpend en moesten we het resultaat maar afwachten. De verbouwing hakte er bij ons wel in.” Daar komt nog bovenop dat Mark, Hiske en hun twee dochters zelf boven de winkel wonen. ,,Dat is wel eens pittig”, geeft Hiske toe. ,,Het werk gaat altijd door, zeker gedurende die vier maanden.” Het stel moet er dan ook voor waken om altijd maar met de zaak bezig te zijn. ,,Af en toe krijgen we wel eens van onze dochters te horen: ‘gaat het nu alwéér over de winkel?’ Dan weten we dat het tijd is om de deur achter ons dicht te trekken en er even tussenuit te gaan.”

Al met al werpt het harde werken wel zijn vruchten af, voegt Hiske nog toe: ,,We zijn relatief jonge ondernemers, maar hebben toch al aardig wat bereikt.” Mark, terwijl hij een blik werpt op het nieuwe interieur: ,,Als ik om me heen kijk, denk ik: ‘hier ben ik best trots op.’”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie