Afbeelding
Jan van Uffelen

BKV steeg in vijftig jaar tot grote hoogte

25 juni 2019 om 12:27 Nieuws

BARNEVELD De Barneveldse Kraanverhuur (BKV) is van een regionaal kraanverhuurbedrijf uitgegroeid tot internationale speler, actief voor de grootste windmolenbouwers ter wereld. Het familiebedrijf bestaat op de kop af veertig jaar. Of nee, zelfs al vijftig jaar.

Edward Doelman

De verwarring is te verklaren. Het huidige BKV zag in 1979 het levenslicht. Maar tien jaar eerder begon Chris Deij Kraanwerken al met kraanverhuur. ,,Ik geloof dat we daarvan nog wel een bewijs hebben”, zegt Daan Deij, de huidige directeur. In zijn kantoor rommelt hij in één van zijn kasten en voila, daar tovert hij een introductiekaart van de eerste telescoopkraan tevoorschijn. De kaart dateert van 18 juni 1969. Dat was vorige week op de kop af vijftig jaar, constateert Deij ook tot zijn eigen verbazing. ,,Dat is toch een mijlpaal, hé.”

LEGERVOERTUIG De eerste hijskraan was een Bedford, een oud legervoertuig van Britse makelij dat in 1944 op naam is gezet. Ook die wordt nog even uit het archief getoverd. ,,Vermoedelijk hebben de Engelsen het na de oorlog in ons land achtergelaten.” Wat de Bedford met het huidige BKV te maken heeft, legt hij vervolgens ook snel uit. De vader van Daan Deij was smid. Zijn smederij was gevestigd aan de Wesselseweg 166 in Kootwijkerbroek. De staalconstructies die hij als smid in elkaar zette, werden steeds kolossaler. ,,Om zo’n constructie overeind te krijgen, had hij op een gegeven een hijskraan nodig. Daarvoor heeft hij die Bedford helemaal omgebouwd.”

Dat opende de ogen van senior: Chr. Deij Kraanverhuur werd opgericht. Het werk als smid nam af, het hijswerk groeide. Sindsdien is de familie Deij bevangen door het kraanvirus: snel, veilig en nauwkeurig elke last omhoog hijsen. De succesvolle beginjaren wierpen al vlot vruchten af: in 1974 werd het bedrijf van Deij overgenomen door een Engels bedrijf, waar Deij senior ging werken. Dat hield hij vijf jaar vol. ,,Het was geen succes. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat wij ‘Deijen’ gehecht zijn aan een stuk vrijheid, aan onze eigen manier van werken.” Om die reden begon Deij senior in 1979 opnieuw met ondernemen, maar dan onder de naam van de Barneveldse Kraanverhuur. Die naam is anno 2019 nog steeds intact.

VIER BROERS Vader Chris Deij is sinds 2007 niet meer in leven. Zoons Daan, Dick, Henry en Albert Deij hebben het bedrijf voortgezet. ,,In 1992 ging onze vader nadenken over zijn eigen toekomst en die van het bedrijf. Hij wilde graag stoppen rond zijn zestigste”, zegt Daan Deij, de oudste van de vier broers. Tijdens het familieberaad wierp hij een balletje op. ,,Hij dacht na over eventuele verkoop. ‘Of jullie moeten het willen’, gaf hij toen aan. Zo zijn we als vier broers ondergebracht in de BKV. In 1996 is onze vader vervolgens met pensioen gegaan.”

De taakverdeling van de vier aandeelhouders is duidelijk: Daan Deij draagt als directeur de eindverantwoordelijkheid. Dick Deij is verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en engineering, terwijl Henry Deij de planning aanstuurt. Albert Deij geldt als de ‘Willie Wortel’ van het stel en fungeert als de technische man. ,,Met vier broers een bedrijf runnen gaat hartstikke goed. Je kent elkaar door en door, dat is een voordeel. En zoals bij elk strategisch overleg bij alle bedrijven: het is geven en nemen”, beschrijft Deij.

Hij ziet het als een voordeel dat de BKV een familiebedrijf is. ,,Bij ons gaat een overleg over de aanschaf van een nieuwe kraan bijvoorbeeld niet zo officieel. Als wij na een werkdag bijeenkomen voor overleg, dan trekken we een flesje wijn open, bestellen we eten en gaan de voeten bij wijze van spreken op tafel. Bovendien zoeken we allemaal naar wat goed is voor ons bedrijf en ons team. De ideeën daarvoor liggen juist dicht bij elkaar”, legt Daan Deij uit.

De BKV beleefde afgelopen decennia een fikse groei. Van een kraanverhuurbedrijf dat vooral georiënteerd was op de regio is het werkgebied veel groter geworden. Opdrachten in Nederland, België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland volgen elkaar op. ,,Die veranderingen zijn ook het gevolg van de keuzes die we gemaakt hebben. In het verleden deden we vooral projecten op het gebied van de bouw, industrie en infrastructuur. Dat doen we nog steeds, maar daar zijn bijvoorbeeld ook de windmolenmarkt en de maritieme sector bijgekomen. Dat is ook onze strategie geweest. We hebben ons bedrijf verbreed”, zegt Deij. Dat gebeurde op een belangrijk strategisch moment: tijdens de economische crisis die ontstond na 2008. ,,Het werk in de bouw viel stil, terwijl de vraag naar het zware hijswerk - want daar heb je het over met windturbines - explosief toenam. Om die reden hebben we toen besloten om juist fors te investeren in ons kranenpark.”

GROTE VERANDERINGEN Met recht mag Deij over het zwaardere geschut spreken. De BKV schafte onder meer een 750 tons telescoopkraan aan, later gevolgd door een 600 tons rupskraan. Het zijn onvoorstelbare stalen van techniek, waarmee voornamelijk windturbines opgebouwd worden. ,,Het is bijna onvoorstelbaar hoe ons vakgebied is veranderd. De eerste kraan die de familie Deij ooit kocht kon 18 ton tillen, nu zitten we aan de 750 ton. Dat zegt wel wat.”

VAKMENSEN Volgens Deij is met het ‘loeisterke speelgoed’ meer dan voldoende werk voorhanden in de sector. Maar met groei an sich is de BKV niet bezig. ,,We hebben grote stappen gezet sinds 2013. We zijn in omzet en ook in personeel bijna verdubbeld, van dertig naar meer dan vijftig mensen.” Dat had volgens hem zelfs nog meer kunnen zijn. ,,Kranen kopen is niet de kunst. Het is voor ons BKV-team juist de uitdaging om vanaf de verkoop, werkvoorbereiding en hijsklus tot en met de oplevering vakmensen op de juiste positie te zetten. Vakmensen die niet alleen kraanmachinist of chauffeur zijn, maar mensen die meedenken, communiceren en veilig werken met al onze kranen op pad te gaan. Wat wij bij BKV doen, is dus allemaal samenwerking op het hoogste niveau.”

De BKV opereert in een kapitaalintensieve markt. Voor een bedrag onder de miljoen euro is er eigenlijk geen grote kraan te koop”, geeft Deij aan. Dat zulke bedragen over tafel gaan, is onderdeel van de dagelijkse realiteit. ,,Gelukkig hebben we een goede relatie met de bank”, lacht hij.

HANDJEKLAP Het mag duidelijk zijn: Deij blijft de nuchterheid zelve. Dat gaat hem en zijn broers makkelijk af. ,,In feite is het werk niet veel veranderd. Alleen in plaats van een last van 5 ton hijsen we nu wat van 100 ton naar boven”, zo klinkt het logisch. De roots worden in elk geval nooit vergeten, benadrukt Deij die een recent voorbeeld aanhaalt. Voor het binnenhalen van het hijswerk voor de bouw van ’s lands grootste windmolenpark in de Wieringermeer moest hij naar het hoofdkantoor van een grote turbinebouwer in de Duitse stad Hamburg. ,,Aan het einde van de onderhandelingen deed ik nog een handjeklap om de laatste euro’s, alsof ik op de Barneveldse eiermarkt stond”, lacht Deij.

Het verschil volgens hem is dat concurrenten minder praktisch ingesteld zijn. ,,Zij zijn bezig met juridische documenten of andere zakelijke kanten van de deal. Dat is natuurlijk óók belangrijk, maar zo’n handjeklap is veel leuker. Dat vinden die Duitsers ook. Daarnaast zien zij op die manier dat wij onszelf blijven, ook al onderhandelen we in een mooi kantoor met zo’n wereldspeler.”


 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie