'Sociaal steunpunt blijft populair'

26 maart 2014 om 00:00 Voorpagina

BARNEVELD - Het Sociaal Juridisch Steunpunt (SJS) voorziet in een behoefte: de bekendheid groeit en het wekelijkse inloopspreekuur op dinsdag in de bibliotheek in de Nieuwstraat in Barneveld levert gemiddeld tien gesprekken op.

Door Hans-Lukas Zuurman

Dat zegt coördinator Gabriëlla Sauren van het SJS. ,,We halen ruimschoots onze doelstelling van zeven cliënten per spreekuur. Soms moeten mensen even wachten, maar dat hebben ze er wel voor over. De hulp is gratis.''

Vijf jaar na de oprichting van de 'vraagbaak' voor Barnevelders die een weg zoeken in het woud van (gemeentelijke) regels en mogelijkheden voor hulp voor kwetsbare groepen, trekt het steunpunt intussen jaarlijks ruim vijfhonderd clïenten. ,,De meesten daarvan komen één keer per jaar en kunnen dan weer verder. Daarnaast zien we elk jaar een flink aantal nieuwe gezichten. Afgelopen jaar waren dat er 86'', vertelt Sauren over de nog niet gepubliceerde cijfers van 2013.

Het SJS werkt met een team van acht getrainde vrijwilligers onder leiding van Sauren, die zelf als professional in dienst is bij Stadsring51, een organisatie die mensen helpt bij financiële en sociaal-juridische problemen. De vrijwilligers draaien wekelijks op dinsdag tussen 10.00 en 13.00 uur in drietallen diensten. ,,We krijgen hier veel mensen die vanuit de gemeente worden doorgestuurd. We bieden hulp bij bijvoorbeeld het invullen van formulieren en kijken of men alles ontvangt waar men recht op heeft. Voor mensen met een minimum-uitkering is dat natuurlijk erg belangrijk. Intussen zien we dat we ook bij andere organisaties meer bekendheid krijgen, bijvoorbeeld via het diaconaal netwerk van de lokale kerken, bij maatschappelijk werkers en in huisartsenpraktijken. We zijn in Barneveld dan ook het enige punt waar je zo breed geholpen kan worden.''

Dat wil niet zeggen dat een cliënt zelf niets meer hoeft te doen. ,,We werken aan zelfredzaamheid en stimuleren ook om eerst in de eigen omgeving om hulp te vragen. Komen ze er dan niet uit, dan mogen ze natuurlijk bij ons terugkomen. Het zelfredzaam maken van mensen kost meer tijd dan als wij zelf de zaken regelen. Maar op de langere termijn is deze aanpak beter.''

De groep die om hulp vraag is ,,gemêleerd'' van samenstelling. ,,Ze zitten grofweg in de leeftijdsgroep 25 tot 50 jaar. Het zijn echtparen, alleenstaanden en eenoudergezinnen.''

De meeste vragen gaan over de belastingaangifte, huurtoeslag, Digi-D-code, werkloosheidsuitkering en huurovereenkomsten.

Tot op heden kan het door de gemeente Barneveld gesubsidieerde steunpunt de vraag nog aan. ,,Het wordt wel drukker, merk ik. Gisteren hadden we een belastingproject, dan help je zomaar vijfentwintig cliënten op een dag. Maar we hebben geen plannen om verder uit te breiden. Wel als het gaat om het aanbieden van nieuwe services. Zo willen we de 'extra geld-check', nagaan op welke voorzieningen men recht heeft, verder uitbreiden. In Amersfoort gebeurt dat al op digitale wijze, in Barneveld zoeken we momenteel alles nog apart na. Dat willen we dit jaar efficiënter organiseren.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie