Afbeelding
Relatiegeschenken

3 redenen waarom relatiegeschenken nog steeds in je marketingmix thuishoren

Partnercontent

Het is 2021 en de meeste marketing speelt zich af op het web. SEA, SEO, social media en andere technische snufjes zijn cruciaal in de marketing voor vrijwel elk bedrijf. Maar waarom vind je dan nog steeds pennen met logo op kantoor en zie je hier en daar nog steeds bedrukte artikelen? 

Omdat relatiegeschenken, fysieke cadeaus, nog steeds een geweldige manier zijn om je relaties te verrassen en je bedrijf in de spotlight te zetten. Daarom leggen we je vandaag uit waarom relatiegeschenken nog steeds relevant zijn. 

1. Met offline reclame val je juist nu nog meer op

Wie marketing denkt, denkt aan online zijn. Je moet op Instagram zitten, je LinkedIn dagelijks updaten en het liefst een podcast beginnen. Maar daarmee moeten we de kracht van offline marketing, tastbare marketing, niet uit het oog verliezen.

Juist omdat iedereen nu volop online zit, is er een kans om jezelf nog beter in de spotlight te zetten. De meeste bedrijven verwachten een offline cadeau namelijk niet meer. Een nieuwsbrief, ja, dat wel. Maar wat als je volgende maand in plaats van die verplichte updates ook eens een cadeau meestuurt, om je verhaal kracht bij te zetten? 

Wil je bijvoorbeeld warme relaties echt warm houden? Dan kun je een jas laten bedrukken met de logo’s van jullie bedrijven. Dan heb je echt een cadeau te pakken waar iemand iets aan heeft, en je laat zien dat je gaat voor een sterk partnerschap. 

De kosten voor deze vorm van offline marketing zijn overigens ook lekker laag. Ga je er direct effect van merken en meer verkopen? Vast niet. Maar je doet dit voor de lange  termijn. 

Maar liefst 85% van de mensen die een relatiegeschenk ontvingen van een merk of bedrijf, konden zich het bedrijf dat het cadeau stuurde later nog herinneren. Een online advertentie is veel vluchtiger en vaak ook duurder. 

2. De regel van wederkerigheid geldt nog steeds

Ja, ook in 2021. Wederkerigheid houdt in: Jij doet iets voor mij, dan ik doe iets voor jou. Het is een psychologisch trucje. Denk maar eens aan wanneer je een kortingsbon krijgt voor een bepaalde winkel. Da’s aardig van dat merk, dus dan kun je hem net zo goed inzetten, toch?

Relatiegeschenken hebben een vergelijkbaar effect. Het gaat er allemaal om dat je een positieve relatie opbouwt. Met nuttige relatiegeschenken zet je die extra stap boven op je geweldige service.

 Ken je dat gevoel dat je iets móét kopen wanneer je een kortingsbon of -code krijgt? Relatiegeschenken hebben hetzelfde effect. De regel van wederkerigheid is een vrij simpel psychologisch principe.

3. Je kunt relatiegeschenken persoonlijk maken

Het probleem met marketing is dat het vaak iets voor de massa is. Zelfs wanneer je alleen je huidige klanten wilt aanspreken, kan het voelen alsof je op ‘send to all’ hebt geklikt. En laten we eerlijk zijn, dat is vaak ook zo. Maar als iets fysiek binnenkomt in de brievenbus of je een extraatje krijgt op een event of na een meeting, voelt dat een stuk persoonlijker. 

Bovendien kun je de geschenken letterlijk personaliseren door ze te laten bedrukken of graveren. Zo belanden ze ook veel minder snel in de prullenbak. 

advertentie
advertentie