Afbeelding
Foto: Pixabay

Toename (deels) geautomatiseerde magazijnen

12 februari 2024 om 11:25 Partnercontent

Barneveld biedt met de centrale locatie in het midden van het land en goede aansluitingen op diverse snelwegen, een goed startpunt voor economische activiteiten. Hoewel de plaats vanwege de vele pluimveebedrijven een belangrijk onderdeel is van de zogeheten Food Valley, is ook de sector transport en logistiek sterk vertegenwoordigd. Deze branche heeft het laatste decennia grote stappen gezet richting het automatiseren van complete bedrijfsprocessen. Neem als voorbeeld het (deels) automatiseren van magazijnen. Hieronder lees je meer over de rol van Still heftrucks daarbij.

De voordelen van geautomatiseerde magazijnen

Nieuwe magazijnen bevatten steeds vaker geautomatiseerde elementen. Kijk bijvoorbeeld naar het geautomatiseerde nationale distributiecentrum in Nieuwegein van Jumbo dat een jaar of vier geleden werd opgeleverd. En dat is ook niet opvallend. Magazijnautomatisering heeft immers diverse voordelen. Een geautomatiseerd magazijn kan (zeker in combinatie met kunstmatige intelligentie) efficiënter en sneller werken, en is veiliger. Daarnaast is het soms vaak pure noodzaak, gezien het personeelstekort waar veel ondernemingen al jaren mee kampen. 

Verschillende niveaus van automatiseringsvormen

Ook ondernemingen met bestaande bedrijfspanden kunnen magazijnwerk (deels) willen automatiseren. Het is goed om te weten dat het zeker niet direct nodig is een geheel nieuw pand te laten realiseren. Vaak is ook binnen bestaande panden automatisering mogelijk, zeker met Still heftrucks. De mate van automatisering is afhankelijk van de situatie en van de wensen.

Er kunnen drie automatiseringsniveaus onderscheiden worden. In de eerste plaats gaat het om zogenaamd begeleid rijden. De bestuurder blijft zelf verantwoordelijk voor de navigatie, maar de heftruck ondersteunt met diverse intelligente hulpfuncties. Doen: Dit vraagt relatief weinig investering. Je hoeft na een Still heftruck kopen, deze enkel te programmeren met bijvoorbeeld individueel of situatieafhankelijke snelheidsaanpassingen of waarschuwingen.

Het volgende niveau bestaat uit deels geautomatiseerd rijden. De bestuurder blijft verantwoordelijk, maar een heftruck kan ook zelfstandig in een magazijn navigeren met behulp van sensoren en kunstmatige intelligentie.

Tot slot kan er sprake zijn van heftrucks die geheel geautomatiseerd rijden. Waar dit eerder nog toekomst leek, hebben ze nu hun succes al ruimschoots bewezen binnen logistieke omgevingen. Afzonderlijke heftrucks van Still kunnen snel voor diverse procesvereisten worden geprogrammeerd met gestandaardiseerde automatiseringskits. Zo kunnen zelfs Still heftrucks opschalen tot een geheel automatisch logistiek proces.

Stappenplan voor een (deels) automatisch magazijn

Wil je ook je magazijn meer of volledig automatiseren? Dan is eerst een magazijninspectie en inventarisatie van de huidige goederenstromen nodig. Vervolgens identificeer je het verbeteringspotentieel en kijk je welke maatregelen te implementeren zijn. Hierna volgt de stap te beoordelen welke maatregelen de logistieke processen en procedures optimaliseren en zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Tot slot kijk je welk automatiseringsniveau zowel nu als in de toekomst financieel haalbaar en het meest gewenst is.

advertentie
advertentie
advertentie