Leerlingen van de J.H. Donnerschool nemen hun eigen Journaal op.
Leerlingen van de J.H. Donnerschool nemen hun eigen Journaal op. Jolanda Denekamp

‘Dit lesprogramma wakkert dromen aan’

5 januari 2021 om 08:10 Onderwijs

DE GLIND ‘Je krijgt een microfoontje op je kleding en kijk goed in de camera als je presenteert.’ De laatste aanwijzingen van de regisseur en de leerlingen van de J.H. Donnerschool in de Glind zijn er klaar voor: de opnamen voor het eigen Journaal. ,,Superspannend, maar ook erg leuk’’, vinden ze. De school heeft de primeur: het is de eerste school voor speciaal onderwijs die meedoet met het landelijke project IMC Basis.

De tien leerlingen van groep 8 zitten verspreid in de Dorpskerk in De Glind. De tekst die ze zo gaan presenteren in hun hand. Een enkeling herschrijft deze nog snel. Een voor een lopen ze naar het podium en gaan ze achter het katheder staan om hun verhaal te doen. Een medeleerling kruipt achter de camera achterin de kerkzaal. Hij krijgt aanwijzingen van cameraman Mario, van GlindMedia. Het aftellen van de cameraman begint, met de vingers in de lucht: 3,2,1 … en de presentator gaat van start. ,,Opnieuw, de camera liep nog niet.” Rode knopje twee keer ingeduwd, wijst Mario zijn hulp, dan zet je de opnameknop weer uit. Nieuwe poging en dit keer gaat het vlekkeloos. ,,Er komen door corona minder bezoekers naar de kinderboerderij”, begint de presentator zijn verhaal opnieuw. Na een paar minuten staat zijn tekst erop. Zijn klasgenoot is aan de beurt. Ook achter de camera wordt gewisseld.

BEVLOGEN De leerkracht van de groep stimuleert haar leerlingen en maant ze af en toe toe stilte. Coördinator Lennah Koster geeft aanwijzingen en beantwoordt vragen. Kwendolien van Liere van de J.H. Donnerschool in De Glind kijkt toe en geniet. Zij is degene die in een vakblad las over het project van IMC Basis, een aanvullend lesprogramma op de reguliere lessen, en met steun van locatiedirecteur Dirk Jan de Jong naar de school heeft gehaald. Leerlingen van groep 7 en 8, krijgen twee jaar lang, in blokken van drie á vier weken, elke week twee uur onder schooltijd les van bevlogen gastdocenten die de kinderen meenemen in hun beroepswereld. Leerlingen ervaren en ontdekken samen met de gastdocenten vakgebieden zoals Journalistiek, Wetenschap, Recht, Geneeskunde en Beeldende Kunst. In De Glind zijn de groepen begonnen met Journalistiek.

TALENTEN ONTDEKKEN Leerlingen kunnen de gastdocenten alles vragen over hun vak en kunnen ook kennis maken met het praktische deel ervan. Door de lessen denken leerlingen na over hun toekomst; wat vind ik interessant, waar ben ik goed in, wat past bij mij en wat niet? Ze leren vaardigheden die de rest van hun leven van pas komen, vergroten hun netwerk, krijgen meer zelfvertrouwen doordat ze hun talenten en voorkeuren ontdekken en krijgen een breed beeld van de maatschappij en hun mogelijkheden daarin. Hierdoor kunnen ze later goed gemotiveerde keuzes maken als het gaat om schoolprofiel, studie en werk.

De kinderen verkennen de verschillende vakgebieden door zoveel mogelijk zelf aan de slag te gaan met ‘het echte werk’: de nadruk tijdens de lessen ligt op het zelf doen en ervaren. De leerlingen voeren werkzaamheden uit die realistisch echt zijn en kenmerkend voor het vakgebied. Bij ieder vakgebied van drie á vier lessen komen beroepen van verschillende opleidingsniveaus aan de orde.

SPONSORING De opname voor het Journaal vandaag in de Dorpskerk, is de afsluiting van het blok Journalistiek, vertelt Kwendolien. ,,Vorige week zijn de leerlingen op reportage geweest naar de Kinderboerderij, een bed & breakfast en een bistro Ons hier in De Glind en hebben ze geoefend met het stellen van vragen. De antwoorden hebben ze uitgewerkt en die hebben ze vandaag gepresenteerd in het Journaal”.

Nadat de Intern Begeleider over de projecten van IMC Basis - ook wel bekend van de Weekendschool - had gelezen en de locatie-directeur had geïnformeerd, ging het balletje zoals gezegd rollen. Maar niet zomaar, want het project draaide nog niet op scholen voor speciaal onderwijs. Dat was één uitdaging, de andere was de financiering. Sponsors en Vrienden van de Donnerschool sprongen bij, zodat het project in De Glind van start kon en het lijkt er nu al op, dat meer scholen voor speciaal onderwijs zullen volgen.

ELEMENTEN De wekelijkse projectles komt in de plaats van een reguliere les; elke keer een ander vak om te voorkomen dat het bijvoorbeeld elke keer ten koste van de aardrijkskundeles gaat. Geen ramp want in de projectlessen komen allerlei elementen aan de orde uit alle schoolvakken, stelt Kwendolien. Dat de leerlingen op pad gingen voor de interviews heeft raakvlakken met ‘burgerschap’, bij de uitwerking daarvan komt taal om de hoek kijken en vandaag gaat het om presenteren. ,,Als je bedenkt wat het oplevert: de kinderen leren nieuwe dingen, worden een ervaring rijker. Het wakkert dromen aan en wat is er mooier dan dat je kunt dromen.”

Kinderen komen in aanraking met een bepaald vakgebied waarin ze wellicht willen gaan werken. ,,Op ieders niveau de motivatie aanspreken”, dat is wat hier gebeurt. ,,Doen, doen, doen en ervaren, dat is belangrijk voor deze leerlingen.” De ervaringen zijn bijzonder positief tot nu toe. ,,Dit project is voor twee jaar en hopelijk krijgt het daarna een vervolg. We gaan ervoor”, zegt Kwendolien enthousiast.

Op de achtergrond sluit een van de leerlingen zijn presentatie af: ,,Bedankt voor het kijken naar het Donnerschool-Journaal.”

VERBINDING Coördinator Lennah Koster werkt twee dagen in de week voor IMC Basis op de J.H. Donnerschool en daarnaast als regisseur elders. De Amersfoortse coördineert alles rondom het IMC-project: de lessen, de werving van de gastdocenten zoals artsen, advocaten, technici, journalisten, ondernemers en kunstenaars, de vakinhoud, lesopzet … Ze is ook bij de lessen aanwezig. De coördinator werkt in nauwe samenwerking met de leerkrachten en directie van de school. De vaste groepsleerkrachten nemen actief deel aan de lessen en kunnen daardoor verbinding maken met hun eigen lesprogramma’s, waardoor het programma meer betekenis krijgt.

TOF Enthousiast vertelt Lennah: ,,Dit zijn geen leerlingen die een half uur naar een verhaal kunnen luisteren. Het gaat om het ervaren, om het opdoen van vaardigheden. Veel van deze kinderen staan ‘uit’ en komen moeilijk tot leren. Dit kan te maken hebben met een schooltrauma of met een moeilijke privé-situatie. Je merkt dat de kinderen in de IMC Basis-lessen weer ‘aan’ gaan. Ze worden geprikkeld en geïnspireerd door het vakgebied en het enthousiasme van de gastdocenten. Dat je kinderen vanuit die weerstand of onzekerheid opeens een stap ziet zetten is fantastisch, daar doe ik het voor. Dat motiveert mij enorm om mijn best te doen om het programma zo tof mogelijk te maken!”

ONDERZOEK Gestart wordt met journalistiek omdat er veel vaardigheden in aan bod komen die in de vervolgblokken van pas komen.Het vak draait om nieuwsgierigheid. Om dingen bevragen, om onderzoek doen, om het verwerken van informatie. Zulke vaardigheden komen in elk vak terug.

Na het blok Journalistiek staan Wetenschap en Horeca op het programma. ,,Tijdens Dier- en Natuurwetenschap gaan de leerlingen onder meer bodemonderzoek doen, ze gaan sporen van paddenstoelen onderzoeken en berekenen hun eigen ecologische voetafdruk. Tijdens het Horeca-project nemen de kinderen een kijkje in restaurant Dara in Amersfoort, leren ze meer over gastheerschap, werken in de keuken, in de bediening, ze krijgen een smaakles in de klas. We brengen zoveel mogelijk in de praktijk.”

PORTFOLIO De leerlingen hebben zich ondertussen verzameld om weer terug naar hun school te lopen. ,,Ze kunnen trots zijn op zichzelf. Velen hebben een grote overwinning behaald door op het podium te gaan staan en te presenteren.”

Lennah zelf gaat aan de slag met de montage van het Journaal dat na de kerstvakantie gereed zal zijn. De leerlingen kunnen het Journaal toevoegen aan hun portfoliomap waarin de leerlingen per vakgebied hun werk verzamelen. Een paar keer per jaar is er een reflectieles waarin de leerlingen actief aan hun portfolio werken en ook leren reflecteren op hun werk en zichzelf.

,,Het opdoen van ervaringen en het ontwikkelen van vaardigheden, de horizon verbreden, leren jezelf open te stellen, te ontdekken, dat is van belang bij IMC basis. Door het portfolio hebben ze een tastbaar document van al hun werk, naast hun herinneringen”, aldus Lennah.

[Door Jolanda Denekamp

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie