De directie van SkyLift werd eerder dit jaar uitgebreid. Op de foto van links naar rechts adjunct-directeur Thijs Jansen, algemeen directeur Hilke Hoekstra en Pieter Jan Kraaima, die verantwoordelijk is voor operationele zaken.
De directie van SkyLift werd eerder dit jaar uitgebreid. Op de foto van links naar rechts adjunct-directeur Thijs Jansen, algemeen directeur Hilke Hoekstra en Pieter Jan Kraaima, die verantwoordelijk is voor operationele zaken. ..

SkyLift zit nog steeds in de lift

23 juni 2015 om 20:44 Nieuws

BARNEVELD SkyLift bestaat pas elf jaar, maar in relatief korte tijd bouwde de Barneveldse onderneming een uitstekende reputatie op. De specialist op het gebied van liftonderhoud en -modernisering heeft inmiddels 180 medewerkers. ,,Vooral in de eerste jaren werden we in onze branche als piraten gezien", vertelt Hilke Hoekstra, algemeen directeur.

Edward Doelman

Hilke Hoekstra richtte SkyLift op in 2004, samen met marketing en salesmanager Dimitri van Hensbergen en Eric Buitenhuis, die momenteel de rol van projectleider vervult. ,,Daarvoor werkten we alledrie voor een Amerikaans liftbedrijf, waar we min of meer werden tegengehouden in ons dagelijkse werk. De focus van dat bedrijf lag namelijk op het behalen van marges en omzetstijging, terwijl wij van mening waren dat je daar ook een bepaalde kwaliteit voor moet leveren. Dat gebeurde niet", schetst Hoekstra. Het drietal zag kansen voor een eigen onderneming: ,,We waren ervan overtuigd dat het beter én goedkoper kon. Met die boodschap betraden we de markt."

De entree van SkyLift in de liftmarkt werd met argusogen bekeken door concurrenten. ,,We probeerden overal een voet tussen de deur te krijgen, op een creatieve manier. We zorgden ervoor dat we werden gezien en gaven daarbij een eerlijk advies tegen een lage prijs", meent Hoekstra. Volgens hem lagen de prijzen van concurrenten zo'n dertig procent te hoog. ,,Die marges waren eigenlijk ongehoord. Wij hebben bewezen dat je met lagere prijzen ook een gezond bedrijf kunt realiseren en kunt uitgroeien tot een toonaangevend speler in de branche."

SkyLift, in Barneveld gevestigd vanwege de centrale ligging, is gespecialiseerd in liftonderhoud en -modernisering. ,,Service is de kurk waar een lift - en dus ook het bedrijf - op draait", benadrukt Hoekstra, die eraan toevoegt dat een lift net zo werkt als het openbaar vervoer. ,,Als het functioneert, merk je het nauwelijks op en is het de normaalste zaak van de wereld. Rijdt het openbaar vervoer niet op tijd of valt de lift uit, dan is er sprake van een probleem dat zo snel mogelijk verholpen moet worden." Hoekstra weet dat dit niet vanzelf gaat. "Onze hele bedrijfscultuur is er op ingericht om Service te verlenen. Het werk van voor onze monteurs gaat 24 uur per dag door, ook als dat voor het thuisfront niet altijd even prettig is" Hij benadrukt dat iedereen bij SkyLift begrijpt dat die vaststelling nooit ten koste mag gaan van de service. ,,Nee, want voor iemand die slecht ter been is en in een flat woont, is een werkende lift van essentieel belang. Daardoor kan zij dagelijks boodschappen doen of op ziekenhuis- of familiebezoek gaan."

TOPCONDITIE Hoekstra vult aan dat preventief onderhoud verreweg de belangrijkste sleutel is om liften naar behoren te laten functioneren. ,,De liften die wij in onderhoud hebben, worden ieder kwartaal nagekeken door onze monteurs. Zij zijn ongeveer twee uur bezig en inspecteren, smeren, en repareren eventuele gebreken. Daardoor blijft de lift in topconditie."

Wat zijn veelvoorkomende problemen? ,,De meeste problemen doen zich voor met de liftdeuren. Dat is ook logisch, omdat de deuren het meest intensief gebruikt wordt", weet Hoekstra, ,,Tegelijkertijd is de omgeving rond een lift vaak beperkt qua ruimte. Nu steeds meer mensen langer thuis wonen en zich bijvoorbeeld met een scootmobiel verplaatsen, zie je daar ook problemen door ontstaan. In een kleine hal is het lastig manoeuvreren, waardoor onbedoeld de liftdeur geraakt kan worden. En als een deur te ver uit het lood staat, kan een lift uitvallen. De lift is namelijk een slimme installatie, maar tegelijkertijd zijn de mechanica en elektronica gevoelig."

LIFTEN ZIJN ROBUUST Naast onderhoudswerkzaamheden heeft SkyLift zich toegelegd op modernisering van liften. ,,Je verwacht het misschien niet, maar een lift is een zeer duurzaam product. Liften die in de jaren tachtig of zelfs nog eerder in gebruik genomen zijn, kunnen vandaag de dag nog moeiteloos hun werk doen", aldus Hoekstra, die wijst op de robuuste wijze waarop liften in de tijd gebouwd werden. ,,Bij oudere liften merk je dat men niet keek op een millimeter meer staal. Dit draagt bij aan de levensduur. Bij modernere liftinstallaties is het maar de vraag of installatie ook is gemaakt om nog steeds vele decennia mee te gaan, maar ik weer zeker dat we een heel eind komen."

Uiteraard moeten hoofdonderdelen van een lift wel tijdig vervangen worden, maar het is niet nodig om een lift in zijn geheel te vervangen. Dit heeft volgens Hoekstra te maken met de verschillende componenten. ,,Het is raadzaam om een lift in diverse stadia te moderniseren, om optimaal gebruik te maken van de installatiedelen die nog goed zijn en jaren mee kunnen. Het goede blijft dan behouden en alleen het noodzakelijk wordt vervangen."

,,Bij SkyLift zijn we gewend om te werken met universele onderdelen, waardoor je voor het onderhoud niet afhankelijk bent van één bepaald liftmerk. Dit vergemakkelijkt ook het liftonderhoud in de toekomst en houdt de exploitatiekosten laag", stelt Hoekstra. Momenteel heeft SkyLift ruim 7.000 liften in onderhoud. De Nederlandse liftmarkt is nog steeds groeiende en telt in totaal zo'n 90.000 liftinstallaties. ,,We zijn van vijf man eind 2004, gegroeid naar honderdtachtig man nu. Dat is redelijk hard gegaan", weet Hoekstra. ,,En we verwachten de komende jaren nog door te kunnen groeien, mede door de vergrijzing. Daardoor groeit het aantal liften."

Bij de verwachte groei spelen duurzame oplossingen een belangrijke rol. ,,Door modernisering kunnen we het energieverbruik van verouderde installaties verminderen. Daarnaast is verantwoord hergebruik van onderdelen voor ons een speerpunt." Dat komt de onderhoudsportefeuille van SkyLift uitstekend van pas. ,,We gebruiken veel nieuwe en originele onderdelen. Maar ook onderdelen van verouderde liftinstallaties die nog in goede staat zijn, slaan we op in ons magazijn aan de Albert Plesmanstraat. Die onderdelen komen weer van pas als we een kleine reparaties uit moeten voeren bij een stilstaande lift. Zo hebben we altijd een oplossing tegen stilstand, ongeacht de ouderdom van de lift. Het magazijn met inmiddels 42.000 onderdelen is ons goud."

CONTINUITEIT SkyLift opereert uitsluitend op de Nederlandse markt. Wel is het Barneveldse bedrijf in 2011 een samenwerkingsverband aangegaan met de ThyssenKrupp Groep, een Duitse multinational in de maakindustrie. ,,Die keuze is vooral gemaakt met het oog op de continuïteit voor de lange termijn, waardoor we meer slagkracht hebben. Zo zijn al veel besparingen gerealiseerd door gezamenlijk slimmer in te kopen. Andere voordelen zitten vooral op aangrenzende takken van sport die wij van ThyssenKrupp aan onze klanten kunnen bieden, zoals nieuwbouw van liften, onderhoud van roltrappen en automatisch toegangsdeuren."

Volgens Hoekstra heeft deze stap verder geen invloed gehad op de werkwijze van SkyLift. ,,Nee, we zijn nog steeds een autonoom bedrijf dat in kleine, regionale onderhoudsteams opereert", is zijn stelling. Volgens hem zit het succes in de cultuur van het bedrijf: ,,Toen we begonnen met SkyLift waren we ervan overtuigd dat we het liftonderhoud beter, sneller en slimmer konden uitvoeren. Dat vraagt om flexibiliteit, zeker als een lift zo snel mogelijk gerepareerd moet worden. Onze medewerkers krijgen daarom veel vrijheid en bevoegdheden. Zij kunnen de situatie bij een lift het beste inschatten en zijn niet geholpen bij veel bureaucratie."

DIRECTIE UITGEBREID Hoekstra wijst erop dat de bedrijfscultuur hoog in het vaandel staat. ,,Met Pieter Jan Kraaima en Thijs Jansen hebben we eerder dit jaar de directie uitgebreid. Deze twee jonge mannen kennen de kracht van SkyLift goed en begrijpen hoe dienstverlening anno 2015 werkt. Zij kunnen die uitgangspunten vertalen in concrete acties", legt Hoekstra uit. Algemeen directeur Hilke Hoekstra is 55 jaar en hij wil over een paar jaar stoppen. Om die reden is de directie nu alvast uitgebreid. Pieter Jan en Thijs moeten de nieuwe cultuurdragers van SkyLift worden."

 

 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie