AMSTERDAM - De optocht van Zuidoost beseft. Op 1 juli wordt de afschaffing van de slavernij gevierd. Dit noemen we Ketikoti, wat betekent: de ketenen zijn verbroken. ANP RAMON VAN FLYMEN
AMSTERDAM - De optocht van Zuidoost beseft. Op 1 juli wordt de afschaffing van de slavernij gevierd. Dit noemen we Ketikoti, wat betekent: de ketenen zijn verbroken. ANP RAMON VAN FLYMEN anp / Ramon van Flymen

Zwart Manifest: 'Voeg Keti Koti toe'

19 juni 2026 om 18:23

DEN HAAG (ANP) Een aantal organisaties, verenigd in het Zwart Manifest, roept op om de Nationale Herdenking Slavernijverleden toe te voegen aan de officiële nationale herdenkingen van Nederland. Ook vinden ze dat op Keti Koti (1 juli) iedereen die werkt bij de Rijksoverheid een vrije dag moet krijgen.
De organisaties schrijven dat in een brief aan het kabinet.