Den Haag
19 juni 2026 om 18:18Bestuurders en bedrijven bezorgd om minder geld infrastructuur
(ANP) Bestuurders in gemeenten, provincies, bouw- en infrabedrijven, mobiliteit en logistiek maken zich grote zorgen over afnemende budgetten voor de Nederlandse infrastructuur.
"De bereikbaarheid van Nederland komt in het geding", stellen ze in een verklaring verspreid door de ANWB, die onderdeel is van de alliantie.
Het kabinet kwam vrijdag met een leidraad die moet helpen bepalen welke infrastructuurprojecten geld krijgen en welke niet. "Hierdoor dreigen geplande woonwijken volledig onbereikbaar te worden en wordt onderhoud aan wegen, spoor en tunnels uitgesteld", vrezen de organisaties. "Voor inwoners en ondernemers dreigt flinke overlast doordat bijvoorbeeld bruggen en viaducten langere tijd afgesloten moeten worden."
"Investeringen zijn juist cruciaal voor nu en voor toekomstige generaties. Dat vraagt om politieke moed met keuzes die verder reiken dan één kabinetsperiode en waarbij ook alternatieve bekostigingsmogelijkheden voor infrastructuur worden overwogen", aldus de alliantie.
De lezingen verschillen over de vraag in hoeverre de budgetten voor infrastructuur daadwerkelijk krimpen.
Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is dat niet het geval. Het budget van het mobiliteitsfonds, waaruit veel projecten betaald worden, blijft min of meer gelijk. Wel hebben eerdere kabinetten op dat fonds gekort. De huidige coalitie legt er juist weer miljarden bij.
Duidelijk is wel dat het kabinet-Jetten pijnlijke keuzes gaat maken om miljardentekorten tegen te gaan. In het najaar moet bekend worden welke projecten wel en niet kunnen doorgaan. "De afsluitingen waarvoor hier wordt gewaarschuwd, willen we juist voorkomen met deze keuzes", schrijft een woordvoerder van het ministerie.
Volgende week nieuwe coronaverhoren
(ANP) Voormalig onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob worden volgende week verhoord door de parlementaire enquêtecommissie over het coronavirus. De verhoorweek staat in het teken van het effect van de coronamaatregelen op het onderwijs.
Van Engelshoven was van oktober 2017 tot januari 2022 minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap namens D66. Zij wordt als tweede verhoord op maandag.
De verhoorweek begint met Károly Illy, die tijdens de coronapandemie voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde was en als kinderarts zat hij ook in het Outbreak Management Team (OMT). Op woensdag beginnen de verhoren met Kinderombudsman Margrite Kalverboer.
Zij riep tijdens de crisis onder meer op tot het heropenen van de scholen. In de middag moet voormalig voorzitter van de VO-raad Paul Rosenmöller naar de enquêtezaal om verhoord te worden.