
'Ballonfiësta kan ook bij ons thuis'
22 juni 2026 om 07:45Reacties op
niet doorgaan Ballonfiësta
BARNEVELD Een golf van teleurstelling, onbegrip én oplossingsgerichtheid overspoelde Barneveld toen bekend werd dat de stekker dit jaar uit de Ballonfiësta gaat.
'En een helihaven mag wel?'
Met ,,stijgende verbazing'' las Marti Jansen het bericht op de site van de Barneveldse krant over de afgelasting van de Ballonfiësta, schrijft hij. ,,Als we dit afzetten tegenover de komende (en niet tegen te houden) helihaven, notabene op enkele meters van een stiltegebied, kunnen we alleen maar concluderen dat hier overduidelijk met twee maten wordt gemeten.'' Hij hoopt dat mensen zich massaal uitspreken. ,,Een ontlading van het onbegrip zou noodzakelijk moeten zijn. Genoeg is genoeg!''
'Ik wens het bestuur sterkte'
,,Heel jammer dat zo'n prachtig evenement voor Barneveld niet door kan gaan door strenge regels'', mailt Wim Tijseling. Hij wenst het bestuur achter het event ,,sterkte en nieuwe energie'' toe en hij hoopt dat ze de Ballonfiësta de komende jaren weer kunnen organiseren. ,,En NATUURlijk op de prachtlocatie, onze Koewei'', schrijft hij. Tijseling maakt een vergelijking met de Barneveldse Wandelvierdaagse, die zichzelf na een aantal jaren afwezigheid opnieuw uitvond en 2.600 deelnemers trok. ,,Het kan dus wel, een comeback.''
'Houd de Ballonfiësta bij ons thuis'
,,We zitten hier met de koffie bij elkaar en hebben het erover dat Ballonfiësta niet doorgaat'', mailt Corine van Heerikhuize. Ze vertelt een alternatief te hebben. ,,Het kan gehouden worden bij het perceel bij de Intratuin/Kwantum of bij ons thuis aan de Postweg eventueel. Er landen heel vaak ballonnen bij ons!''
'Ik begrijp het niet'
Ze snapt er eigenlijk niets meer van, Carly Hamoen. ,,Het héle jaar door helikoptervluchten vanaf het terrein pal naast het bos kán gewoon'', mailt ze. ,Dit ondanks de aanwezigheid van onder andere slechtvalken die zich geheid een keer stukvliegen in de wieken. En een weekje in het jaar Ballonfiësta kan niét?!? Begrijpen is mij wederom te wonderlijk…''
Oprichter is 'boos en verslagen'
,,Met verslagenheid en een toenemende boosheid heb ik kennis genomen van het feit dat het bestuur van de Internationale Ballonfiësta Barneveld zich genoodzaakt voelt om het in augustus te houden jaarlijkse ballonfeest af te gelasten'', schrijft Gerjan Crebolder.
Samen met Ben Bläss, de inmiddels overleden Hans Zoet en enkele anderen nam hij in 1982 het initiatief om de in dat jaar gehouden eenmalige Heteluchtballonnenrace uit te bouwen tot een jaarlijks evenement. ,,Het werd een groot succes en is daarmee inmiddels het oudste ballonevenement van ons land.''
Aan de inzet van het bestuur ligt het niet, benadrukt hij. Het is de ,,regeldrift'' van de overheid die in veertig jaar alleen maar is toegenomen. De natuureisen die daarin moeten worden meegenomen, zijn te streng, vindt Crebolder, die de komst van een helihaven naast het landgoed in dat licht wrang noemt. ,,Het Schaffelaarsebos is allang geen, van het wild wemelend natuurgebied meer. Maar een park waar allerlei vormen van recreatie plaats moeten kunnen vinden.''
[Reageren? mail naar
[barneveldsekrant@bdu.nl
(inclusief naam en woonplaats)
[POLITIEK: BEHOUD BALLONFIËSTA
Het nieuws dat de Ballonfiësta dit jaar niet door kan gaan, maakt ook veel los in politiek Barneveld.
,,Denkt het college nog in staat te zijn om alles op alles te zetten om het toch voor elkaar te krijgen om de 42ste editie van de Ballonfiësta te kunnen laten doorgaan?'', vraagt Lokaal Belang-raadslid Marcel Appelman.
Zo staat de Barneveldse VVD ook in de wedstrijd. ,,Wat ons betreft pakt de gemeente actief de handschoen op met het bestuur van het Ballonfiësta om het evenement dit jaar, mogelijk in een andere vorm en op een andere locatie, alsnog doorgang te laten vinden'', schrijven raadsleden Marjet van Rietschoten en Gerben Evers.
Dezelfde woorden komen terug in vragen van ChristenUnie-raadslid Dianne de Kwant, die erop wijst dat het evenement bijdraagt aan ,,betrokkenheid, saamhorigheid en gemeenschapszin binnen ons dorp.''
Pro'98-raadslid Eva de Man wil weten wat de knelpunten precies zijn waarop de vergunningsaanvraag stuk liep, en wat dat betekent voor andere evenementen op de Koewei én het naastgelegen terrein met kinderboerderij en pannenkoekenhuis. De Man hoopt, evenals de andere partijen, dat het ballonfestijn in ieder geval volgend jaar doorgaat. ,,Is het college bereid de organisatie actief te ondersteunen bij het onderzoek naar een alternatieve locatie en het bijbehorende vergunningstraject voor de editie van 2027?''