De Edese Fréderique Persyn tussen de zeilschepen.
De Edese Fréderique Persyn tussen de zeilschepen. eigen foto

Fréderique (15) steekt oceaan over op zeilschip: ‘Dit is once in a lifetime’

7 augustus 2021 om 07:30 Mensen

EDE Je moet het maar durven. Als 15-jarige met pakweg dertig leeftijdsgenoten en tien begeleiders met een zeilschip de Atlantische Oceaan oversteken. Die uitdaging klinkt voor Fréderique Persyn uit Ede als muziek in de oren. Volgend jaar april moet het allemaal plaats gaan vinden. ,,We gaan eerst met het vliegtuig van Nederland naar Cuba en dan in zes weken tijd over het water terug.”

De organisatie van de reis ligt in handen van Masterskip en zij leveren het zeilschip Wylde Swan. Begin dit jaar kreeg Fréderique deze informatie te horen via een vriendin. Ze was direct enthousiast. ,,Ik heb de website van Masterskip bezocht en een online informatieavond gevolgd. Toen wist ik het zeker; ik ga mee! Dit is een once in a lifetime chance. Ben een keer op zeilvakantie en op zeilkamp geweest. Natuurlijk zal het op een groot schip allemaal anders gaan, maar ik heb veel zin om dat te ontdekken. Op school voelt iedere dag hetzelfde aan en dat doe ik al drie jaar. Je komt op school en doet wat de docenten zeggen. Eenmaal thuis maak je je huiswerk. Ben toe aan wat verandering. Eigenlijk ben ik ook vaak bezig met social media en dat vind ik zonde van mijn tijd. Twee maanden op de oceaan zonder afleiding van de buitenwereld lijkt me fijn. Ik wil graag de uitdaging aangaan om zelf verantwoordelijk te zijn voor mijn werk en om zelf alles te plannen.”

DEFINITIEF Het thuisfront gaf ‘groen licht’ en toen de organisatie de inschrijving had goedgekeurd, was het definitief. Vrienden en kennissen reageren wisselend op de plannen van de Edese. ,,Ze vinden het allemaal leuk voor me, maar durven het zelf lang niet allemaal. Enkele vriendinnen zijn bijvoorbeeld bang dat er onderweg een storm voorbij zal komen. Ik heb er wel vertrouwen in en dat komt ook omdat de organisatie veel ervaring heeft in dit soort reizen. Ze hebben het veel vaker gedaan en reizen ieder jaar naar verschillende bestemmingen.”

Fréderique won informatie in bij een oud-leerling van haar school, Het Streek Lyceum, en weet daardoor al een klein beetje wat haar te wachten staat. ,,Heel gaaf. Ik kijk ernaar uit.” Alle deelnemers zijn op dat moment vierde- of vijfdejaars Havo of VWO. Zelf volgt ze het VWO en dat is een bewuste keuze. ,,Met dat diploma op zak heb je net wat meer mogelijkheden qua vervolgopleiding. Misschien ga ik later wat doen in de richting van psychologie, maar dat weet ik nog niet precies.”

Er zijn leraren aan boord die voor begeleiding zorgen

Wat wel zo ongeveer vaststaat is het dagprogramma aan boord van het zeilschip. ,,’s Morgens van 08.00 tot 12.00 uur is er zelfstudie. Doordat we allemaal op ongeveer hetzelfde niveau studeren, kunnen we elkaar helpen. Daarnaast zijn er leraren aan boord die voor begeleiding zorgen. Het is natuurlijk de bedoeling dat we geen achterstanden op gaan lopen. Daarom worden van tevoren plannen gemaakt met school. Verder gaan er dichtgeplakte enveloppen mee met daarin toetsen die we op zee krijgen. Tijdens het maken daarvan zal er toezicht zijn. Net zoals op school.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Zeilschip Wylde Swan. (Foto: Masterskip)

Rond 13.45 uur is er dagelijks een ‘captain’s daily update’, gevolgd door een ‘happy hour’. Dat laatste klinkt overigens leuker dan het in de praktijk wellicht is. Fréderique legt uit: ,,In dat uur moeten we het schip schoonmaken. Dat hoort er nu eenmaal ook bij.” Sailtraining, workshop of excursie en wachtlopen staat ook op het lijstje. ,,Dat wachtlopen doen we in tweetallen en vindt plaats van 20.00 tot middernacht. ‘s Avonds hebben we ook een uurtje vrije tijd.”

REGELS De jonge Edese is niet bang dat corona de reis parten gaat spelen. ,,Het is een educatieve reis en daarvoor zijn de regels minder streng. Als de situatie in Cuba te slecht is, zou het kunnen dat we vanuit een omliggend land vertrekken. De reis gaat sowieso door en begint op 11 april met een vliegreis naar Cuba. We gaan de terugweg zeilen en onderweg hebben we een tussenstop op de Azoren.”

Onderweg zorgen de ‘zeehelden’ en begeleiders zelf voor hun eten. ,,We bakken zelf ons brood, zodat we dat vers hebben midden op de oceaan. Ook moeten we koken en de tafels dekken.” Deelnemers dienen individueel 7.650 euro op te hoesten om hun reis te bekostigen. Bij Fréderique staat de teller op 300 euro, dus ze heeft nog een weg te gaan. ,,Ik ben bezig met sponsoren zoeken door een eigen website te maken, flyers uit te delen en mailtjes te sturen. Ik bied sponsorpakketten aan en abonnementen op mijn nieuwsbrief. Van tevoren en onderweg zal ik belangstellenden op de hoogte houden van mijn ervaringen.”

Ik heb een krantenwijk en pas regelmatig op kinderen in de buurt

Grote hobby van de toekomstige zeezeiler is het bakken van taarten - ,,dat doe ik hier in huis altijd als er iemand jarig is” - en die kwaliteit zet ze ook in om geld te verdienen voor de reis. ,,Ik heb een gebakabonnement bedacht voor mensen in Ede en omgeving. Iedereen kan voor vijf keer een taart naar eigen keuze kiezen op een gewenste datum. Ik ga elke week één soort taart bakken en mensen kunnen kiezen of ze die week taart willen of niet.” Ze gaat verder: ,,Ik heb een krantenwijk en pas regelmatig op kinderen uit de buurt. Ben ook nog aan het brainstormen met mijn vader om tweedehands kleding in te zamelen en te verkopen.”

Een paar weken voor het vertrek ontmoeten de jonge reislustigen elkaar en dit vindt waarschijnlijk in (de buurt van) Utrecht plaats. ,,Daar ben ik wel blij mee, want ik ken de anderen nog niet. Dan kan ik ze alvast zien. Dat is een beetje spannend, maar ik weet van mezelf dat ik vrij makkelijk vrienden kan maken. Iedereen aan boord heeft minimaal één gemeenschappelijke interesse, namelijk zeilen.” Fréderique is niet bang dat ze heimwee krijgt als ze eenmaal aan boord is. ,,Dat gaat niet gebeuren en kan eigenlijk ook niet. Midden op zee kun je niet zomaar van boord.”

GEZIN Later deze maand vertrekt het gezin Persyn, samen met een ander gezin, voor een zeilvakantie naar Kroatië. Slechts de heen- en terugreis is met de auto. Toch staat deze vakantie los van de geplande trip van Fréderique. ,,We zouden eigenlijk vorig jaar al naar Kroatië en toen speelde de reis van Masterskip nog niet. Vanwege corona zijn we toen maar niet gegaan.”

Kijk voor meer informatie op de website www.freopzee.nl.