Wim van Kessel

,,Ik heb mij geen moment verveeld’’, begint de 43-jarige Edenaar. ,,Het was ook wel lekker even niets te hebben. Normaal gesproken ben ik 250 dagen per jaar op pad. Nu was ik ineens drie maanden thuis. Nee, ik heb geen ruzie met mijn vrouw gekregen. Die vraag heb ik vaker gekregen. Mijn conditie heb ik op peil gehouden door veel te mountainbiken. Ook was ik van de partij bij de virtuele Porsche Cup. Dat is niet mijn ding. Ik ben er niet goed in. Ik gun mij niet de tijd dat te trainen. Er zijn coureurs die tien tot twaalf uur per dag achter de computer zitten. Ik ben niet zo’n computerman. Zit er alleen achter als het echt moet.’’
[GAT IN BUDGET] Toen de eerste plannen naar buiten kwamen, dat de Formule 1 en dus ook de Porsche Cup in afgeslankte vorm en zonder publiek zou worden hervat, toonde Van Lagen zijn twijfels. ,,Ik had mijn budget voor elkaar. Maar toen haakten twee sponsors af, waardoor er een gat kwam. En ik wilde dat ook niet zelf ophoesten. Ik dacht even: misschien is het beter het geld voor komend seizoen te bewaren. Maar een jaar eruit is ook niet goed. Uiteindelijk is het gat deels gedekt door twee nieuwe sponsors en een paar bestaande relaties hebben wat meer gedaan. Gelukkig dachten ze allemaal mee. Normaal gesproken nodig je hen uit voor de races. Dat kan dit seizoen niet. Dat lossen we volgend jaar op.’’
Vorige week was Jaap van Lagen ‘back in business’. Eerst was er een test op de Hungaroring in Boedapest. Daarna was er een testdag in Oostenrijk, waar komend weekeinde de eerste race en de week daarna ook de tweede race wordt gehouden. ,,Ik moet zeggen dat dit heel goed is gegaan. Ik sloot de dag af op P5, met 0,1 seconde achterstand op de snelste. Het is dus allemaal heel close.’’

['KALE BEDOENING'] Jaap van Lagen maakte al direct kennis met het racen in corona tijdperk. ,,Het was een hele kale bedoeling. Normaal staan in de paddock mega units. Nu een soort van zeecontainers. Alleen Red Bull had er een hospitality staan. Verder moet je met een vaste club van zes personen optrekken. En zijn er de nodige testen. Als je positief getest wordt, mag je niet mee doen. Ook het racen zonder publiek zal wennen zijn.’’
De geboren boerenzoon rijdt dit jaar weer voor Fach Auto Tech uit Zwitserland. ,,Dat is een topteam. Ik hoop ook zeker met de top vijf mee te doen. Omdat het verschil hangt veel af van de kwalificatie. Belangrijk is daar een foutloos rondje te rijden. Daar ligt de focus op.’’
Van Lagen treft in Oostenrijk maar liefst vijf landgenoten van Team GP Elite. Het bedrijf uit De Rijp (Noord/Holland) verzorgt onder andere circuittrainingen en andere autosportactiviteiten. Van Lagen is betrokken bij GP Elite als één van de trainers, de zogenaamde driver coaches.