Jurre Jochemsen


Mijnten (31) is lid van het Ap Deroue Racing team uit Nijkerkerveen. Eind juli werd hij derde in Dijon en daarmee reed hij zich in de top-vijf van het ONK-pro600 cc-kampioenschap.

Hoe kijkt hij terug op de rest van het seizoen? ,,Het gaat boven verwachting eigenlijk, we halen er met het team echt het maximale uit, dat weet ik wel zeker. Afgelopen winter zijn we aan het sleutelen gegaan aan de motorfiets en dit deden we samen met de monteur van Herman van der Beek, Deroue Motoren en de monteur van Henk van der Mark, de vader van Michael, die in de Superbikes rijdt. Die Sjoerd de Goede is daadwerkelijk een goede, we hebben met de motor echt enorme stappen gezet en we zijn zelden echt voorbijgereden op de lange rechte stukken, zoals dat eerder wel voorkwam. En dat dit heeft geleid tot de vijfde plaats in het tussenklassement, is echt heel mooi. Dit is het begin van nog meer moois hoop ik, we willen de lijn doortrekken." Mijnten spreekt nadrukkelijk in de 'we-vorm'. ,,Ja, het is echt een team van Ap Deroue Racing. Mijn teamgenoot is Berrie Jansen uit Wageningen en met het hele team rijden we voor de races in Europa en dat is mooi om te doen natuurlijk."

[DIJON] Het weekend in Frankrijk eind juli verliep in elk geval crescendo. Tijdens de kwalificatie op een snikheet circuit in Dijon wist hij een vijfde startpositie te bemachtigen en hij wist dit in de race om te buigen naar een onverwachte podiumklassering. Hij werd derde. ,,Dat was heerlijk en daarmee sta ik nu vijfde in het klassement. Vooraf zouden het team en ik al tevreden zijn met een plek in de top-tien, maar het gaat zoals gezegd dus zeker boven verwachting."

Hoe begon het allemaal voor de Gardereen? De medewerker van de technische dienst bij hotelketen Fletcher blikt terug. ,,Laat ik vooropstellen dat ik veel te laat begonnen ben. De meeste coureurs zijn op hun zestiende of zeventiende al begonnen, maar dat was bij mij niet het geval. Ik ben er als het ware een beetje ingerold en ik race eigenlijk pas een jaar of drie. Ik was altijd al iemand die graag sleutelde aan motoren en als kleine jongen van een jaar of acht ging ik met mijn ouders al allerlei NK-circuits langs en begeleidden we de helaas al overleden coureur Gilbert Wezendonk. Het kriebelde toen al heel erg, ik vond het prachtig mooi, maar deed er eigenlijk niet zoveel mee verder. Toen ik 28 was besloot ik een keer mee te doen aan een testdag op het circuit van Assen en van het een kwam het ander. Ik deed dat nog gewoon met eigen spullen en op een gewone straatmotor. Ik kende Ap, de oom van de bekende coureur Scott, al en met kennis en kennissen kom je verder. Het werd wat serieuzer en ik ging vaker racen. Gelukkig zag de motorzaak wat in me en gingen ze achter mij staan. Halverwege vorig jaar stroomde ik in bij het ONK-pro600 cc-kampioenschap."

Inmiddels draaien de sportieve zaken dus zeer zeker op rolletjes, zo vindt de coureur uit Garderen, die eerder ook in Putten en Nijkerk woonde. ,,Om echt een grote te worden in deze sport moet je helaas heel veel geld hebben dus dat is niet meer realistisch. Wel ben ik dus blij dat ik begonnen ben met deze sport, ook al was het laat. Het is een beetje dubbel allemaal als ik zo terugkijk, want achteraf had ik er misschien eerder mee moeten beginnen. Maar ja, spijtig wil ik het ook weer niet noemen. Ik geniet op dit moment gewoon van de sport."

[SPORTCUP] De Gardereen begon in de Sportcup, een zogeheten opstartklasse. ,,Ik had mijn licentie gehaald, omdat dat verplicht is en het ging stap voor stap beter, ook qua materiaal."

Wat zijn de ambities voor de rest van het seizoen voor Mijnten? ,,Er is nog een aantal 'dubbele races' om het zo te zeggen. Dit weekend rijd ik twee wedstrijden in het Duitse Oschersleben, vlakbij Berlijn. Verder heb ik nog een 'enkele wedstrijd' in Assen en weer een dubbel programma op datzelfde circuit. In totaal zijn er twaalf races dit seizoen dat in april begon. In totaal zijn er bij deze klasse zo'n 35 coureurs en vanaf race 1 zit ik er gewoon goed bij. In Assen had ik eerder dit seizoen een keer een pole-position, maar ging ik in de race hard onderuit. Bij die crash reed ik wel zo'n 200 kilometer per uur (zijn maximumsnelheid ligt rond de 255 km/u, JJ), dus was dat een beste smak. Gelukkig hield ik er zelf niet veel aan over maar helaas was de motor wel aardig kapot. We hadden achteraf een verkeerde bandenkeuze gemaakt want er kwam regen." Wat zijn de belangrijkste kwaliteiten van Mijnten? ,,Mijn 'snelle bochten', die dus lekker lopen, gaan dit seizoen prima. Ik heb meer moeite met de zogeheten langzame bochten. Daar moet nog winst te boeken zijn maar dat komt vanzelf als ik meer ervaring krijg. Belangrijk is wel dat ik fit blijf en dat probeer ik te verzorgen via het fitnessen in Putten. Racen in de hitte is gewoon heel pittig dus dan moet je echt fit zijn."

Denkt de echtgenoot van Rianne en vader van dochters Lisa en Anne tijdens de races veel aan het thuisfront? ,,Nou, niet tijdens de races, maar wel op de weg er naar toe. 'We gaan er vol voor, maar willen wel weer met zijn allen terug naar huis', zeggen we in het team altijd tegen elkaar als we onderweg zijn naar de circuits. Dus dan ben ik me er wel van bewust."

[ROSSI EN MARQUEZ] Heeft hij in zijn sport nog specifieke voorbeelden? ,,Niet per se, maar ik kan natuurlijk wel genieten van toppers als Valentino Rossi en Marc Marquez. Wat die topracers allemaal kunnen op hun machines is ongekend."
En hoe ziet hij de sportieve toekomst voor zich? ,,We willen graag in de top-vijf blijven en daar staat het allemaal dicht op elkaar. Heel misschien zit een plek in de top-drie er zelfs in maar dat zullen we zien. Zeker in deze sport is wel dat een foutje hard wordt afgestraft. Vallen is vaak inpakken. Verder wil ik me gewoon blijven ontwikkelen en ben ik blij dat onze sponsoren ons team zo lang trouw blijven. We gaan dus lekker door."