Wouter van Dijk

Dat stelde wethouder Didi Dorrestijn woensdagavond tijdens de vergadering van de raadscommissie Samenleving. Het plan is dat er de komende tijd in totaal 84 laadpalen bij komen. De fracties van Lokaal Belang en Burger Initiatief vroegen zich af wat de consequenties hiervan zijn, of met de komst van die laadpalen de 'reguliere' parkeerruimte niet wordt verdrongen, met wellicht omzetverlies voor winkeliers tot gevolg. Dit ook omdat het vier tot zeven uur duurt voordat een accu is opgeladen.

,,Van een verdringing is geen sprake, het gaat om een verschuiving, op basis van de prognoses dat er meer elektrische auto's komen'', aldus de wethouder. ,,Er komen ándere auto's, niet méér auto's.'' Wat betreft parkeerplekken voor elektrische wagens in de winkelcentra, zei ze: ,,Daarover gaan we in overleg met ondernemers en centrummanager, om te beoordelen welke plekken zich daar het best toe lenen.''

Concreet voor het centrum van Barneveld zou de Kapteijnstraat een goede optie kunnen zijn, stelde Arjen Korevaar (Pro'98). ,,Ik heb hierover contact gehad met de centrummanager en ik begreep dat het hier dan zou gaan om acht laadpalen voor in totaal zestien auto's.''

Om langparkeren op 'elektrische plekken' te beteugelen, zou volgens hem wellicht een differentiatie in laadprijzen een optie kunnen zijn. ,,Hoe verder van het centrum je de elektrische auto oplaadt, hoe goedkoper, bijvoorbeeld.'' Wilma Heijkoop (ChristenUnie): ,,Wellicht is er ook met een soort blauwe parkeerkaart iets te regelen.'' Dorrestijn zegde toe aandacht te hebben voor de aanpak van 'laadpaalklevers'.