Henk van IJken

Lawalata die zelf binnenkort 75 jaar hoopt te worden, woont al sinds 1956 met zijn vrouw in Barneveld.

[KAARSLICHT] ,,Mijn nieuwe lied gaat over saamhorigheid’’, vertelt hij. ,,Ik zou graag zien dat mensen een beetje naar elkaar omkijken. Daar gaat het om. Senang is Moluks-Maleisisch voor ‘blij zijn’’’, legt hij uit. 

Lawalata kreeg het idee voor zijn nieuwe single vorig jaar, nadat hij een Chinese melodie had gehoord. ,,De melodie en de strekking van het lied’’, raakten me zegt hij. Daarop maakte hij zelf een 'vrije tekstbewerking' op de melodie in verband met de viering van 75 jaar bevrijding. Zo ontstond het lied dat nu wordt uitgebracht in deze tijd, waarin het coronavirus heerst. Terwijl het ook nog om een Chinese melodie gaat, merkt Lawalata op. 

,,In de tijd dat ik het schreef, was nog niets over het coronavirus bekend, maar het is eigenlijk heel toepasselijk, omdat het wel gaat over de situatie waarin veel mensen nu verkeren.’’ In het lied zingt Lawalata dat hij wil zijn als een kaars die zijn licht verspreidt over anderen op de wereld of als een kwast die de wereld mooier kleurt. Daarbij wordt hij op piano begeleidt door Christian Grotenbreg. 

[MOLUCCAN SOUL] Aïs Lawalata, als artiest ook wel bekend als Aïs Lawa-Lata, heeft veel traditionele Molukse liederen en gospels op een moderne manier vertolkt. Hij staat wel bekend als ‘The godfather of Moluccan soul’, de ‘Molukse Frank Sinatra’ en wordt ook vergeleken met Lee Towers en Andre Hazes. Op uitnodiging van Lee Towers trad hij op in een van zijn galashows.

Ook werkte hij van 1974 tot 1981 mee aan theatershows van Ramses Shaffy en Liesbeth List. Onder zijn artiestennaam Jamy Lloyd bracht hij in de jaren tachtig van de vorige eeuw zijn single ‘Everybody loves somebody’ uit en later ook zijn eerste LP, ‘Ambon Manise’.

[LATE LATE LIEN] Nationale bekendheid kreeg hij ook doordat hij optrad bij Wieteke van Dort in de Late Late Lien Show, met traditionele Molukse liedjes. Samen met haar bracht hij een cd met duetten uit: ‘The Late Late Lien Evergreen Show’. ,,Als we beiden nog in goede gezondheid zijn, dan zijn Aïs en tante Lien volgend jaar vijftig jaar samen’’, vertelt Lawalata.

Hij maakte hij voor Willem Nijholt, Gerrie van der Kleij en Erik Brey op het Boekenbal een eigen bewerking van het lied ‘Ne me quitte pas’ van Jacques Brel. Daarnaast werkte hij samen met Loes Luca en Molukse artiesten, onder wie Massada en de Suara Maluku Band. 

[WE ZULLEN DOORGAAN] De arrangeur en tekstschrijver trad verder op in een reclamespot van Oryza Rijst, werkte mee aan de Surprise Show van Henny Huisman, aan het tv-programma ‘Zo vader zo zoon’ en Hitbingo van Irene Moors. Ook was hij op tv te zien in het spelprogramma ‘De oude liefde’ van Gerda Havertong. Voor het theaterprogramma van Orakel schreef hij zijn bewerking van ‘We zullen doorgaan’, ‘Tomi ban sigi toma’.

Aïs Lawalata trad op 5 mei 1960 in de Markthal Barneveld op, samen met Herman Talapessy, Henk Moniharapon en Stefan Tetelepta, met wie hij The Last Boys als band startte. Samen met Wieteke van Dort trad hij op 5 mei 1985 in Ahoy in Rotterdam op voor de koninklijke familie. Ook solo trad hij meer dan eens voor het koningshuis op.

Hij zingt zijn nieuwe single ‘Senang 2 be 1’ in het Nederlands, Moluks-Maleis en Engels. ,,Het is een lied in de sfeer van deze tijd waarin het coronavirus is uitgebroken, maar dat is toevallig, benadrukt hij. Het is niet zo dat ik zonodig een lied wilde uitbrengen over deze tijd. Het was er al voor die tijd, maar het heeft wel deze strekking.’’

[De single ‘Senang 2 be 1’ van Aïs Lawalata die wordt uitgebracht door Rood Hit Blauw Produkties in Nijkerk, is on Lain (,,je spreekt het uit als online, maar het is ook Maleis voor ‘anders’’’, legt Lawalata uit) te beluisteren op Spotify en YouTube.]