Freek Wolff

Hij groeide op in Wekerom als middelste in een gezin van vijf en zijn vader was automonteur. Daardoor kwam Marc veel over de vloer bij Auto Theunissen in Otterlo. ,,Ik heb daar goede herinneringen aan. Vanaf mijn vijftiende ging ik daar auto's poetsen en een jaar later volgde ik de opleiding autotechniek aan de MBO in Apeldoorn. Ik ging thuis veel aan bromfietsen en auto's knutselen, want we hadden een hefbrug. Daar knapte ik mijn allereerste auto op."

Via de school liep hij stage bij Broekhuis Opel in Barneveld en De Haas in Veenendaal, nu Vallei Autogroep. ,,Bij die tweede bleef ik plakken en ging ik aan de slag bij Expresservice. Klanten kwamen bij deze afdeling met kleine storingen. Dat was superleuk werk. Een oudere collega leerde me de kneepjes van het vak, ook het spel met de klanten."

Marc deed bij zijn werk nog een studie om bedrijfstrainer te worden. Dan kreeg hij als vertegenwoordiger van de dealer een modeljaartraining van nieuwe autotypes. ,,Die verzorgde ik daarna voor mijn collega's in de bedrijven de regio."

[STEEDS HETZELFDE] Bovendien was het zijn droom om technisch trainer te worden. Deze opleiding volgde hij in Nieuwegein. Tijdens een stage ontdekte hij dat dit toch niet was wat hij ervan had verwacht. ,,Het viel erg tegen, want je draaide steeds hetzelfde programma af."

Hier kon hij wel de opleiding aan vast plakken om op hbo-niveau docent te worden. Dat lukte, ondanks een intensieve periode. De laatste termijn liep hij stage aan de Christiaan Huygensschool in Barneveld, waar hij autotechniek gaf. Vervolgens kon hij in dienst treden aan het ROC A12 in Ede. ,,Als het niet zou bevallen, kon ik altijd nog terug in mijn vak. Het was een leuke doelgroep en het overbrengen van kennis vond ik mooi om te doen." Omdat bij het ROC in Harderwijk meer kansen lagen, ging hij vervolgens op deze locatie les geven.

Toch voelde Marc zich niet helemaal thuis in het onderwijs en gooide hij na een jaar of negen de handdoek in de ring. ,,De besluitvormingsprocessen moeten over veertig schijven, dat gaat allemaal heel stroperig. Je ziet enthousiaste mensen binnenkomen, maar na een jaar sjokken ze achter de rest aan."

[TRAININGEN] In 2012 werd Marcs dochter geboren en dit triggerde hem om af te wegen wat hij verder in zijn leven wilde doen. ,,Toen ging ik eerst randvoorwaarden stellen en deed ik op internet allerlei trainingen."

Op die manier ontdekte hij de affiliate marketing, een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen/abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd. Affiliates kunnen dit realiseren door onder meer advertenties van adverteerders op hun website te plaatsen. Als er uit het doorverwijzen van klanten naar de adverteerders een verkoop of lead volgt, ontvangt de affiliate hiervoor een vergoeding van de adverteerder.

Er kan ook per click of per pageview betaald worden. Voorbeelden van typische affiliate-concepten zijn vergelijkingssites, cashbacksites of nieuwsbrieven. ,,Dat vond ik heel interessant en hier ben ik heel goed in geworden."

[BUZZALIKE] Marc zegde in 2012 zijn baan op en ging als freelancer nog een beperkt aantal uren les geven aan scholen. Op die manier kon hij zijn online-activiteiten steeds meer en beter vorm geven. Met Barnevelder Matthijs Hazeleger zette hij in 2016 het bedrijf Buzzalike op. In het voorjaar van 2019 gingen zij - in goede harmonie - hun eigen weg, al werken ze deels nog samen. Sinds 1 oktober is de nieuwe naam Simba, waar Marc van Maanen nu de scepter zwaait.

,,We vroegen ons af wat voor type klanten we wilden trekken en wat we wilden uitstralen. Dat vraagt 'rebranding'. Zo ontstond het beeld van een leeuw. We zitten nu echt in de advertising. Simba wil ondernemers helpen groeien, in omzet, in personeel of een andere behoefte. Daar ontwikkelen we een strategie voor en daarmee willen we voorop lopen.''

[VEEL LAGEN] Door te experimenteren ontdekte Marc de ongekende mogelijkheden online, vooral via social media. ,,Het is echt een expertise geworden. Er zitten veel lagen in. Als ondernemer kun je best een promotiecampagne op touw zetten, op basis van leeftijd, demografie en interesses. Maar wij gaan met data tot aan het gaatje. We analyseren en meten alles om tot een conversie te komen. Er zit veel techniek achter. Wij gaan de diepte in."

Heb je ook het roer omgegooid en wil je jouw/uw verhaal vertellen, mail dan naar barneveldsekrant@bdu.nl.