Wouter van Dijk

Dat zegt Monique Hoogeslag, flight director van de Barneveldse Ballonfiësta en woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL). ,,Het is niet te begrijpen en het slaat nergens op'', zegt zij. ,,Terwijl vliegtuigen weer volgepropt kunnen worden en ook pleziervliegtuigjes met passagiers mogen opstijgen, blijven de strenge regels voor de ballonnen gelden. Een politiek besluit, wordt het genoemd, maar een uitleg krijgen we niet.''

[FUNEST] Voor de ballonbranche, ruim vertegenwoordigd in de regio Barneveld, is dat funest, zegt Mees van Dijk van Ballonteam Wessel uit Kootwijkerbroek. ,,Feitelijk gezien mag je nu met een busje vol passagiers naar een ballonveld toe rijden, maar diezelfde passagiers mogen niet met elkaar de mand in.'' Jan van Manen, van Ballonvaartcentrum Van Manen in Barneveld: ,,Mensen snappen er niets meer van, wij ook niet trouwens. We hadden gedacht dat het vervoer voor en na de vaart wellicht aangepast moest worden, maar dat we wel weer zouden mogen varen, maar het is dus precies andersom.''

Sinds begin mei mogen piloten wel weer varen, maar met één passagier of alleen met hun eigen gezin. ,,We hadden nog de hoop dat de regeling iets zou versoepelen en dat de piloot één ander gezin mee zou mogen nemen. In dat geval was er voor ons nog wat te doen. Maar dat zit er dus ook nog niet in. Commerciële vaarten zijn hierdoor nog altijd niet mogelijk'', zegt Van Dijk. Van Manen: ,,Zoals het nu is, kunnen we er niet veel mee en staan we nog steeds in de wacht, terwijl de kleine vliegtuigjes boven Teuge alweer in de lucht hangen voor rondvluchten.''

[ONGELIJKHEID] De KNVvl vindt dit een bizarre vorm van ongelijkheid, stelt Hoogeslag. ,,Het is alsof je zegt: 'alle restaurants mogen weer open, behalve de Chinees'. Al sinds jaar en dag moeten we als ballonvaarders voldoen aan alle strenge regels die in de luchtvaart gelden, en juist nú vallen we ineens buiten de boot en horen we er niet bij. Dat vinden we onrechtvaardig.'' Een argument waarom grote vliegtuigen weer passagiers mogen vervoeren, is dat er een goede ventilatie in de toestellen aanwezig is. ,,Ja, en wat dacht je dan van de buitenlucht? Er bestaat geen betere ventilatie'', aldus Hoogeslag. ,,Ook vergeleken met het openbaar vervoer gaan de regels mank. Daar zit je zelfs met vreemden dicht bij elkaar, terwijl wij voor vaarten vooraf een passagierslijst opstellen, we dus weten wie er in de mand zit en we per persoon de gezondheid kunnen checken.'' Internationaal gezien mogen luchtballonnen onder bepaalde regels overal in Europa inmiddels weer varen, behalve in Nederland.

[AANVECHTEN] De vereniging gaat de aangescherpte regels de komende tijd aanvechten, zegt ze. ,,Want doen we dat niet, dan blijft deze situatie zo tot 1 september. Dan hebben ballonvaarders nog maar ongeveer een maandje over voordat het ballonseizoen voorbij is. Het is sowieso al een financiële strop voor de ballonbedrijven.'' Dat laatste beaamt Van Dijk: ,,Want niet alleen missen we veel inkomsten. Daar komt nog eens bij dat we op een of andere manier geen aanspraak kunnen doen op compensatieregelingen. Dat maakt het nóg lastiger.'' Van Manen: ,,Ik houd nog een beetje hoop dat er deze week alsnog enkele versoepelingen voor ons geregeld kunnen worden, zodat we alsnog in de zomer íets kunnen doen. Het is vooral de onzekerheid die de situatie voor ons heel vervelend maakt.''