De autobranche is één van de sectoren die sterk wordt beïnvloed door de effecten van corona. Volgens Geurt Buurman van Auto Versteeg Buurman, met onder meer vestigingen in Barneveld en Voorthuizen, is de huidige situatie in de markt niet te vergelijken met de kredietcrisis van 2008. ,,Dat was een economische crisis, terwijl corona natuurlijk in de eerste plaats een gezondheidscrisis is. Hoewel het de afgelopen maanden al een bijzondere tijd is geweest, verwacht ik dat de automarkt straks niet zomaar opkrabbelt. Ik houd er rekening mee dat de sector na de zomer nog een draai om de oren krijgt, want we werken in een heel grillige markt.”

Daar kan Maurits Top van Garage Top uit Kootwijkerbroek over meepraten. ,,De eerste weken van de intelligente 'lockdown' in maart was het twee weken rustig. Dat hadden we nooit eerder meegemaakt.” Maar hij constateert ook dat die rust relatief kort duurde. ,,Bij ons is het eigenlijk weer helemaal bijgetrokken. De autoverkoop was zelfs heel goed, wij hebben het eerste half jaar meer auto’s verkocht dan in de eerste helft van 2019.”

AUTOVERKOOP Dat laatste klinkt in eerste instantie toch vreemd in de oren. Juist in coronatijd, waarin thuiswerken het adagium is en het zienderogen rustiger is op de snelwegen, zou het logisch zijn dat de autoverkoop daalt. Top en Buurman laten echter andere geluiden horen. ,,We hebben de afgelopen weken goed verkocht. Wij zijn zeer tevreden”, zegt Top. Buurman stelt zelfs dat de verkoop aan particulieren ongekend is. ,,Maar dat geldt in feite alleen voor de kleine gebruikte auto’s tot ongeveer 8.000 euro. De vraag naar en de waarde van deze auto’s is omhoog geschoten.”

MONDKAPJE De voornaamste reden is de behoefte aan individuele mobiliteit, die door de coronacrisis omhoog is geschoten. ,,Gezinnen die de afgelopen jaren hun tweede auto de deur hebben uitgedaan, gaan toch weer voor zo’n autootje. Dat geeft meer zekerheid en veiligheid. Bovendien zie je ook dat mensen het openbaar vervoer zijn uitgejaagd. Het dragen van een mondkapje zien veel mensen niet zo zitten”, merkt Buurman.

Ook Martijn Broekhuizen, eigenaar van Autovakmeester Broekhuizen aan de Hakselaarseweg in Barneveld, herkent die ontwikkeling. ,,Daarnaast heb je ook de groep leaserijders die normaal gesproken voor de zomervakantie het vliegtuig pakken. Dat is op dit moment ook niet in trek. Omdat ze vervolgens ook rekening houden met de bijtelling van hun leasewagen, kiezen ze voor de aanschaf van een tweede kleine auto.”

CIJFERS Dit is ook terug te zien in de cijfers. Brancheorganisatie Bovag becijferde dat vorige maand 120.550 gebruikte personenauto’s werden verkocht. Dat waren er niet alleen 14,5 procent meer dan in juni 2019, het leverde ook een nieuw record op. Niet eerder werden in een maand tijd zoveel gebruikte personenauto’s verkocht.

Het totaal over de eerste zes maanden van het kalenderjaar ligt overigens 2,9 procent onder het niveau van dezelfde periode vorig jaar. Toen de coronamaatregelen van kracht werden, noteerde de vakhandel in maart een daling van 14 procent ten opzichte van maart 2019 en in april nam de occasionverkoop met ruim 26 procent af.

HARDE KLAPPEN Een keerzijde is er echter ook: tegenover de occasionpiek staat een grote dip in de verkoop van nieuwe auto’s. Buurman: ,,De nieuwe dieselauto’s staan hier nog steeds in de garage, die zijn in vier maanden tijd niet van hun plek geweest. Daar vallen de harde klappen.”

Met name de zakelijke leasemarkt ligt volgens hem volledig op zijn kop. ,,Als je het hebt over de leasemarkt, dan heb je het over ongeveer vijftig procent van de branche, maar het gaat ook om de grotere wagens.”

Volgens de Voorthuizenaar kijkt de zakelijke markt de kat uit de boom, juist met het oog op de huidige economische onzekerheid. ,,Leaserijders kiezen er daarom voor om een jaar langer door te rijden met hun wagen of de leaseauto van een collega die een andere job heeft gevonden, over te nemen. Op die manier is die markt bijna stilgevallen.”

Juist in deze branche, waar schaalvergroting de afgelopen jaren toenam, zet dat de grotere autodealers onder druk. Auto Versteeg Buurman, met negen vestigingen in de nabije omgeving, kijkt ook kritisch naar de kosten. ,,Op die manier lukt het om ons er doorheen te slaan, maar je ziet al dat collega’s meerdere vestigingen hebben gesloten. Een herschikking van de markt is helemaal niet ondenkbaar.”

BEHOORLIJK DRUK Gevraagd naar de drukte in de werkplaatsen voor het reguliere onderhoud en de ‘vakantiecheck’ zijn Top en Buurman allebei nog goed te spreken. ,,Onze werkplaats is inmiddels weer voor honderd procent gevuld. We mogen beslist niet klagen, ook onze schadeafdeling is meer dan gevuld”, benadrukt Top.

Buurman herkent dat, ondanks dat er minder verkeer op de weg rijdt en er daardoor ook minder schades worden gereden. ,,Het is ook bij ons behoorlijk druk in de werkplaats. Ik denk dat de mensen uit dit gebied ook praktisch ermee omgaan: ze willen, of ze nou ver weg gaan of dichtbij huis blijven, veilig de weg op.”

VAKER DE WEG OP Ook Broekhuizen hoopt op zijn beurt dat na de zomervakantie de opwaartse lijn zichtbaar blijft. ,,De vrees voor die mogelijke tweede coronagolf is er wel, maar ik hoop dat die uitblijft. Je ziet nu al dat het drukker wordt op de weg, er staan ook weer meer files. Na 1 september worden ook zaken als dagjes uit en weekendjes weg gestimuleerd, waardoor we nog vaker de weg op zullen gaan”, verwacht de Barnevelder. Broekhuizen rekent erop dat dit zijn branche ook ten goede zal komen. ,,Dan komt de automarkt, net als andere sectoren, hopelijk weer terug bij het oude normaal.”

Door Edward Doelman