André van der Velde

,,We mogen niet klagen’’, reageert Henk van Beek van Van Beek's Rijwielhandel in Voorthuizen op de vraag of hij het druk heeft als gevolg van de coronacrisis. ,,We hebben meer bezoekers dan vorig jaar, maar omzettechnisch is het nog wat minder. Dat komt vooral doordat we in april normaliter actieweken voor e-bikes hebben. Die gingen nu niet door, dus daar lopen we nog wat op achter. In plaats van een piek in april hopen we de verkoop van e-bikes over het hele jaar te spreiden.’’ De eerste twee, drie weken na de afkondiging van de intelligente lockdown op 23 maart, was het heel rustig in zijn zaak, vertelt hij. ,,Er werden minder aankopen gedaan dan vorig jaar. De senioren die e-bikes zouden kopen, bleven netjes thuis. Maar daarna werd het steeds drukker. De mensen moesten thuis blijven en konden niet meer sporten.’’

[SPORTFIETSEN] Dat zorgde volgens Van Beek voor een grote vraag naar met name sportfietsen. ,,Vooral mountainbikes, racefietsen en sportieve fietsen met twintig of meer versnellingen.’’ Met enige verbazing vervolgt hij: ,,Ik heb zelf nog nooit zoveel sportfietsen verkocht. Mensen willen toch blijven bewegen. Normaal gesproken is ons sportsegment heel klein. Wij zijn een fietsenwinkel voor zeg maar normale fietsen, dus relatief gezien was de groei van de vraag naar sportfietsen heel sterk. Ik heb geen tweedehands mountainbike meer staan.’’

Dat niet alleen individuele sportievelingen er fietsend op uit trekken, maar ook complete gezinnen, is volgens Van Beek te zien aan de run op kinderzitjes. ,,We hebben er veel meer verkocht dan anders, heel grappig om te zien.’’ Een tekort aan kinderzitjes verwacht hij echter niet. ,Die worden elke dag weer automatisch aangevuld.’’ Wat wel een probleem kan worden, zo stelt Van Beek, is dat het voor fietsfabrikanten steeds moeilijker wordt alle onderdelen binnen te krijgen en dus de fietsen af te kunnen bouwen. Voorlopig zal hij er echter niet door in de problemen komen. ,,Ik heb een kelder vol fietsen staan’’, zegt hij lachend. ,,Wat dat betreft zijn we best wel ouderwets, maar omdat mensen vaak niet lang willen wachten op hun fiets hebben we altijd een grote voorraad en dus een korte levertijd.’’

Behalve de verkoop van sportieve fietsen is volgens Van Beek ook de verkoop van met name tweedehands e-bikes toegenomen. ,,De coronacrisis is niet goed voor de economie en je ziet dan ook dat mensen de aankoop van een nieuwe e-bike uitstellen en dat ze eerst een gebruikte kopen.’’

Opmerkelijk vindt hij dat het aantal bezoekers van de website enorm is toegenomen. Van Beek: ,,We roepen mensen op online ons assortiment te bekijken, dat is een van onze coronamaatregelen. In mei hebben we al twee keer zoveel site bezoekers dan vorig jaar. Daarmee samenhangend zijn ook veel meer fietsen online besteld dan vorig jaar.’’

[HIGHSPEED BIKES] Gertine Jansen, vrouw van eigenaar Eric Jansen van Jansen 2Wielers in Barneveld, vindt het nog te vroeg in het jaar om te kunnen zeggen of de vraag naar fietsen ten opzichte van vorig jaar fors is toegenomen. ,,We zitten nu aan het begin van het fietsseizoen, dan is het altijd druk. Tijdens de eerste weken van de coronacrisis was het heel rustig. We hadden wel genoeg reparaties, maar de verkoop lag stil. Daarna kwam de verkoop van fietsen weer op gang en nu is het goed druk. We liggen verhoudingsgewijs met vorig jaar wel een stukje achter door de slechte maand maart.’’ Wel is volgens haar de vraag toegenomen naar e-bikes en dan met name de highspeed bikes, de Speed Pedelecs. ,,Werkgevers stimuleren hun medewerkers met de fiets in plaats van met de auto of het openbaar vervoer naar hun werk te komen. Bovendien zeggen mensen nu iets vaker. ‘we kunnen niet met vakantie, we gaan kijken naar een nieuwe fiets’. We hebben in geval voldoende voorraad, al zie je wel dat de voorraad van de fabrikanten door de crisis begint uit te putten.''

Behalve naar kinderzitjes valt haar ook de toegenomen vraag op naar fietstassen en fietsendragers (voor achterop de auto). ,,Je ziet dat gezinnen eropuit gaan trekken.’’ In de werkplaats worden ondertussen volgens haar weer overuren gedraaid. ,,Het aantal reparaties is duidelijk toegenomen. Het enige wat mensen kunnen doen als sportverenigingen en fitnesscentra dicht zijn, is wandelen en fietsen. Als er iets mis mee is, laten mensen nu hun fiets repareren of laten ze een onderhoudsbeurt doen, voor het gevoel weer veilig de weg op te kunnen.’’

[E-BIKES, E-BIKES, E-BIKES] Erik van Leijenhorst van Leijenhorst 2wielers in Voorthuizen, zag de toekomst aan het begin van de coronacrisis somber in. ,,De vraag naar fietsen liep sterk terug en wij dachten 'dit komt niet goed'. Het was heel rustig, dat was echt even schrikken.’’ Maar daar kwam na een paar weken verandering in. ,,Mensen zaten thuis en hadden doordat vanalles niet meer mocht, niet veel te doen. Ze begonnen zich langzaam maar zeker te realiseren dat ze maar eigenlijk één ding kunnen gaan doen: fietsen!’’ De tweewielers zijn volgens hem inmiddels bijna niet meer aan te slepen. ,,Waar de vraag het grootst naar is? E-bikes, e-bikes en e-bikes’’, zegt hij direct. ,,Die doen het heel goed. Normaal gesproken zijn de meeste modellen rond augustus niet meer of moeilijk te leveren. Momenteel zijn de meeste modellen bij de fabrikant al uitverkocht. Gelukkig hebben we altijd nog eigen voorraad. Hieruit kunnen we nog redelijk goed leveren.''

Een keerzijde van de toegenomen vraag is volgens Van Leijenhorst dat door de coronacrisis de fabrikanten problemen hebben met het afbouwen van de fietsen. ,,Sommige populaire types kan ik daardoor niet verkopen, of kan ik helaas alleen later afleveren, en dat is wat frustrerend, want ik wil iedereen die hier komt zo goed en snel mogelijk helpen.’’ Hij relativeert dat leed door te wijzen op zijn collega-ondernemers in de horeca. ,,Die jongens hebben het heel zwaar. Wij zitten nu echt in een luxepositie.’’

Ook Van Leijenhorst merkte de forse vraag naar kinderzitjes. ,,Die van het merk Bobike waren snel op.’’ Enorm druk is het volgens hem ook in de werkplaats. ,,De fietsen komen weer uit de schuurtjes vanwege het heerlijke fietsweer. En dat merk je. We werken doordeweeks wat vaker door tot een uur of tien.’’