Elke maandagochtend rond kwart over negen stappen Arie (82) en Riet (80) Borsboom samen op de fiets richting het Schaffelaartheater. 

Daar aangekomen laat het Barneveldse paar een coronatoegangsbewijs zien, waarna het tijd is voor het eerste kopje koffie van die dag. ,,Meestal sluiten we dan al aan bij ons groepje”, vertelt Riet. ,,Dan bespreken we het weekend en het huiswerk dat we de week ervoor hebben meegekregen.” 

Eenmaal bijgepraat, beginnen de groepen aan hun workshop. Voor Riet betekent dat een uur lang improvisatietheater, terwijl haar man Arie zangles krijgt. ,,Na afloop hebben we elkaar altijd weer wat te vertellen.” 

ZANG, DANS OF TONEEL Samen met zo’n dertig andere 55-plussers nemen Riet en Arie sinds oktober deel aan GOUD, een project uit de koker van Annerieke Claassen. Toen Claassen in februari vorig jaar als projectleider Cultuur & Samenleving aan de slag ging bij het Barneveldse theater waren de avonden goed gevuld met voorstellingen, maar overdag was de schouwburg ,,opvallend leeg”.

Om ook in de ochtend en middag activiteiten aan te bieden en tegelijkertijd een belangrijke doelgroep te bereiken, kwam project GOUD op tafel. Elke maandagochtend zijn 55-plussers welkom bij het theater om ‘s ochtend om 9.30 uur koffie te drinken, waarna ze onder begeleiding van professionele docenten kunnen deelnemen aan een een workshop zang, dans of toneel. Elke deelnemer betaalt 55 euro voor het project, dat in totaal tien weken duurt.

,,Met dit project willen we niet alleen bijdragen aan de persoonlijke culturele ontwikkeling, maar ook aan de kwaliteit van leven van senioren in onze gemeente”, vertelt Claassen. Volgens de projectleider is op dat laatste vlak sprake van een ‘hoge urgentie’. ,,Er is enorm veel eenzaamheid in Barneveld - met name onder ouderen - en de coronacrisis heeft dit alleen maar verergerd. Met GOUD willen we bijdragen aan de bestrijding daarvan.”

ZELFVERTROUWEN ,,We wilden mensen uit hun huizen halen en samenbrengen”, vertelt Riet Borsboom, die vanaf het begin betrokken is bij GOUD. De Barneveldse kwam in contact met Annerieke naar aanleiding van de filmavonden die ze organiseert in de St. Catharinakerk. Die inspireerden Annerieke onder meer tot de lancering van ‘het cultuurcafé’ in het theater: een programma op donderdagochtend met wisselende thema’s, zoals film, beeldende kunst en (live) muziek. 

,,Zo kwamen we ook in gesprek over GOUD”, aldus Riet. ,,Het leek me leuk om zelf mee te doen, maar ook om anderen hiervoor te enthousiasmeren.” Te beginnen met haar man Arie, voor wie cultuur geen onbekend terrein was. Zo was hij vijfentwintig jaar aangesloten bij toneelvereniging WIK (Willen Is Kunnen) en is hij lid van een shantykoor. ,,Ik zou één keer met Riet meegaan naar het Schaffelaartheater om te kijken, maar de zangles beviel zo goed dat ik ben gebleven.” 

Terwijl haar man de zangworkshop volgt, waagt Riet zich wekelijks aan improvisatie - tegen haar eigen verwachtingen in. ,,’Ik ga echt niet improviseren’, dacht ik eigenlijk. Dat leek me veel te ver buiten mijn comfortzone.” Maar er waren minder aanmeldingen voor improvisatie dan voor zang en dans, dus besloot ze het toch te proberen. ,,Vooral om Annerieke een plezier te doen”, geeft Riet lachend toe. Ze kreeg geen spijt van haar keuze. ,,Na de eerste les was ik zó enthousiast. De docente doet het heel leuk en ik ben er beter in dan ik had verwacht. Het is heel goed voor mijn zelfvertrouwen.” 

VRIJWILLIGERS Ook deelnemers Rineke Planije en Thea de Bruijn, beiden 75 en beiden al een aantal jaar vrijwilliger bij het Schaffelaartheater, kwamen via Annerieke in aanraking met het project. ‘Als het niet lukt, stop ik gewoon’, dacht Thea toen ze meedeed aan haar allereerste jazzdansles ooit ,,Maar het was hartstikke leuk en ook nog heel gezellig.”

Sommige deelnemers dachten hun leven lang dat ze niet konden zingen, maar komen er nu achter dat ze dat wel degelijk kunnen

Net als Thea koos ook Rineke voor dans. ,,Ik wandelde altijd met een groepje vriendinnen, maar die haakten steeds vaker af. Om toch lekker in beweging te blijven, koos ik voor dans.” De lessen zijn volgens Rineke intensief, maar wel geschikt voor beginners. ,,Ik doe ‘s ochtends wel eens mee met Nederland in Beweging, maar had nog nooit jazzdance gedaan. Toch kan ik het altijd prima bijhouden.”

Ook Thea koos voor dans om in beweging te blijven. ,,Ik kan ook niet zo goed zingen”, lacht ze. ,,En beweging is natuurlijk heel goed voor je. Daarnaast heb ik veel lol met deze leuke groep vrouwen. We zijn nu halverwege het eerste blok en een groot deel heeft al besloten om de volgende keer weer mee te doen.” 

DURVEN ZINGEN Ook projectleider Annerieke kijkt positief terug op de eerste vier weken. ,,De sfeer is heel goed en iedereen is enthousiast, zowel de deelnemers als de docenten.”

Een van die docenten is Astrid Krause, zanglerares aan de Muziekschool Barneveld. Toen Annerieke haar benaderde voor GOUD hoefde Astrid niet lang na te denken. ,,Ik vind het een heel goed initiatief”, legt ze uit. ,,Zingen is goed voor mensen, je wordt je bewust van je ademhaling en traint je longen. Daarnaast leer je in verbinding te staan met jezelf en maak je veel gelukshormonen aan als je zingt.”

Een zangworkshop van Astrid omvat onder meer een warming-up en informatie over ademhaling, ritmegevoel en het aannemen van de juiste houding. Daarnaast studeert de groep liederen in en is er een eindpresentatie. ,,Sommige deelnemers dachten hun leven lang dat ze niet konden zingen, maar komen er nu achter dat ze dat wel degelijk kunnen.” Volgens Astrid is het vaak een kwestie van ervaring. ,,En lef; je moet dúrven zingen. In deze lessen hoef je nooit in je eentje te zingen, waardoor de drempel niet zo hoog is.” 

Daarnaast ziet Astrid dat de workshops zorgen voor verbinding tussen de deelnemers. ,,Er ontstaat een bepaalde cohesie, waar in coronatijd extra behoefte aan is. Mensen komen minder vaak buiten of bij anderen over de vloer, maar wij bieden ze een plek waar ze veilig kunnen samenkomen.”

Het Schaffelaartheater hanteert de landelijk geldende coronamaatregelen en vraagt alle bezoekers zowel om een coronatoegangs- als een ID-bewijs. ,,Dat vinden we heel belangrijk”, aldus projectleider Annerieke. ,,We willen niet dat het virus een drempel is voor mensen om deel te nemen aan dit soort activiteiten.” 

UIT JE BUBBEL Als de situatie rond het coronavirus het toelaat, begint het tweede blok van GOUD op 24 januari volgend jaar. Nieuwe deelnemers kunnen op elk moment instromen, vertelt Annerieke. ,,Het zou leuk zijn als de groep groeit. Daarom moedigen we alle deelnemers aan een keer een vriend of vriendin mee te nemen.”

Zo nam Thea onlangs een paar vriendinnen mee, die allemaal even enthousiast waren. ,,We vinden dit project een gat in de markt en een verrijking voor Barneveld”, zegt ze opgewekt. Ook Riet en Arie raden andere 55-plussers aan een keer mee te doen aan een van de workshops. Arie: ,Je leert nieuwe dingen en komt uit je bubbel. Dat is goed voor een mens.”

Mensen die belangstelling hebben voor het project GOUD, kunnen zich opgeven via contact@schaffelaartheater.nl of bellen met het algemene nummer van het theater: 0342- 842848. Meer informatie via www.schaffelaartheater.nl/cultuurparticipatie en op www.beactivecreative.nl staat het volledige activiteitenprogramma vermeld.

Lieke van der Made

<p>Mich Buschman</p>
Foto:

Mich Buschman

LaxVox of 'bubbelen' bij de zangles, om de lage ademhaling te trainen.

<p>Mich Buschman</p>
Foto:

Mich Buschman

Deelnemers aan GOUD kunnen kiezen uit zang, dans of toneel.

<p>Mich Buschman</p>
Foto:

Mich Buschman

Zangdocent Astrid Krause.

<p>Mich Buschman</p>
Foto:

Mich Buschman

,,Door te zingen, train je je longen."