Op de foto van links naar rechts: Geurt den Dunnen, Henk van Essen, Maickel Koenders, Ivan Mijnders, René Bouwhuis, Henk van Hoef, Jaco van Engelenhoven en Geert-Jan van Schaik.
Op de foto van links naar rechts: Geurt den Dunnen, Henk van Essen, Maickel Koenders, Ivan Mijnders, René Bouwhuis, Henk van Hoef, Jaco van Engelenhoven en Geert-Jan van Schaik. Pauw Media

‘Zieke’ auto’s uit wijde regio voor diagnose en herstel naar ‘autokuuroord’ Terschuur

28 januari 2023 om 22:34 Verkeer en vervoer

TERSCHUUR Ze staan bekend als ‘Willie Wortels’ en autodokters. Vanuit de wijde regio worden ‘zieke’ bolides naar ‘autokuuroord’ Terschuur gebracht voor diagnose en herstel. ,,Het geeft veel voldoening en plezier om complexe problemen betaalbaar op te lossen’’, zegt Henk van Hoef, mede-eigenaar van Florijn Automotive.

We leven helaas in een wegwerpmaatschappij’’, concludeert Henk tijdens een rondleiding door de werkplaats aan de Hoevelakenseweg. ,,Heel vaak krijgen auto-eigenaren ten onrechte te horen dat repareren niet mogelijk is of duurder is dan iets nieuws aanschaffen. Wij bewijzen graag het tegendeel: onze drijfveer is om consumenten en collega-garagehouders op een betaalbare manier te helpen.’’

Hij wijst naar een Tesla op een brug en de haperende batterij die eronder ligt. ,,De fabrikant repareert dit niet. De enige optie is om voor de helft van de dagwaarde van de auto een nieuwe batterij te kopen. Daar ligt niet onze uitdaging. Reparatie kost nog geen kwart van de waarde van de batterij en het geeft ons veel voldoening om de eigenaar te helpen met een betaalbare oplossing voor dit probleem. Inclusief een nieuwe accudeksel, die we zelf op maat hebben laten maken. Bij de fabrikant kun je die niet los bestellen.’’

SPECIALISME Technische problemen oplossen is al jaren één van de speerpunten van het autobedrijf, naast de verkoop van nieuwe auto’s en occasions en onderhoud en apk. ,,Toen we de zaak in 2012 overnamen van Jan Florijn besloten we daar nadrukkelijk op in te zetten’’, vertelt Barnevelder Geert-Jan van Schaik. ,,In de eerste jaren hadden we duidelijk nog wat meer bekendheid nodig als ‘autodokters’, maar inmiddels is ons specialisme breder bekend. Steeds meer consumenten en collega-autobedrijven uit de wijde omgeving weten ons te vinden voor diagnose en herstel.’’   

Zijn compagnon Henk, ook uit Barneveld, is daarin één van de drijvende krachten. Hij leerde het vak bij meerdere autobedrijven en leidde daarna ruim zes jaar lang monteurs op namens Bosch Car Service. Daar werd zijn fascinatie voor autotechniek nóg groter. ,,Nee, ik droom er niet over’’, lacht hij. ,,Maar het klopt wel dat ik er bijna dag en nacht mee bezig ben.’’ In de avonduren is Henk bijvoorbeeld nog geregeld in de werkplaats te vinden en ook online speurt hij dagelijks naar oplossingen en gebruikte onderdelen. Ook steekt hij veel tijd in het op peil houden van zijn kennis.

LAMPJE De problemen die Henk met het team oplost, zijn erg divers. ,,De aanleiding is meestal dat er een lampje op het dashboard gaat branden. De bijbehorende foutcode is voor ons een eerste aanwijzing, maar zegt lang niet alles. Die ene melding kan wel honderdduizend oorzaken hebben, het is dus speurwerk. Met alleen een diagnosetester kom je er niet. Kennis is nóg belangrijker. Eerst weten en dan pas meten. En het is niet altijd makkelijk om meteen de oorzaak te vinden.’’

Als voorbeeld noemt hij vijf auto’s met kapotte motoren die hij in 2021 kreeg voorgeschoteld. ,,Daar was iets geks mee aan de hand. Bij alle auto’s bleek een stuk uit de zuiger te zijn gebroken. We stonden voor een raadsel.’’ Na allerlei testen en een gesprek met een gepensioneerde specialist uit een ander deel van Nederland bleek er een direct verband met de corona-lockdowns en het thuiswerken. ,,In benzine zit een percentage ethanol en die stof kan de injector aantasten, een onderdeel dat een belangrijke rol speelt bij de brandstoftoevoer. Als je auto wekenlang stilstaat, kunnen er klontjes in de E10 brandstof ontstaan en daardoor wordt het inspuitbeeld aangetast. Dus let op met deze brandstof in oldtimers!’’

ALLE AUTOMERKEN Bij Florijn Automotive herstellen ze in principe alle soorten auto’s. ,,Dankzij Europese wetgeving zijn de technische gegevens van alle automerken voor ons als universeel bedrijf beschikbaar’’, legt Geert-Jan uit. ,,En eigenlijk maakt het merk ook helemaal niet uit’’, vult Henk aan. ,,Autofabrikanten maken geen auto’s, maar stellen ze samen uit allerlei onderdelen van meerdere fabrikanten. Je moet voor ons werk dus vooral kennis van de verschillende onderdelen en de systemen hebben.’’

Auto’s die voor onderzoek op de brug in Terschuur belanden, hebben geregeld al een hele weg afgelegd. Vooral de complexe gevallen komen bij Florijn terecht. ,,Voor ons een mooie uitdaging, maar het nadeel is wel dat mensen vaak al aardig wat kosten hebben gemaakt voordat wij aan de slag gaan’’, zegt Henk. ,,Daarom maken we vaak vooraf met de consument of het collega-garagebedrijf afspraken over wat een reparatie maximaal mag kosten. En mocht het ons niet lukken om het probleem te verhelpen, dan sturen we ook geen factuur.’’

De autotechnicus maakt zich soms zorgen over de stijgende kosten in de autobranche. ,,Ik vraag me soms af hoe lang de gemiddelde consument nog kan autorijden. Tijd en onderdelen worden steeds duurder. Juist daarom geeft het ons veel werkplezier om met onze specifieke kennis en aanpak op een betaalbare manier auto’s een tweede leven te geven. We hebben echt een prachtig vak en voor ons zijn arbeidsvreugde en uitdaging veel belangrijker dan snel geld verdienen.’’

’Ook bij elektrische auto volop onderhoud nodig’

Volgens branche-organisatie Bovag en meerdere automerken heeft een elektrische auto minder onderhoud nodig. Henk van Hoef van Florijn Automotive zet hier zijn vraagtekens bij. ,,Ik denk eerder dat het onderhoud anders wordt. Een elektrische auto heeft bijvoorbeeld geen versnellingsbak en bougies, maar bevat wel heel veel elektronica. En doordat de motor direct boven het wiel is gemonteerd, zal een setje banden twee keer zo snel slijten.’’

Hij verwacht de komende jaren ook nog de nodige kinderziektes in nieuwe elektrische modellen. ,,Veel fabrikanten brengen versneld nieuwe auto’s op de markt, waardoor het risico op softwareproblemen bijvoorbeeld groter is dan in het verleden toen zo’n auto eerst een miljoen testkilometers reed.’’

Aangeboden door Florijn Automotive

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie