Afbeelding
Foto: Getty Images

Werken relatiegeschenken echt?

1 juni 2023 om 11:46 Partnercontent

Relatiegeschenken bestaan al lange tijd en spelen een belangrijke rol in het uiten van waardering voor zakelijke relaties. Daarnaast dienen deze geschenken om de zakelijke relaties te versterken. Veel bedrijven hebben een budget voor relatiegeschenken en zetten deze op verschillende manieren in: een cadeau voor samenwerkingspartners rond de feestdagen, een relatiegeschenk voor medewerkers tijdens een jubileum of als beloning voor een uitzonderlijke prestatie. Er is ruime keuze aan producten en relatiegeschenken zijn populair. Maar: werken relatiegeschenken echt? En welk effect hebben ze op ontvangers?

Wetenschappelijk onderzoek naar relatiegeschenken
Er zijn verschillende studies gedaan naar het effect van relatiegeschenken in zakelijke relaties. Een voorbeeld hiervan is een studie uitgevoerd door de Universiteit van Harvard, waarbij gekeken werd naar de effecten van de geschenken op klanten en zakenpartners. Het onderzoek toonde aan dat de klanttevredenheid hoger was en dat de geschenken loyaliteit bevorderden. Klanten waren geneigd om opnieuw bij het bedrijf te kopen en een positieve beoordeling achter te laten. Ook onder zakenpartners bleek het relatiegeschenk een effectieve marketingstrategie.

Zo kies je relatiegeschenken
Bij het kiezen van een relatiegeschenk is het belangrijk om rekening te houden met je doelgroep en om voor een passend geschenk te kiezen. De waarde van het geschenk is hier een belangrijke factor in. Zo zijn aanstekers met logo geen goede keuze om waardering te uiten richting een zakenpartner, maar kan het een goede keuze zijn om gratis mee te geven aan klanten die een barbecue kopen. Een paraplu bedrukken is een goede keuze voor een festival met kans op regen, maar voor een langlopende zakenrelatie is dit minder geschikt, tenzij je een luxe golfparaplu laat bedrukken. Rekening houden met de waarde van het item en wat voor indruk dit maakt op de relatie is belangrijk.

Effectiviteit van relatiegeschenken
De kracht van relatiegeschenken zit in de psychologie van wederkerigheid. Mensen voelen zich van nature verplicht om iets terug te doen als ze een geschenk ontvangen. Dit creëert een gevoel van verbondenheid en wederzijdse verplichting, wat essentieel is voor het opbouwen en onderhouden van sterke relaties. Daarnaast helpt het dat relatiegeschenken voor een gevoel van waardering en erkenning zorgen. Dit gevoel ervaart iedereen als prettig, waardoor het beeld over hun werkgever of zakenrelatie positief beïnvloed wordt.

Wanneer kunnen relatiegeschenken negatief geïnterpreteerd worden?
Hoewel relatiegeschenken over het algemeen als effectief gezien worden, is het belangrijk om te benadrukken dat de effectiviteit afhangt van het type geschenk. Er moet altijd rekening gehouden worden met de ontvanger en diens wensen en behoeften. Een treffend cadeau zorgt voor een gevoel van waardering, terwijl een slecht gekozen cadeau het tegenovergestelde effect heeft. Een voordelig cadeau is prima voor een nieuwe klant als leuk extraatje, maar niet om een jarenlange zakenrelatie mee te verrassen. Daarnaast dient het cadeau aan te sluiten bij interesses van de ontvanger en bij de missie en visie van het bedrijf dat het relatiegeschenk geeft. Discrepantie maakt het geschenk verwarrend en minder effectief.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie