Afbeelding
Foto: Freepik door aleksandarlittlewolf

Zo houden je chauffeurs zich zonder problemen aan de rijtijden

30 mei 2023 om 16:01 Partnercontent

In Nederland gelden regels voor rijtijden voor beroepschauffeurs. Ze mogen een maximum aantal uren per etmaal rijden, en ook een maximaal aantal uren voordat er een rusttijd moet worden ingelast. Om te registreren of een chauffeur zich aan de Rijtijdenwet houdt, is in elke bus en vrachtwagen een tachograaf ingebouwd. Die registreert precies wanneer de vrachtwagen of bus reed en stil stond. Met de tachograaf kan niet worden gesjoemeld.

Veiligheid voor het wegvervoer
Vroeger kwam het regelmatig voor dat chauffeurs ernstige ongelukken veroorzaakten omdat ze oververmoeid achter het stuur zaten. Ze vielen al rijdend in slaap of reageerden niet alert op een onverwachte situatie. Omdat een vrachtwagen of bus een flink gevaarte is, zijn de gevolgen van een dergelijk ongeluk vaak groot. De inzittenden van een personenauto hebben vaak geen schijn van kans. Daarom werd de verplichte tijdregistratie ingevoerd. Zo kan precies worden nagegaan of de chauffeur zich aan de voorgeschreven rij- en rusttijden heeft gehouden. De meeste vrachtwagens beschikken voor dit doel vandaag de dag over een moderne digitale tachograaf. De gegevens kunnen eenvoudig worden overgenomen in de administratie van de werkgever.

De rijtijden kunnen stress geven
De tachograaf is er niet om chauffeurs dwars te zitten. Hij is er ook om overbelasting te voorkomen. Vooral chauffeurs die internationaal rijden staan vaak onder hoge druk. Lang wachten bij de inklaring door de douane, het gevaar van het leegroven van de laadbak als de chauffeur slaapt of soms zelfs tijdens het rijden. En dan nog de werkgever die wil dat de chauffeur het liefst zo snel mogelijk zijn vracht aflevert en een nieuwe laadt. Tijd is immers geld. Maar alles beter dan een chauffeur die vanwege oververmoeidheid een ongeluk veroorzaakt met mogelijk dodelijke slachtoffers of met ernstig letsel.

Problemen met de rusttijden
Soms kan de tachograaf problemen geven. Bijvoorbeeld als de chauffeur niet op tijd een parkeerplaats kan vinden om zijn verplichte rusttijd in acht te nemen. Het komt soms voor dat een vrachtwagen om die reden op de vluchtstrook wordt geparkeerd. Dat is uiteraard niet toegestaan. Een chauffeur die dit doet kan rekenen op een flinke boete als hij door de politie wordt betrapt. De vluchtstrook is er immers alleen voor dringende noodgevallen. Het is aan de chauffeur om tijdig een goede plaats te vinden om de rusttijd door te brengen. In Nederland zijn voldoende tankstations langs de snelwegen met speciale parkeerplaatsen voor chauffeurs. Vaak zijn er ook voorzieningen zoals douches en je kunt bij de grote snelwegstations uitgebreide maaltijden kopen. In het buitenland is dat vaak anders. Daar zijn tankstations langs de snelweg veel zeldzamer. Het is dan belangrijk om op tijd de snelweg te verlaten om je rusttijd op een veilige plek te kunnen doorbrengen. Als werkgever van een transport- of touringcarbedrijf is het uiteraard zaak om je chauffeurs goed te faciliteren zodat zij veilig de weg op kunnen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie