Sinds kort zijn 25 monteurs van Bettink Service Team eigenaar van een windmolen.
Sinds kort zijn 25 monteurs van Bettink Service Team eigenaar van een windmolen. Eigen foto

Monteurs krijgen windmolen cadeau

20 juli 2018 om 09:20 Advertorial_1

BARNEVELD Uit waardering voor hun inzet kregen onlangs 25 monteurs van Bettink Service Team een ‚stukje' van een windmolen in Noord-Ierland. Met de ondertekening van een certificaat werden zij officieel mede-eigenaar en delen zij de komende twintig jaar in de opbrengst van de turbine.

In Nederland verrijzen zowel op het land als in het water aan de lopende band nieuwe windmolens, maar in Noord-Ierland waren dat tot voor kort een onbekende verschijnselen. Daar kwam verandering in toen de overheid duurzame energie ging promoten. Voor het Barneveldse Bettink Service Team vormde dat de aanleiding om de vleugels uit te slaan, legt Frans van Zetten, bij het bedrijf verantwoordelijk voor de verkoop, marketing en communicatie, uit.

„In 2014 hebben we er de eerste gereviseerde molens geplaatst. Nu staan er 130 windmolens die na een grondige renovatie nog gemakkelijk twintig jaar meekunnen", vervolgt hij. „Eigenlijk zijn ze alleen maar beter geworden, want in onze eigen revisiehal in Barneveld zijn de molens voorzien van de nieuwste technieken."

„Omdat de monteurs zich dagelijks inzetten om de molens zo goed mogelijk te laten draaien is het natuurlijk ook mooi om ze betrokken te houden", vertelt Van Zetten. „Zo ontstond het plan om hen hierin mee te laten delen en verstrekte de notaris 25 certificaten van aandelen. Kay Vedder, een van de monteurs die een certificaat kreeg, zegt daarover: „Het is mooi om te ervaren dat goede inzet wordt beloond. Ik ben nu mede-eigenaar van een windmolen. Bij dit bedrijf ga ik niet meer weg."

Ook voor notaris Harry van Kasteel van Notariskantoor Dangremond die de overdracht van certificaten begeleidde, was het een bijzondere gebeurtenis: „Dergelijke werkzaamheden maak je niet vaak mee. De ondertekening was een feest op zich. In een grote partytent, met uitzicht op een kleine windmolen, hebben de monteurs één voor één getekend en een symbolisch bedrag overhandigd. Mooi om te zien dat een bedrijf op deze wijze waardering voor medewerkers tot uiting brengt. Zo vergroot je de betrokkenheid. Ik heb genoten van de blije gezichten."

WERELDWIJD Bettink Service Team, in 1996 opgericht door Joop Bettink, telt nu bijna veertig medewerkers. Als het gaat om het onderhoud en de monitoring van windmolens van verschillende merken is het bedrijf wereldwijd actief. Vanuit de centrale controlekamer in Barneveld houden medewerkers de molens continue in het oog. Van Zetten: „Hier kunnen we zelfs de besturing geheel overnemen. Bovendien kunnen we in 60 tot 70 procent van de gevallen binnen enkele minuten storingen op afstand oplossen, vaak zonder dat de klant het merkt. Pas als er echt gesleuteld moet worden, sturen we een serviceteam. Onze monteurs genieten van het buiten werken. Na een afgeronde schoolopleiding worden ze zowel in- als extern verder opgeleid en specialiseren ze zich verder in bepaalde merken en typen windmolens."

Het komt relatief weinig voor dat de serviceteams voor een storing moeten uitrukken, want het bedrijf richt zich vooral op preventief onderhoud en doet er alles aan om storingen te voorkomen. „Daarmee realiseren we een beschikbaarheid van bijna 99 procent van de molens die wij onderhouden. Zodra er wind is draaien ze. Daar doen we het voor"

www.bettink.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie