Albert Fieret en Arianne Pattavina staan in nauw contact met scholen en opleidingen.
Albert Fieret en Arianne Pattavina staan in nauw contact met scholen en opleidingen. Pauw Media

‘Tekort aan personeel en materialen dreigt voor tientallen Barneveldse bedrijven’

4 juni 2021 om 07:46 Economie

BARNEVELD Tientallen bedrijven in de regio Barneveld dreigen in de problemen te komen door een tekort aan personeel en materialen, een direct gevolg van de coronacrisis. Volgens Albert Fieret en Herman van Holland van JonkerFieret adviseurs/accountants kunnen ondernemers de schade beperken door meer aandacht te besteden aan personeelsbeleid. ,,Een goede HR-medewerker is goud waard.’’

Paniek. Donkere wolken boven ondernemend Barneveld. Op 16 maart 2020 kondigde minister-president Rutte de eerste lockdown aan om het coronavirus een halt toe te roepen. Ook bij JonkerFieret rinkelden alle alarmbellen. Er werden meteen afspraken gemaakt over thuiswerken, een speciaal coronateam verdiepte zich in de steunmaatregelen van de overheid en alle klanten kregen hulp aangeboden. ,,De paniek ebde echter al vrij snel weg’’, constateert Albert Fieret ruim een jaar later. ,,Met uitzondering van enkele zwaargetroffen sectoren gaat het de meeste mkb’ers ondanks corona voor de wind. De verwachte dip is uitgebleven. Sterker nog: veel ondernemers zagen hun omzet flink stijgen en zijn alleen maar drukker geworden.’’

ONZEKERHEID Er was daardoor al snel behoefte aan extra handjes op de werkvloer, maar vanwege alle onzekerheid durfden de meeste ondernemers volgens Herman van Holland niet of nauwelijks te investeren in vaste contracten. ,,En nu die angst is verdwenen, blijkt het erg lastig om geschikte medewerkers te vinden.’’

PERSONEEL BEHOUDEN Die personeelskrapte kan ook Fieret niet à la minute oplossen, maar volgens hem doen ondernemers er goed aan om in te zetten op personeelbehoud en het creëren van een fijne werkomgeving. ,,Een mkb-bedrijf drijft op goede mensen. Als die vertrekken kan dat veel geld kosten en dramatische gevolgen hebben.’’ Van Holland: ,,Juist daarom is aandacht voor het personeel zo enorm belangrijk. Zeker nu het aantal jobhoppers naar verwachting weer flink gaat stijgen. ‘Waarom zou ik morgen bij m’n eigen bedrijf willen werken?’, is de vraag die iedere ondernemer zichzelf moet stellen. Vaak denk je dan meteen aan salaris en leuk werk, maar waardering, ontwikkelmogelijkheden en een goede sfeer zijn minstens zo belangrijk. Als ondernemer moet je daar zelf echt tijd en energie in steken of investeren in een goede HR-professional.’’

Bij JonkerFieret spreken ze uit ervaring. In 2019 verwelkomde het kantoor HR-adviseur Arianne Pattavina. ,,Er is nu duidelijk veel meer aandacht voor onze medewerkers, waardoor er minder verloop is’’, zegt Van Holland. ,,We besparen daardoor flink op wervingskosten en leergeld en door de extra focus is tegelijkertijd ook ons aannamebeleid verbeterd. We staan nu bijvoorbeeld continu in nauw contact met scholen en opleidingen.’’

JonkerFieret zet de eigen aanpak inmiddels ook in bij klanten. Een team van specialisten ondersteunt bedrijven met een schaalgrootte van vijf tot dertig medewerkers die niet over een eigen HR-afdeling beschikken. Ze adviseren over personele aangelegenheden en arbeidsrechtelijke vraagstukken.

MATERIALEN Goed personeelsbeleid is volgens Fieret ook van cruciaal belang nu de productie van een aantal bedrijven in de komende maanden mogelijk stil komt te liggen door een tekort aan staal, hout of computerchips. Niet alleen vervelend voor de productiebedrijven zelf, maar ook voor andere bedrijven die daardoor opdrachten zien wegvallen of producten niet meer kunnen leveren. ,,Ga je dan lonen bevriezen, mensen op non-actief stellen of medewerkers vragen om extra verlof op te nemen? Het is belangrijk om nu al rekening te houden met dit scenario en de wettelijke mogelijkheden te onderzoeken. Een goede HR-professional is ook hier goud waard.’’

Aangeboden door JonkerFieret

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie