René Meulenkolk (kartrekker werkgroep Vakhavo), locatiedirecteur André Pas en leerlingen Jan van Noord en Justin Soet.
René Meulenkolk (kartrekker werkgroep Vakhavo), locatiedirecteur André Pas en leerlingen Jan van Noord en Justin Soet. Pauw Media

Proef in Barneveld: ‘Havo-hersenen en mbo-handen’

22 januari 2021 om 06:38 Onderwijs

BARNEVELD Een combinatie van theorie en praktisch bezig zijn, maar dan op havo-niveau. Dat is de Vakhavo in een notendop. Bij het Van Lodenstein College in Barneveld zijn ze klaar voor een proefproject in samenwerking met de Barneveldse Techniek Opleiding (BTO).

Vijftien leerlingen uit 2-havo - dertien jongens en twee meiden - zouden vanaf begin deze maand elke woensdagmiddag afreizen naar het BTO-pand aan de Gildeweg op bedrijventerrein Harselaar. Om daar tijdens een programma van twintig weken kennis te maken met de vier opleidingen metaal-, elektro- en installatietechniek en mechatronica/robotica.
Maar ook hier gooien de coronacrisis en lockdown tijdelijk roet in het eten. Dat neemt het enthousiasme niet weg, integendeel. ,,We staan te popelen om te beginnen’’, zegt docent René Meulenkolk, kartrekker van de werkgroep Vakhavo. ,,Zo gauw als het weer kan, gaan we van start met een aangepast programma.’’

SAAI Meulenkolk is ook leerlingcoördinator van de havo op het Van Lodenstein College in Barneveld, waar alleen onderbouwleerlingen les krijgen (klas 1 tot en met 3). ,,Als ik leerlingen individueel spreek, hoor ik geregeld dat ze ‘de school’ saai vinden en dat ze zich vervelen’’, vertelt hij. ,,Als ik dan vraag wat ze missen, is het antwoord vaak: ‘Ik wil ook met m’n handen aan het werk, lekker bezig zijn’. Het theoretische onderwijs op de havo komt ze soms de neus uit.’’
Het gevolg is volgens de leerlingcoördinator dat deze groep leerlingen het nog volhoudt tot 3-havo, maar dan kiest voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). ,,Dan kunnen ze sneller aan het werk, terwijl wij juist graag willen dat ze de havo afmaken en dan voor het hoger beroepsonderwijs (hbo) kiezen.’’

UNIEKE KANS Binnen het Van Lodenstein College - met ook vestigingen in Ede, Hoevelaken, Amersfoort en Kesteren - leeft daarom al veel langer de gedachte om iets te doen met technische/praktische vakken binnen de havo, vult locatiedirecteur André Pas aan. ,,In Barneveld hebben we nu de unieke kans om techniek te introduceren binnen de havo dankzij de samenwerking met de Barneveldse Techniek Opleiding. Dat doen we samen met onze ‘zusterschool’ Hoornbeeck College (mbo) in Amersfoort’’, licht Pas toe.
,,Hiermee zetten we een eerste belangrijke stap in onze keuze voor ontwikkelingsgericht leren. We beginnen met techniek, maar voor de nabije toekomst denken we bij de Vakhavo ook aan zorg en welzijn en economie en ondernemen. Met een doorgaande lijn, zodat leerlingen de Vakhavo ook echt afsluiten met een diploma.’’

KEUZE De bedoeling is dan ook dat de vijftien VLC-scholieren na hun kennismaking met de BTO-opleidingen een keuze maken voor metaal, elektro, installatietechniek of mechatronica/robotica.
Een technisch praktijkdeel blijft dan vanaf de derde klas onderdeel van hun lesprogramma, naast de reguliere havo-vakken. Ze gaan dan bijvoorbeeld één dag in de week naar de BTO-werkplaats of één van de aangesloten techniekbedrijven in deze regio.

TOEKOMST ,,We willen heel graag dat leerlingen met havo-hersenen en mbo-handen de Vakhavo afmaken’’, benadrukken Meulenkolk en Pas. ,,Wij bieden hen de praktijklessen waarnaar ze op zoek zijn en hopen daarmee ook de prikkel weg te nemen om halverwege de havo voor het mbo te kiezen. Voor alle duidelijkheid: met een mbo-opleiding is niets mis, maar als je op de havo zit, kun je een hoger niveau aan.’’
,,Met de Vakhavo hebben deze leerlingen tevens de juiste aansluiting op een technische hbo-vervolgopleiding’’, vervolgt het tweetal. ,,Veel bedrijven in deze regio zijn op zoek naar hoger geschoold personeel dat niet alleen theoretische, maar ook praktijkkennis heeft. Machines en productielijnen zijn steeds geavanceerder. De Vakhavo biedt een uitstekende basis voor een mooie toekomst in de techniek.’’

‘Ik wil sowieso iets met techniek doen’

Justin Soet (13) uit Lunteren en Jan van Noord (14) uit Barneveld zijn twee van de vijftien leerlingen van het Van Lodenstein College die meedoen aan de Vakhavo. Ze hebben allebei erg veel zin om op bezoek te gaan bij de Barneveldse Techniek Opleiding. ,,Ik maak thuis van alles met technisch Lego’’, vertelt Justin. ,,Toen ik via school las over de Vakhavo vond ik dat direct leuk. Iedereen die belangstelling had, moest solliciteren. Ik heb een brief geschreven en speciaal voor de sollicitatie een rupsvoertuig van Lego gemaakt dat op afstand bestuurbaar is. Ik denk dat ik na de kennismaking met de technische opleidingen kies voor mechatronica. Ik vind machines die computergestuurd werken super interessant.’’

,,Ik zit op de havo, maar wil sowieso iets met techniek doen’’, zegt Jan. De jonge Barnevelder heeft het zo’n beetje in de genen zitten. ,,Ik heb twee broers die bij een bouwbedrijf werken en een andere broer heeft zelf een bouwbedrijf. Ze zijn allemaal technisch en mijn vader ook. Als er klusjes om huis te doen zijn, help ik mee, daar leer je veel van.’’ Jan vindt de huidige lessen niet per se saai, maar denkt wel dat de Vakhavo veel beter bij hem past. ,,Het lijkt me heel mooi om dat te combineren.’’

Door Wim Vonk

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie