Flevolicht: 'Omzetverlies door parkeerbeleid Barneveld'

27 maart 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

BARNEVELD - De invoering van achteraf betaald parkeren op het Torenplein in Barneveld leidt tot een sterk omzetverlies bij het filiaal van Flevolicht en Wonen aan dit plein, meldt algemeen directeur Geurt van de Heg. ,,We hebben zelfs al mensen moeten ontslaan." Volgens hem is de winkel door het nieuwe parkeerbeleid sinds 2012 niet meer goed bereikbaar, waardoor klanten uitwijken naar andere winkels.

Door Wouter van Dijk

,,Het probleem zit 'm vooral in de beschikbare ruimte op het parkeerveld op het Torenplein", stelt Van de Heg. ,,Toen het nog vooraf betaald parkeren was, parkeerden veel automobilisten korter, waardoor over het algemeen parkeerplaatsen vrij waren. Nu zijn er vaker langparkeerders: voor zes euro kun je je auto de hele dag laten staan."

Het gevolg is dat vooral bij zijn winkel de omzet sinds plaatsing van de slagbomen in 2012 sterk is teruggelopen. Vergeleken met 2011 leed de winkel afgelopen jaar volgens hem een omzetverlies van ruim een miljoen euro. ,,Minder parkeermogelijkheden bij ons voor de deur heeft direct voor onze winkel een effect, juist vanwege de specifieke artikelen die klanten hier kopen. Vaak zijn dat grote spullen, waar je niet al te ver mee wilt sjouwen. Parkeren op de Vetkamp is dan niet echt een optie."

Voor kleinere winkels in het centrum is het effect van het nieuwe parkeerbeleid volgens Van de Heg waarschijnlijk minder groot. ,,Het is vooral de combinatie van het soort artikelen en de grootte van onze winkel, met een oppervlak van zo'n vijfduizend vierkante meter." Van de Heg heeft zijn zorgen inmiddels via een brief kenbaar gemaakt bij het college van burgemeester en wethouders. ,,Wethouder Hans van Daalen is hier inmiddels geweest om het probleem te inventariseren. Het liefst komen we er met de gemeente op een constructieve wijze uit."

Als mogelijke oplossing denkt Van de Heg aan het reserveren van zes tot acht parkeerplaatsen op het Torenplein speciaal voor bezoekers van zijn winkel. ,,Daarmee kan ik klanten een plekje garanderen. Ik ben, indien gewenst, best bereid hiervoor aan de gemeente te betalen, al zijn die eventuele kosten me nu niet bekend." Om zoiets technisch te kunnen regelen denkt de directeur aan bijvoorbeeld uitrijkaarten voor Flevolichtklanten. In een reactie op de brief van Van de Heg stelt het college dat parkeerders juist tevreden zijn met het nieuwe systeem om achteraf te betalen, dat in overleg met de Barneveldse Middenstands Vereniging (BMV) werd ingevoerd. ,,We constateren daarnaast over het algemeen een betere benutting van de parkeermogelijkheden door bezoekers van het centrum. In hoeverre dat invloed heeft op de omzet van individuele ondernemingen kunnen wij niet beoordelen. Dat laatste nog los van het gegeven dat in verschillende sectoren binnen de detailhandel omzetten onder druk staan."

Wat betreft de doorstroming op het Torenplein stelt het college op basis van parkeergegevens dat een parkeerplaats gemiddeld zes keer per dag benut wordt. ,,Over het algemeen zijn er steeds plaatsen vrij." Wel is het college naar aanleiding van het gesprek van Van de Heg bereid na te gaan of er substantieel sprake is van lang parkeren op het Torenplein. In het voorstel van Van de Heg om parkeerplaatsen te reserveren, ziet het college geen mogelijkheden. ,,Dat zou een beperking zijn van de bezettingsgraad en daarmee van de parkeermogelijkheden. Bovendien willen wij geen precedent scheppen."

De BMV is bekend met de discussie, meldt voorzitter Wilma Gorissen. ,,Wij doen geen uitspraken over individuele zaken, we hebben een collectief belang. Ons gaat het erom dat bezoekers zo gemakkelijk mogelijk moeten kunnen parkeren in het centrum. Dat willen we bereiken in goed overleg met de gemeente en met ondernemers."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie