'Draagvlak voor kwartiersdienst Valleilijn'

7 maart 2014 om 00:00 Voorpagina

BARNEVELD/DEN HAAG - Er lijkt zich binnen de Tweede Kamer een meerderheid af te tekenen voor verbetering van de Valleilijn (de spoorverbinding Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen) door op de hele lijn een kwartiersdienst in te stellen.

Door Wouter van Dijk

Dat meldt Tweede Kamerlid Carla Dik (ChristenUnie) desgevraagd naar aanleiding van een motie die zij donderdagavond indiende tijdens een kamerdebat over de toekomst van de Valleilijn. ,,D66, SGP, CDA en SP hebben inmiddels toegezegd de motie te zullen steunen, voor wat betreft de twee coalitiepartijen PvdA en VVD heb ik er veel vertrouwen in dat dit voorstel het gaat halen", zegt ze. Aankomende dinsdag is de stemming.

Wordt het voorstel inderdaad aangenomen, dan geeft de Kamer staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) de opdracht de financiële mogelijkheden voor de algehele kwartiersdienst te onderzoeken, evenals de mogelijkheid deze lijn door te trekken naar Arnhem. ,,Met deze motie spreken we vooral de politieke wil uit voor realisatie van deze kwartiersdienst", aldus Dik. Momenteel geldt de kwartiersdienst alleen tussen Amersfoort en Barneveld Centrum.

Het plan is de afgelopen periode vaker aangekaart in het parlement. In antwoord op schriftelijke vragen van de ChristenUnie gaf Mansveld een maand geleden nog aan dat voor het doortrekken van de Valleilijn en het instellen van een kwartiersdienst nu geen aanleiding is en dit gezien de kosten momenteel niet aan de orde is. Voor een kwartiersdienst op de huidige Valleilijn is een investering van zo'n dertig miljoen euro nodig, zo werd eerder geraamd. Volgens een zeer recente maatschappelijke kosten- en batenanalyse (MKBA) van vijf varianten van een kwartiersdienst op de Valleilijn, een onderzoek in opdracht van de provincie, scoren alle varianten echter positief, aldus Dik. ,,Doorrijden naar Arnhem komt uit dat onderzoek zelfs als gunstigste variant uit de bus."

In het debat gaf Mansveld nu aan toch bereid zijn de situatie te onderzoeken en de bevindingen uit de MKBA te bestuderen. ,,We kunnen uiteindelijk kijken wat het effect zou kunnen zijn van een kwartiersdienst, en of die noodzakelijk is." Effecten van andere maatregelen op de lijn, zoals eerder ook genoemd in deze krant, wil de staatssecretaris in eerste instantie meenemen. Het gaat dan onder meer om verlenging van treinen, maar ook bijvoorbeeld over het spreiden van lestijden voor scholieren, zoals de provincie Gelderland eind januari aankondigde. In overleg met onderwijsinstellingen in de regio kan bekeken worden of begin- en eindtijden van lessen aansluiten op treintijden en of er zo geroosterd kan worden dat de grootste groepen scholieren en studenten buiten de spits kunnen reizen. Mansveld benadrukte in haar onderzoek de provincie te betrekken. Ook wil ze in overleg met vervoerders Connexxion en NS nog eens kijken naar de huidige overstap op station Ede-Wageningen, voor reizigers richting Arnhem. Daar geldt nu nog een overstaptijd van bijna een kwartier. Voor wat betreft het doortrekken van de lijn naar Arnhem benadrukte Mansveld nogmaals dat dat grote investeringen met zich mee zou brengen.

Een tweede motie, van Tweede Kamerlid Jaco Geurts (CDA) voor realisering van een intercitystop op station Barneveld Noord op de lijn Amersfoort - Hengelo, werd door het CDA aangehouden, nadat staatssecretaris Mansveld aan Geurts toezegde een werkbezoek af te leggen om de situatie beter in beeld te krijgen. Geurts: ,,Dat is al best bijzonder, want zo vaak gebeurt het niet dat een staatssecretaris ingaat op zo'n verzoek. We wachten het resultaat van dit bezoek af en praten dan weer verder hierover."

Voor Kamerleden Dik en Geurts is het duidelijk dat verbetering van het regionale spoor van belang is voor verdere ontwikkeling van de regio FoodValley. Dik: ,,Dat deze regio van landelijk belang is, begint door te dringen in Den Haag, daarom zijn goede economische faciliteiten van belang. Daar valt ook openbaar vervoer onder. Het aantal reizigers op de Valleilijn groeit jaarlijks met vijf procent, dat is ongekend hoog. Tijdens de spits zit de trein dan ook overvol. Verbeteringen op de korte termijn, zoals de genoemde maatregelen van de provincie, zijn prima maar de vraag is hoe robuust die zijn." Geurts: ,,Sinds CDA en VVD zich in de Kamer in 2006 hard maakten voor privatisering van het oude 'Kippenlijntje' van NS, heeft de Valleilijn zich bewezen, de lijn wordt stap voor stap verbeterd. Een goede overstapmogelijkheid op Barneveld Noord verbetert de positie verder, vooral als de Valleilijn straks doorrijdt naar Arnhem. Als gebruiker van de lijn zie ik veel reizigers, bijvoorbeeld tussen Barneveld en Apeldoorn, nu heen en weer rijden."

Wat het doorrijden naar Arnhem betreft is snelheid in de discussie volgens de partijen gewenst, aangezien in de herfst een besluit valt over de hoofdrailnetconcessie van NS, nu nog vervoerder op het traject tussen Ede-Wageningen en Arnhem. Eerder werden al suggesties gedaan om het doortrekken van de Connexxionlijn in onderaanbesteding via NS te regelen. Dik: ,,We vragen Mansveld in onze motie dan ook nog vóór de zomer met resultaten te komen."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie