Verschillende belangen in Dakar Rally 2014

28 december 2013 om 00:00 Nieuws

EDERVEEN / HARSKAMP / OTTERLO - De gemeente Ede is met drie wedstrijdrijders in de Dakar Rally opnieuw sterk vertegenwoordigd. Edervener Wuf van Ginkel keert na een jaartje afwezigheid terug in het circus. ,,Ik ben benieuwd waar we staan met onze nieuwe truck.'' Harskamper Martin van den Brink heeft in zijn zesde Dakar Rally maar één doel: ,,Ik wil eindelijk in de top tien bij de trucks eindigen. Dat zal nog een hele strijd worden.'' Voor Otterloër Henk Theunissen wacht een andere uitdaging. ,,Wij willen met twee auto's de finish halen. De klassering speelt geen rol.''

Door Berry Kamphorst

Wuf van Ginkel (45) begint aan zijn tiende Dakar Rally. Na drie mindere jaren wil de Edervener de jacht openen op een toekomstige topklassering. ,,Ik kijk erg naar deze Dakar Rally uit,'' zegt Van Ginkel. ,,Ik ben benieuwd waar we staan met de nieuwe truck. Na de crash voor de eerste etappe in 2011, de 19e plaats in 2012 en het niet rijden in 2013 hoop ik dat dit het begin wordt van iets moois.''

Wuf van Ginkel en zijn teamgenoten van GINAF Rally Power zijn begonnen aan een project voor drie jaar. ,,We hebben een compleet nieuwe truck gebouwd. Deze truck is veeel beter dan de truck van 2012. De GINAF is lager, lichter en het zwaartepunt ligt dichter bij de grond. Dat is belangrijk voor de bochtensnelheid. We hebben bewust gekozen om door te gaan met ons concept. Dat betekent dat we vertrouwen op de onafhankelijke wielophanging. Ik heb, mede door de samenwerking met motorenleverancier Cummins, veel vertrouwen in ons technische concept.''

Wuf van Ginkel kijkt ondanks de tegenslagen van de afgelopen drie jaar met een goed gevoel terug. ,,Het is allemaal heel leerzaam geweest. Hopelijk staan we nu aan het begin van iets heel moois. Het heeft geen zin om de lat nu hoog te leggen. Dat heeft het verleden wel bewezen. Er kan zoveel gebeuren. Het is niet geheel duidelijk hoe het niveau momenteeel is. Daarom ben ik ook zo benieuwd waar wij nu staan. De basissnelheid is altijd geod geweest. Daar houd ik me maar aan vast.''

Wuf van Ginkel is één van de drie rijders van GINAF Rally Power. ,,Ik kijk er naar uit om met en tegen Edwin (broer van Wuf, BK) te rijden. We hebben een heel goed team. Ook Jos Smink heeft kans om de top tien te behalen. Een plaatsje in de top tien moet ons doel zijn. We willen echter geen druk op ons team leggen. Deze Dakar Rally staat ook in het teken van de ontwikkeling. We willen in de toekomst zeker een aanval doen op een podiumplaats.''

Wuf van Ginkel vormt een equipe met navigator Hugo Kupper en monteur Bert van Donkelaar. ,,Hugo ken ik al jaren. Hij is jong, energiek en gedreven. Ook een navigator moet top zijn om te presteren. Dat geldt eveneens voor de monteur. Bert van Donkelaar komt Lunteren. Ik heb Bert ooit in de kroeg ontmoet. Het klikte direct. Hij is technisch goed onderlegd en kan alles maken. Bovendien is hij, als voormalig wereldkampioen touwtrekken, super fit. Hij is nergens bang voor. Dat geeft een goed gevoel.''

Voor Wuf van Ginkel mag de rally beginnen. ,,Ik heb een heel goed gevoel. Dat komt misschien omdat alles nu op zijn plek lijkt te vallen. Ik kan alleen niet verklaren waarom ik dat gevoel heb. Veel zaken rond het team zijn verbeterd. De truck is beter dan in het verleden en ook zelf zit ik uitstekend in mijn vel. De Dakar Rally kan wat mij betreft beginnen.''

Dat gevoel heeft Martin van den Brink ook. ,,We zijn er helemaal klaar voor,'' zegt de 42-jarige Harskamper. De coureur van het team Mammoet Rallysport begint aan zijn zesde optreden in Zuid-Amerika. De missie voor Van den Brink en zijn team is duidelijk. ,,We willen, na vijf keer net niet, een keer in de top tien eindigen.'' Martin van den Brink onderschat zijn streven niet. ,,Het zal een hele strijd worden. Er zijn veel kandidaten voor een topklassering. Wij hebben in het verleden bewezen dat we het kunnen. Maar er hoeft maar iets te gebeuren en je valt buiten de top tien. De concurrentie wordt ieder jaar sterker en groter. Ik denk dat er nu wel 25 equipes zijn die allemaal in de top tien willen eindigen. Dat wordt dus dringen,'' aldus de Harskamper, die vorig jaar na de nodige technische tegenslag uitendelijk als elfde finishte.

Van den Brink reist echter met een goed gevoel naar Argentinië. Op 4 januari staat de Harskamper met navigator Peter Willemsen en monteur Arjan Veenvliet op het startpodium in Rosario om zijn missie te beginnen. ,,We hebben een ingespeeld team. Daar kan het dus niet aan liggen. We hebben ook op technisch gebied de truck weer verbeterd. Daarnaaast is het hele team nog professioneler geworden. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren waardoor het weer anders loopt. Met Pascal de Baar hebben we bovendien een uitstekende backup in de rally. Hij heeft exact dezelfde truck als ik. Ik hoop dat hij ons het laatste zetje kan geven richting de top tien.''

De proeven in de komende Dakar Rally zijn langer en mogelijk zwaarder dan voorheen. ,,Als je geen problemen hebt is het fijn. Ik vind het wel fijn als het zwaar wordt. Dan komt de Veluwse mentaliteit om de hoek kijken. Wij moeten het ook hebben van ons doorzettingsvermogen.''

Voor Martin van den Brink kan het rallyfeestje beginnen. ,,We hebben er alles aan gedaan. We gaan nu voor een goed resultaat in de rally. Als we bij de beste tien eindigen dan is mijn rally geslaagd. Maar dat wil ik al vijf jaar.''

Voor Otterloër Henk Theunissen ligt de lat aanmerkelijk lager. De 51-jarige garagehouder begint aan zijn vijfde Dakar Rally. ,,Na een rol in het asssitentie-team van GINAF hebben we in 2012 met ons eigen team deelgenomen,'' aldus Theunissen. ,,Uitrijden is voor ons het doel en het avontuur is het uitgangspunt.''

Het team van Go2Dakar was in 2012 met twee auto's vertegenwoordigd. ,,Ook nu gaan we met twee auto's. Het primaire doel wordt nu om Willem Kien en de Jeep aan de streep te brengen. Daarnaast geven we, indien nodig, op de piste service aan Tim Coronel.''

In 2012 moest Kien de Jeep vroegtijdig aan de kant zetten. Theunissen haalde de finish met zijn Dodge wel. ,,We zijn er trots op dat we, mede dankzij de steun van onze trouwe sponsors, opnieuw met twee auto's kunnen deelnemen. Er doen bij de auto's maar tien Nederlandse equipes mee.''

Voor Henk Theunissen is het resultaat van ondergeschikt belang. ,,Als amateurteam hebben wij geen schijn van kans op een hoge klassering. Met ons budget en ons talent is een topklassering uitgesloten. We gaan echt wel gas geven, maar de finish halen is het doel. Vooral Willem Kien wil nu ook echt de finish bereiken. Wij zoeken met ons team meer het avontuur dan de competitie. We zijn echte off-road liefhebbbers en geen echte racers.''

Henk Theunissen vormt in de 3500 kilogram wegende Dodge een equipe met navigator Edwin van de Vegt uit Nunspeet en monteur Henk Steenbeek uit Harskamp. ,,In totaal hebben we een team van tien man. Daarnaast zijn er nog veel mensen voor ons achter de schermen actief. Ik vind het leuk om met een groep mensen een resultaat te behalen. Dat resultaat is in dit geval de finish van de Dakar Rally. Als slechts 50% van de deelnemers de finish haalt en je zit daar bij, dan heb je het als team uitstekend gedaan. Daar gaan we voor,'' aldus Theunissen.

De Dakar Rally begint zaterdag 4 januari met een startceremonie in Rosario, Argentinië. De eerste etappe is zondag 5 januari. De karavaan trekt via Argentinië en Bolivia naar Chili waar het evenement ook eindigt. De finish is op zaterdag 18 januari in Valparaiso.

Foto bijschriften:

Martin van den Brink: ,,Als we bij de beste tien eindigen dan is mijn rally geslaagd.''

Wuf van Ginkel: ,,Deze Dakar Rally staat ook in het teken van de ontwikkeling.''

Henk Theunissen: ,,Wij zoeken met ons team meer het avontuur dan de competitie.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie