Van den Brink vervolgt jacht op top tien

28 december 2013 om 00:00 Nieuws

HARSKAMP - ,,We zijn er helemaal klaar voor,'' zegt Martin van den Brink. De 42-jarige Harskamper is met een duidelijke sportieve doelstelling naar Zuid-Amerika afgereisd. ,,Ik wil eindelijk eens in de top tien eindigen.'' Vorig jaar moest Van den Brink genoegen nemen met de elfde klassering. ,,We hebben ieder jaar in de top tien gereden. Maar er hoeft maar iets te gebeuren en je valt er buiten.''

Door Berry Kamphorst

De coureur van het team Mammoet Rallysport begint aan zijn zesde optreden in Zuid-Amerika. De missie voor Van den Brink en zijn team is duidelijk. ,,We willen na vijf keer net niet heel graag een keer in de top tien eindigen.'' Martin van den Brink onderschat zijn streven niet. ,,Het zal een hele strijd worden. Er zijn namelijk veel kandidaten voor een topklassering. Wij hebben in het verleden bewezen dat we het kunnen. Maar er hoeft maar iets te gebeuren en je valt buiten de top tien. De concurrentie wordt ieder jaar sterker en groter. Ik denk dat er nu wel 25 equipes zijn die allemaal in de top tien willen eindigen. Dat wordt dus dringen,'' aldus de Harskamper, die vorig jaar na de nodige technische tegenslag uitendelijk als elfde finishte.

Van den Brink vertrok op 1 januari echter met een goed gevoel naar Argentinië. Op 4 januari staat de Harskamper voor de vijfde keer met met navigator Peter Willemsen en voor de derde maal met monteur Arjan Veenvliet op het startpodium in Rosario om zijn missie te beginnen. ,,We hebben een ingespeeld team. Daar kan het dus niet aan liggen. We hebben ook op technisch gebied de truck weer verbeterd. Daarnaast is het hele team nog professioneler geworden. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren waardoor het weer anders loopt. Met Pascal de Baar hebben we bovendien een uitstekende backup in de rally. Hij heeft exact dezelfde truck als ik. Ik hoop dat hij ons het laatste zetje kan geven richting de top tien. Ook hebben we in de rally eventueel nog de steun van Jack Brouwer die met JB Trading ook deel uit maakt van ons team. In totaal telt ons team 16 personen. Daarnaast zijn er nog zes teamleden vanuit Nederland voor Mammoet Rallysport bezig.''

Van den Brink weet als geen ander dat in de Dakar Rally niet alleen de stand van het gaspedaal van belang is. ,,De eerste dagen moet je vooral het 'koppie' gebruiken. Iedereen gaat dan hard. Als je voorin wilt rijden moet je vanaf het begin volgas rijden. De fabrieksrijders rijden vanaf de eerste meter alles of niets. Bij hen speelt het financiële aspect ook geen rol. Je gaat toch anders denken als je zelf verantwoordelijk bent voor de financiën. Wij moeten gewoon meer ons verstand gebruiken. We hebben overigens geen enkele druk van hoofdsponsor Mammoet. Zij eisen helemaaal niets. Dat vind ik bijzonder fijn.''

Een ongeluk zit, zeker in de Dakar Rally, in een klein hoekje. ,,Daar weet ik alles van na onze botsing in 2010. We knalden toen op de truck van de Tsjech Tomyczek die veel te hard reed en net voor ons crashte.''

Voor Martin van den Brink wacht er in de Dakar Rally 2014 nog een bijzondere taak. De Harskamper is al voorzichtig bezig met de toekomst, zo blijkt. ,,We gaan de Tsjech Ales Loprais helpen waar dat mogelijk is. We hebben een goed contact met het team van Loprais. Wij nemen bijvoorbeeld onderdelen voor hem mee. Ook Pascal de Baar, onze snelle assistent, mag service verlenen aan Loprais als dat mogelijk is,''

Van den Brink sluit een samenwerking in de toekomst dan ook zeker niet uit. ,,We hebben in Slowakije getest in de Tatra en ik ben daar erg onder de indruk geraakt van de truck. We zijn erg blij met de contacten met dit team. Je weet nooit wat het in de toekomst brengt.''

De proeven in de komende Dakar Rally zijn langer en mogelijk zwaarder dan voorheen. Er staan drie proeven van meer dan 600 kilometer op het programma. ,,Als je geen problemen hebt is het fijn. Ik vind het overigens wel fijn als het zwaar wordt. Dan komt de Veluwse mentaliteit om de hoek kijken. Wij moeten het ook hebben van ons doorzettingsvermogen.''

Voor Martin van den Brink zijn de Russische rijders van het Kamaz fabrieksteam favoriet voor de winst in de rally. ,,De Russen hebben een mentaliteit die volledig is gericht op het winnen van de rally. Zij gaan puur voor het resultaat. Als Europeanen kunnen we moeilijk tegen dit team opboksen. Geld speelt op dit niveau gewoon een hele belangrijke rol. Daar hoeven we niet geheimzinnig over te doen.''

Naast de jacht op een top tien klassering kijkt van den Brink ook uit naar het Velwuse onderonsje met Wuf en Jos Smink van GINAF Rally Powerl. ,,Buiten de rally zijn we vrienden. Tijdens de rally zijn we concurrenten. Zo eenvoudig is het. Wuf en Edwin van Ginkel hebben ooit gezorgd dat ik mee kon naar de Dakar Rally. Vanaf dat moment heb ik alles in het werk gesteld om met een eigen team aan de start te komen. Nu wil ik er ook alles aan doen om voor de mannen van GINAF Rally Power te eindigen. Het geeft een extra dimensie aan de rally. Op een positieve manier kunnen we elkaar naar betere prestaties stuwen.''

Voor Martin van den Brink kan het rallyfeestje beginnen. ,,We hebben er alles aan gedaan. We gaan nu voor een goed resultaat in de rally. Als we bij de beste tien eindigen dan is mijn rally geslaagd. Maar dat wil ik al vijf jaar.''

Foto:

Martin van den Brink stuurde de GINAF al meerdere keren richting de top tien. ,,Er hoeft maar iets te gebeuren en je valt er buiten.''

Martin van den Brink bracht de Dakar Rally al meerdere keren tot een goed einde. De top tien is echter zijn grote doel. ,,Maar dat wil ik al vijf jaar.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie