Henk Theunissen gaat voor het avontuur

28 december 2013 om 00:00 Nieuws

OTTERLO - Naast de regionale troeven Martin van den Brink en Wuf van Ginkel komt ook Otterloër Henk Theunissen in de Dakar Rally aan de start. De 51-jarige garagehouder begint zaterdag aan zijn vijfde Dakar Rally en komt voor de tweede keer uit in de wedstrijd voor de auto's. Voor Henk Theunissen ligt de lat aanmerkelijk lager dan voor Van den Brink en Van Ginkel. ,,Uitrijden is het doel. Daarnaast geven we op de piste assistentie aan Willem Kien en Tim Coronel als dat nodig is.'' Theunissen komt aande start in een Dodge en vormt een equipe met Edwin van de Vegt en Harskamper Henk Steenbeek.

Door Berry Kamphorst

,,Twintig jaar geleden stonden we bij de start te kijken in Parijs. Het was toen onze droom om ooit aan Parijs - Dakar, zoals de rally toen heette, deel te nemen. Na een rol in het asssitentie-team van GINAF hebben we in 2012 met ons eigen team deelgenomen,'' aldus Theunissen. ,,Uitrijden is voor ons het doel en het avontuur is het uitgangspunt. Er is bij ons geen sprake van druk. We hebben ook bewust voor het autoklassement gekozen. Wij zijn echte off-road liefhebbers. Ik vind het rijden met een auto ook moeilijker dan met een vrachtwagen. Met een truck ga je iets makkelijker over het ruwe terrein. Hoe kleiner de wielen, hoe groter de stenen. Maar voor ons is dat juist de uitdaging.''

Het team van Go2Dakar was in 2012 met twee auto's vertegenwoordigd. ,,Ook nu gaan we met twee auto's. Het primaire doel wordt nu om Willem Kien en de Jeep aan de streep te brengen. Daarnaast geven we, indien nodig, op de piste service aan Tim Coronel.''

In 2012 moest Kien de Jeep vroegtijdig aan de kant zetten. ,,Er zaten twee jaar geleden nog wat beginnersfoutjes in de Jeep. Dat had vooral te maken met de uitlijning van de motor in de versnellingsbak. Dat klopte niet helemaal.''

Inmiddels is het team een paar duizend kilometer verder. ,,We hebben na de Dakar van 2012 twee keer de Libya Rally gewonnen. De auto is doorontwikkeld en de technische problemen zijn opgelost. We hebben er nu alle vertrouwen in. De Jeep van Willem is normaal gesproken in de rally sneller dan onze Dodge. De Jeep weegt namelijk 2200 kilogram. De Dodge is met 3500 kg aanmerkelijk zwaarder.''

Theunissen haalde in 2012 de finish met zijn Dodge wel. ,,We zijn er trots op dat we, mede dankzij de steun van onze trouwe sponsors, opnieuw met twee auto's kunnen deelnemen. Er doen bij de auto's maar elf Nederlandse equipes mee.''

Voor Henk Theunissen is het resultaat duidelijk van ondergeschikt belang. ,,Als amateurteam hebben wij geen schijn van kans op een hoge klassering. Met ons budget en ons talent is een topklassering uitgesloten. We gaan echt wel gas geven, maar de finish halen is het doel. Vooral Willem Kien wil nu ook echt de finish bereiken. Ik eindig ook liever als laatste en dat we wel de finish halen dan dat ik na vijf goede dagen moet opgeven. Wij zoeken met ons team meer het avontuur dan de competitie. We zijn echte off-road liefhebbers en geen echte racers. Op het gebied van rally's is de Dakar Rally het grootste evenement. Maar wij hebben ook nog andere evenementen op ons lijstje staan. Misschien dat we in de toekomst wel weer richting Afrika trekken. Ook een optreden in de Baja in Amerika of de Australasian Rally in Australië staat nog op ons verlanglijstje,'' aldus Theunissen. ,,Er zijn nog genoeg avonturen.''

Henk Theunissen vormt in de Dodge een equipe met navigator Edwin van de Vegt uit Nunspeet en monteur Henk Steenbeek uit Harskamp. ,,Edwin is een Landrover specialist uit Nunspeet. Hij heeft el eerder genavigeerd en beschikt over voldoende technische kennis. Henk is werkplaats chef bij Pon in Leusden. Hij maakt zijn debuut als wedstrijdrijder. In totaal hebben we een team van tien man. Daarnaast zijn er nog veel mensen voor ons achter de schermen actief. Het team is iets groter dan in 2012. We hebben nu ook een pers-auto tot onze beschikking. We hebben per rally-auto twee vaste monteurs. Daarnaast kunnen wij allemaal wel iets. Ik vind het leuk om met een groep mensen een resultaat te behalen. Dat resultaat is in dit geval de finish van de Dakar Rally. Als slechts 50% van de deelnemers de finish haalt en je zit daar bij, dan heb je het als team uitstekend gedaan. Daar gaan we voor,'' aldus Theunissen.

De Dakar Rally 2014 wordt volgens de organisatie zwaarder dan in 2013. ,,De Dakar wordt sowieso zwaar als je langer over een etappe doet. Je hebt dan minder tijd om te sleutelen en te rusten. Het echte Dakar-gevoel is overigens in Zuid-Amerika minder dan in Afrika. Ik vind het avontuur in Afrika groter dan in Zuid-Amerika. We zullen mede daarom in de toekomst zeker weer eens in Afrika gaan rijden. Voor ons kan de komende rally niet zwaar genoeg zijn. Hoe zwaarder, hoe beter. Voor goed gemotiveerde amateurteams is het een voordeel. Wij zijn voorbereid om te sleutelen onderweg. Improviseren is onze tweede natuur. Het is voor ons als amateurs schitterend dat we tussen de professionele teams kunnen starten. Er is geen enkele sport waar de amateurs en dik betaalde profs zo dicht bij elkaar zijn.''

Van jaloezie is bij de Otterlose off-road liefhebber geen sprake. ,,Nee hoor, ik heb geen enkele vorm van jaloezie ten opzichte van de fabrieksteams. Wij zijn nuchter genoeg om te weten dat wij ook met een auto uit de top tien nooit in de top twintig zullen eindigen. Het is een serieus spelletje, maar je moet wel realistisch blijven.''

Henk Theunissen: ,,We zijn echte off-road liefhebbers en geen echte racers.''

Henk Theunissen wil de Dodge opnieuw aan de finish brengen. ,,Uitrijden is voor ons het doel en het avontuur is het uitgangspunt.''

,,Met ons budget en ons talent is een topklassering uitgesloten''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie