Monteur Gerard van Veenendaal maakt debuut als coureur

29 december 2011 om 00:00 Achtergrond

De 44-jarige Van Veenendaal is een expert op het gebied van de techniek. In januari debuteert de Veenendaler als rijder op de truck van GINAF Rally Service. ,,Dat geeft toch een andere spanning dan ik gewend ben,’’ aldus Van Veenendaal. ,,Als monteur weet je precies water van je verlangt wordt. Nu ligt er toch iets meer druk op onze schouders.’’

EDERVEEN - Een belangrijke schakel in de GINAF-ketting is de formatie van GINAF Rally Service. Gerard van Veenendaal, Jan van de Bor en Sven Vogelaar kunnen hun borst nat maken. ,,Als wij het niet goed doen gaat dat ten koste van andere teams. Dat moeten we voorkomen,’’ zegt Gerard van Veenendaal.

De medewerker van GINAF Service in Ederveen kreeg begin dit jaar de toezegging dat hij de servicetruck zou mogen besturen. ,,Het plan was dat Edwin en Wuf in de wedstrijd zouden uitkomen. Door verschillende omstandigheden is dat niet gelukt. Ik ben blij dat ik toch deze kans heb gekregen.’’

Gerard van Veenendaal begint aan zijn negende Dakar Rally (,,eigenlijk de achtste omdat het evenement in 2008 al voor de start werd afgeblazen.’’). Als ervaring het sleutelwoord is dan zit Van Veenendaal wel goed. ,,Op het gebied van de techniek maak ik me geen zorgen. Ik ken de trucks van haver tot gort. Samen met Sven Vogelaar en Jan van de Bor moeten wij alle wedstrijdteams van GINAF proberen te helpen die op de piste met pech te maken krijgen. Wij zijn de ANWB van het GINAF-team.’’

,,Veel ervaring’’

Volgens Van Veenendaal is het team klaar voor de uitdaging. ,,Wij hebben samen veel ervaring aan boord. Ik weet zeker dat als wij een truck niet meer kunnen maken dat die dan ook echt kapot is. Sven is namelijk een hele goede monteur en ook Jan is erg handig en bovendien een uitstekende navigator. Ook in de duinen heeft hij bijvoorbeeld veel ervaring opgedaan.’’

Gerard van Veenendaal heeft als co-piloot in de verschillende Dakar Rally’s veel kunnen leren. ,,Ik ben als monteur van Anne Kies, Arjan Brouwer, Marcel van Vliet en Jan Lammers mee geweest. Maar zelf rijden is toch geheel anders. Ik voel nu toch meer verantwoordelijkheid op mijn schouders. Als wij het niet goed doen dan gaat dat ten koste van andere teams. Wij kunnen het niet alleen voor ons zelf verpesten, maar ook voor de teams van Wuf van Ginkel, Jan Lammers, Jos Smink en ItalTrans. Daarnaast hebben we ook een ondersteunende rol voor de teams van Martin van den Brink en Go2Dakar. De druk ligt hoger, dat is wel duidelijk.’’

Volgens Van Veenendaal is het vooral van belang om in de beginfase het goede ritme zien te vinden. ,,In het voortraject heeft het niet echt meegezeten. Ik zou bijvoorbeeld in de Silk Way Rally in Rusland rijden in de truck van GRS. Maar daar ging de motor kapot en viel dat plan in duigen. Tijdens de testdagen in Marokko ging de besturing kapot zodat we ook daar niet konden rijden. In Valkenswaard heb ik eigenlijk voor het eerst en voor het laatst echt kunnen rijden. In de eerste etappe zullen we vooral aan de auto moeten wennen. Het is toch een andere truck dan ik gewend ben. De servicetruck is bijvoorbeeld veel zwaarder dan de racetruck van Wuf. Ook is de vering weer anders en is het verschil in beschikbare pk’s ook groot. Wij hebben nu zo’n 700 pk aan boord en de racetruck heeft 1000 pk.’’

,,Klassement speelt geen rol’’

Voor Gerard, Jan en Sven is de tactiek helder. ,,We hebben een hoog startnummer (572, BK). Dat betekent dat we in de beginfase iets naar voren moeten komen om zo dicht mogelijk achter de laatste GINAF te kunnen rijden. We zullen echter geen gekke dingen doen en zeker geen risico’s nemen. Het klassement speelt voor ons geen enkele rol. Wij zijn er puur om de andere teams aan een goed resultaat te helpen. Wij moeten iedere dag in het bivak aankomen. Uitvallen is geen optie.’’

Als de formatie van GINAF Rally Service in het bivak arriveert is de koers voor het trio nog niet gelopen. ,,We moeten onze eigen auto servicen en zullen hulp bieden waar dat nodig is. We moeten ook proberen om te rusten waar mogelijk is. Wij weten dat het lange dagen en lange nachten zullen worden. Dat hebben we er allemaal voor over en maakt deel uit van het spelletje.’’

Over de sportieve verwachtingen in de Dakar Rally van 2012 zegt Van Veenendaal: ,,Ik hoop echt op een goede prestatie voor GINAF en voor Wuf van Ginkel. Dat is enorm belangrijk in deze fase. Ik ben bovendien zeer benieuwd hoe de technische aanpassingen in de praktijk uitpakken. Daar hebben we natuurlijk het hele jaar keihard aan gewerkt en dat moet nu naar voren komen. Verder hoop ik op een spannende rally en dat iedereen weer heel thuis komt. Want hoe leuk en spannend het ook allemaal is, dat laatste is natuurlijk het belangrijkste van alles.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie