Wie stopt de blauwe armada?

30 december 2010 om 00:00 Sport

BARNEVELD - Nog twee dagen en dan kunnen alle Dakar-liefhebbers hun hart weer ophalen. Dagelijks zullen honderdduizenden mensen de verrichtingen van de rijders in Zuid-Amerika via de tv en andere media volgen. De rally gaat zaterdag 1 januari van start en eindigt op 16 januari. Het zwaartepunt van de woestijnrally, die voor de derde keer op rij door Argentinië en Chili gaat, ligt in het tweede deel. In totaal wordt er ruim 9600 kilometer door de deelnemers afgelegd. De regionale liefhebbers zullen de belangstelling mede richten op de lokale helden. De equipes van Wuf van Ginkel, Martin van den Brink, Edwin van Ginkel, Jack Brouwers en Jos Smink krijgen vanaf vandaag in deze krant dan ook speciale aandacht.

Door Berry Kamphorst

Naast de competitie bij de auto's en de motoren zullen de Dakar-fans vooral benieuwd zijn naar de titanenstrijd in het vrachtwagenklassement. In de jacht op de prijzen bij de trucks lijken de regionale favorieten een rol te kunnen gaan spelen. Favoriet voor de winst zijn Wuf van Ginkel en Martin van den Brink echter niet. Dat 'recht' lijkt voorbehouden aan het schier onverslaanbare Kamaz-team. De Russische vloot trekt ook in 2011 op volle oorlogssterkte door Argentinië en Chili. Met tsaar Chagin, meesterknecht Kabirov en kroonprins Nikolaev heeft Kamaz drie ijzersterke troeven in handen.

Vladimir Chagin plaatst de lat altijd erg hoog. In 2010 won hij zijn zesde Dakar, waar hij ook 9 van de 13 special stages won. Zijn team Kamaz eindigde Dakar 2010 als beste team bij de trucks, waardoor de Russen dit jaar opnieuw het te kloppen team zijn.

Door een zware crash bij een test in Clermont-Ferrand moest de truck snel van Frankrijk naar Rusland vervoerd worden, om hem daar alsnog gereed te maken voor Dakar. Met de hulp van De Rooy Transport is dat uiteindelijk gerealiseerd. Het idee van een zevende Dakar-titel vind Chagin - de tsaar van de toendra - een uitdagend streven.

Op de hielen

Hij weet echter dat hij meer dan ooit zal moeten opboksen tegen de concurrentie. Vorig jaar ontbrak Gerard de Rooy die hem deze editie weer gewoon op de hielen zal gaan zitten. Ditzelfde geldt voor de Tsjech Ales Loprais. Ook outsiders Wuf van Ginkel en Marcel van Vliet kunnen voor een stunt zorgen.

Bovendien zit het gevaar misschien wel dichter bij het vuur dan verwacht. Firdaus Kabirov, de tweede man van Kamaz, heeft in 2005 en 2009 al laten zien wat hij kan. Ook Chagin’s protégé Edouard Nikolaev, die vorig jaar nog naast Chagin zat, rijdt in de komende Dakar Rally in een eigen truck.

Meer deelnemers

Tijdens de Dakar Rally van 2011 zullen 430 deelnemers aan de start verschijnen. Vorig jaar waren dat er nog 362. In totaal staan 146 auto's, 183 motoren, 68 trucks en 33 quads op de deelnemerslijst.

Bij de auto's zal de strijd gaan tussen Carlos Sainz (Volkswagen), Stephane Peterhansel (BMW) en Nasser al-Attiyah (Volkswagen). Mogelijk kunnen Guerlain Chicherit (BMW) of Giniel de Villiers (Volkswagen) voor een verrassing zorgen. De Nederlandse hoop is gevestigd op Tonnie van Deijne en Erik van Loon. Beiden gaan van start in een Mitsubishi. Ook Tim Coronel en Jurgen van den Goorbergh hebben hoop op een top twintig positie. Zij komen in een McRae Buggy zonder co-piloot aan de start.

De motorrijders zijn opnieuw het grootste in aantal. Marc Coma en Cyril Despres zijn de topfavorieten. David Casteu en pal Anders Ullevalseter zijn belangrijke outsiders. Nederland heeft in de persoon van Frans Verhoeven een kandidaat voor een topklassering. De ervaren Dakar-rijder maakt deel uit van het fabrieksteam van BMW. Ook Henk Knuiman zal zich zeker richten op een plaatsje bij de beste 20 motorrijders.

In de categorie quads zijn er geen Nederlandse deelnemers.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie