Wuf van Ginkel loopt niet weg voor favorietenrol

31 december 2009 om 00:00 Nieuws

In 2009 kwam GINAF Rally Power met de nodige verwachtingen aan de start in Buenos Aires. ,,Achteraf is het allemaal eenvoudig te verklaren. We hebben veel pech gehad en het parcours was niet echt in ons voordeel. Daarnaast hadden we de trucks ook niet optimaal afgesteld voor de omstandigheden in Argentinië en Chili. We hadden nog te veel de basis van de rally in Afrika.’’

EDERVEEN - Voor het team van GINAF Rally Power staat de Dakar Rally 2010 in het teken van de revanche. ,,We hebben nog iets goed te maken in Zuid-Amerika,’’ zo maakt Wuf van Ginkel duidelijk. De prestaties in de editie van 2009 kunnen de Edervener niet echt bekoren. ,,Dat moet de komende rally beter kunnen. Ik verwacht eerlijk gezegd ook wel dat het beter gaat dan vorig jaar.’’

Door Berry Kamphorst

,,Zeer tevreden’’

In 2009 is Wuf van Ginkel keihard aan de slag gegaan. In Ederveen werd een plan de campagne gemaakt om in 2010 beter beslagen ten ijs te komen. ,,We hebben alle problemen op een rijtje gezet. Na de technische analyse hebben we punt voor punt verbeteringen proberen toe te passen. Met het uiteindelijke resultaat ben ik zeer tevreden.’’

Volgens de 41-jarige Van Ginkel, die aan zijn zevende Dakar Rally gaat beginnen, zijn mede door de aanpassingen de verwachtingen opnieuw hoog gespannen. ,,We hebben vorig jaar veel tijd verloren door technische problemen. Desondanks werden we achtste in het klassement. Op basis van de verbeterde techniek is het logisch dat de topvijf dan dichtbij komt. Daarnaast ontbreekt een aantal concurrenten, zoals Gerard de Rooy en Hans Stacey. De realiteit is dan dat we in de buurt van de top komen. Ik wil daar ook niet voor weglopen. Ik ben er echt van overtuigd dat, zowel Marcel van Vliet als wij, een serieuze gooi kunnen doen naar een topklassering.’’

Volgens Wuf van Ginkel, die opnieuw een equipe vormt met Edenaar Willem Tijsterman (navigator) en monteur Richard de Rooy uit Eck en Wiel, is het onmogelijk te voorspellen hoe hoog die klassering uiteindelijk zal zijn. ,,Het hangt in een lange rally als Le Dakar ook van details af. Je moet een keer minder pech hebben bijvoorbeeld. Of je nu net voor of net na de finish van een proef een band kapot rijdt kan bijvoorbeeld zo maar 20 minuten schelen. In de top van het klassement geven de details de doorslag. Als je bij de eerste vijf kunt eindigen, dan kan dat ook zo maar een plaatsje op het podium zijn.’’

Geen snelle assistentie

Een belangrijk detail kan het ontbreken van een snelle assistentietruck vormen. Vorig jaar stuurde Anne Kies als derde GINAF Rally Power rijder de truck over de route. Achter in het veld was dan nog een rol weggelegd voor Edwin van Ginkel in de servicetruck. Wuf van Ginkel denkt dat het ontbreken van een snelle assistentie in de race het team geen parten speelt. ,,We hebben er ook goed over nagedacht. We hebben afspraken gemaakt met alle andere GINAF-teams. Iedereen stopt voor elkaar om te kijken of er eventueel geholpen kan worden. De onderdelen om kleinere problemen op te lossen hebben we bovendien zelf in onze truck. Als er echt grote problemen zijn moeten we toch wachten op de truck van Edwin. In dat geval komt het ook niet meer aan op een half uurtje meer of minder. We hopen echter dat het niet nodig zal zijn.’’

Na zo’n zes maanden voorbereiding kreeg Wuf van Ginkel eind november ineens zeeën van tijd. De trucks gingen in november de boot op voor de overtocht naar Argentinië. ,,Ja, toen werd het een stuk rustiger. We hadden echter nog wel wat zaken te regelen en de laatste spullen voor het vertrek moesten worden klaar gemaakt. Bovendien had ik tijd om te sporten en verder heb ik geprobeerd om te rusten. Het is belangrijk om uitgerust aan de start te komen.’’

,,Gezonde spanning’’

Die start kan voor Van Ginkel niet snel genoeg plaatsvinden. ,,Naarmate de tijd verstrijkt neemt de spanning toe. Ook na zeven jaar heb ik nog altijd een gezonde spanning zo kort voor de start. Het blijft in mijn ogen toch iets unieks. Ik kijk er dan ook echt naar uit. We zullen er alles aan doen om de verwachtingen waar te maken. In onze ogen hebben we er alles aan gedaan om in de Dakar Rally 2010 een goed resultaat te behalen.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie